آیا مواد غذایی گران تر، سالم تر هستند؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، اگر در فروشگاهی دو انتخاب برای دو ماده غذایی مشابه داشته باشید که یکی از آن ها 1000 و دیگری 3000 تومان باشد، کدام را انتخاب می کنید؟ اگر شما شبیه بیشتر مردم هستید، احتمالاً ماده غذایی گران تر را می خرید.

آیا مواد غذایی گران تر، سالم تر هستند؟

معمولاً مصرف نمایندگان در بیشتر دسته های مواد غذایی در پی گران ترین نمونه می فرایند؛ زیرا بر این باورند که مواد غذایی سالم حتماً گران تر هستند، در صورتی که هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

یک روانشناس، نویسنده و استاد بازاریابی در دانشگاه اوهایو به نام ربکا رکزک در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: این نوع نگرش نگران نماینده است. یافته ها نشان می دهد که قیمت مواد غذایی می تواند به تنهایی بر نظر مردم از لحاظ سالم بودن و مسائل مربوط به سلامتی تأثیر بگذارد.

البته، قطعاً در بعضی شرایط، مواد غذایی سالم قیمت بالاتری دارند، مانند محصولات ارگانیک و محصولات فاقد گلوتن. رکزک گفت: این موضوع امری منطقی است که غذاهای سالم تر را گران تر در نظر بگیریم؛ زیرا همه ما با نمونه های مواد غذایی سالم و گران و بعلاوه با مواد غذایی ناسالم و مقرون به صرفه مانند فست فود ها آشنا هستیم.

با این حال دسته هایی از مواد غذایی وجود دارند که قیمت آن ها لزوماً ارتباطی با سلامت و مغذی بودن آن ها ندارد. بعلاوه این واقعیت وجود دارد که غذای سالم را می توان از راه های مختلفی تعریف کرد. در نتیجه نمی توان اظهارات کامل و شفافی در خصوص قیمت اعلام کرد.

تحقیقی در سال 2013 نشان داد که مواد غذایی سالم تنها 1.5 دلار گران تر از مواد غذایی دیگر هستند؛ اما این تحقیق در پی رابطه واقعی بین سلامت و قیمت نبود. بلکه در پی درک و نظر مردم در خصوص رابطه قیمت و سلامت بود.

در یک آزمایش از شرکت نمایندگان خواسته شد تا قیمتی بر روی برند های مختلف یک محصول بگذارند. به کسانی که گفته شده بود این محصول از نظر سلامت رتبه A را دارد، تصور کردند که این محصول گران تر از برندی است که به آن ها گفته شده بود در درجه C قرار گرفته است. در آزمایش دوم، شرکت نمایندگان به برندی که به آن ها گفته شده بود گران تر از بقیه برند ها است، رتبه بالاتری دادند.

سپس پژوهشگران از شرکت نمایندگان خواستند تا از بین دو ساندویچ مرغ که مواد تشکیل دهنده هر دو ساندویچ را نیز به آن ها نشان دادند، یکی را به عنوان ناهاری سالم برای همکارشان انتخاب نمایند. بیشتر خریداران ساندویچی را که گران تر بود، انتخاب کردند.

بنابراین تحقیقات نشان داد که مردم از قیمت به عنوان یک نشانه استفاده می نمایند. رکزک می گوید: مردم بر شهود خود که غذاهای سالم تر گران تر هستند، تکیه می نمایند.

این نتایج دور از انتظار نبود، اما اندازه باور مردم در رابطه بین قیمت و سلامتی برای محققان شگفت آور بود. در آزمایش دیگری از شرکت نمایندگان خواستند که از بین چهار برند یک محصول، یکی را انتخاب نمایند. بر روی یکی از برند ها که Perfect Vision Mix نام داشت و به گروه اول نشان داده شد، نوشته شده بود سرشار از ویتامین آ و بر روی همان برند که به گروه دوم نشان داده شد، نوشته بود سرشار از DHA.

محققان می دانستند که مردم با ویتامین آ بیشتر از DHA (اسید های چرب امگا 3) آشنا هستند. محققان به بعضی از شرکت نمایندگان گفتند که قیمت Vision Mix مشابه بقیه برند ها است و به بعضی دیگر گفتند که به طور قابل توجهی گران تر از بقیه است.

افرادی که برچسب ویتامین آ را بر روی محصول دیدند، صرف نظر از قیمتش، آن محصول را به عنوان یک ماده غذایی سالم انتخاب کردند؛ اما گروهی که به آن ها گفته شده بود محصول سرشار از DHA، گران تر از بقیه است، این محصول را بیشتر از گروه دیگر انتخاب کردند. بعلاوه زمانی که به آن ها گفته شد که این محصول از بیماری دژنراسیون ماکولا (یک بیماری چشمی) جلوگیری می نماید، مردم رأی بیشتری به این محصول دادند.

رکزک می گوید: انتخاب مردم در بسیاری از اوقات درست است؛ اما قیمت بالا تر همواره مشخص نماینده کیفیت بهتر نیست. چرا که فروشندگان پتانسیل گمراه کردن مشتریان را دارند و ممکن است بر اولویت های آن ها تأثیر بگذارند.

شما می توانید با اندکی صبر و تفکر و جمع آوری بعضی اطلاعات، برترین محصول را با قیمت مناسب انتخاب کنید.

منبع: فوت و فن

به "آیا مواد غذایی گران تر، سالم تر هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مواد غذایی گران تر، سالم تر هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید