سخندان: اشتباه های داوری در نتیجه نهایی لیگ تاثیرگذار نبود، تغییرات باعث پسرفت شده است

به گزارش وبلاگ تور کیش، رضا سخندان معتقد است که داوری فوتبال ایران در لیگ نوزدهم روزهای پرفراز و نشیبی داشت که در این بین تغییرات متعدد در ساختار اداری یعنی کمیته داوران و دپارتمان ضربه های جبران ناپذیری به پیکره داوری زد.

سخندان: اشتباه های داوری در نتیجه نهایی لیگ تاثیرگذار نبود، تغییرات باعث پسرفت شده است

به گزارش وبلاگ تور کیش، لیگ نوزدهم فوتبال با اتفاقات مختلفی به اتمام رسید و وقایع متفاوتی باز هم در داوری فوتبال ایران رخ داد؛ از انتخاب داور یک بازی خاص توسط سرپرست فدراسیون فوتبال تا خداحافظی ناراحت نماینده با یکی از داوران بین المللی و رفت و آمدهای فراوان در دپارتمان و کمیته داوران.

رضا سخندان، از داوران بین المللی سابق فوتبال ایران که سابقه حضور در جام جهانی و المپیک را هم دارد، در گفت وگو با وبلاگ تور کیش درباره برآیند داوری فوتبال ایران سخن گفت.

او درباره جوانگرایی در داوری گفت: باید بببنیم کمیته داوران و دپارتمان چه تصوری از جوانگرایی دارند. جوانگرایی دو حالت دارد؛ نخست داورانی هستند که شرایط سنی مناسبی دارند و آینده و پتانسیل بالایی برای داوری دارند و می توانند سال ها در فوتبال سوت بزنند و می توانند بین المللی شوند و منفعت داوری ایران را تا 20 سال تامین نمایند. اگر بخواهم مثال بزنم، در زمان ریاست آقای نظری، من، حسن کامرانی فر، محسن ترکی و محسن قهرمانی با سن 27 و 28 سال سن، داور بین المللی شدیم و 20 سال به داوری فوتبال ایران منفعت رسید. سال جاری هم این رخ داد و اوایل لیگ از این داوران جوان مانند عرب براقی، مرتضی منصوریان و میثم حیدری خیلی استفاده شد اما با تغییرات در کمیته داوران و حساس تر شدن بازی ها به آن ها میدان کمتری داده شد. آن ها داورانی هستند که آینده خوبی دارند و می توانند تا سال ها به لیگ ما یاری نمایند و در سطح بین المللی بدرخشند.

وی ادامه داد: حالت دوم زمانی است که کسانی که مسئول داوری در فوتبال کشور می شوند، به سن و سال نگاه نمی نمایند و داورانی را با 35 یا 36 سال سن از لیگ های پایین تر به لیگ برتر می آورند که این جوانگرایی محسوب نمی گردد زیرا این داوران اصلا فرصت جوانگرایی پیدا نمی نمایند و نهایت 6 سال می توانند در لیگ برتر قضاوت می نمایند. امیدوارم یک برنامه ریزی چند ساله در این خصوص رخ دهد اما متاسفانه تغییرات زیاد در مدیریت داوری باعث شده نتوان این چنین برنامه ریزی هایی را انجام داد. البته نفراتی هم بودند که به لیگ برتر اضافه شدند اما نتوانستند یاری زیادی بنمایند و از آن ها زیاد استفاده نشد.

سخندان درباره کمتر یا بیشتر شدن اشتباه های داوری در لیگ نوزدهم نسبت به فصول قبل گفت: اشتباه های داوری از گذشته بوده و تا زمانی که انسان قضاوت کند، این اشتباه ها وجود دارد و همین باعث شده تکنولوژی وارد فوتبال گردد؛ فوتبالی که حالا چیزی بیشتر از یک ورزش به حساب می آید و دیدید که یک اشتباه یا یک گل چقدر می تواند ضرر یا سود زیاد مالی را به همراه داشته باشد. لیگ سال جاری فراز و نشیب زیادی داشت و برخی هفته ها اشتباه های زیادی داشت و برخی هفته ها با کمترین اشتباه سپری شد. در جمع بندی لیگ سال جاری و اشتباه های داوری بگویم که قهرمانی، صعود تیم ها به لیگ قهرمانان آسیا و سقوط دو تیم به لیگ دسته اول کاملا فوتبالی بود و اشتباه داوری تاثیری در این اتفاقات نداشت و در کل شاهد قضاوت های بهتری مخصوصا در هفته های آخر لیگ بودیم.

او ادامه داد: باید کلاس های متعددی برای داوران برگزار گردد تا آموزش داده گردد و اشتباه ها کمتر گردد اما متاسفانه فدراسیون این کار را انجام نمی دهد و تنها یک کلاس در اول فصل و یک کلاس هم در نیم فصل برگزار می نماید که سال جاری هم به خاطر کرونا این اتفاق نیفتاد. همین باعث شد اوایل اشتباه ها زیاد باشد اما مجموعا داورها در نتایج به دست آمده، خیلی دخیل نبودند.

این داور باتجربه در مورد مسائل داوری هم گفت: اولین بحث، حق و حقوق داوران است که در این سال ها به آن اضافه نشده است. از این بدتر پرداخت نشدن آن به داوران است که این اتفاق در لیگ های پایین تر بیشتر از لیگ برتر رخ می دهد. امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که حق و حقوق داوران اضافه گردد. متاسفانه در بقیه قسمت های فدراسیون مانتد تیم های ملی هزینه هنگفتی می گردد و فقط زورشان به داوران می رسد که حق و حقوق آن ها را ندهند. مقصر اصلی این موضوع رییس کمیته داوران است زیرا وظیفه مستقیم او است که این اختلاف سطحی که داوران با سایرین دارد را جبران کند.

او اضافه نمود: موضوع دیگر، امکانات داوری است. داوران کشورمان در بحث های آموزشی مشکل دارند و امکانات تمرینی ضعیفی دارند و کار سختی برای رسیدن به شرایط آرمانی دارند. مشکل بعدی داوری، تعداد زیاد داوران در لیگ برتر است که این تعداد به بالای 110 داور می رسد. باید این تعداد کم گردد تا بازی به تعداد بیشتر به داور برسد و تجربه زیادی کسب نمایند. داورانی وجود دارند که یک سال تمرین می نمایند تا شاید تنها یک یا دو بازی لیگ رجحان به آن ها می رسد. یکی دیگر از مسائل داوری، تغییر مکرر مسئولان داوری است. هر کسی به این سمت ها می رسد، برنامه ای برای بهبود وضع داوری تدوین می نماید اما تا داوران می آیند به این برنامه عادت نمایند و در جهت آن قدم بردارند، ناگهان مسئول جدید با برنامه جدید می آید که این سبب برهم خوردن تمرکز داور می گردد.

سخندان درباره مسائل مدیریت داوری فوتبال ایران اظهار کرد: تغییرات مکرر در راس داوری و اختلاف نظرهای زیاد بین کمیته و دپارتمان داوری ضربه ها جبران ناپذیری را به این رشته زده است. مقصر اول کسی است که این مسئول ها را انتخاب می نماید که معمولا هم معیار انتخاب افراد، سلیقه ای است. همچنین باید به افراد انتخاب شده زمان داد تا کارشان را پیش ببرند اما این اتفاق نمی افتد و مسئولان داوری در ایران زود به زود تغییر می نمایند که مقصر اصلی آن، مسئولان رده بالای فدراسیون فوتبال هستند. کار گروهی در داوری وجود ندارد و هر کسی در کار آن یکی دخالت می نماید و سعی می نماید حرف، حرف خودش باشد و از دیگران مشورت نمی گیرد. همچنین دخالت هایی نیز از مسئولان رده بالای فدراسیون در انتخاب داوران برخی از بازی ها وجود دارد که این کار هم اشتباه است و هم باعث می گردد کار تخصصی در داوری صورت نمی گیرد؛ نمونه آخر آن هم دخالت سرپرست فدراسیون در انتخاب داور داربی بود.

سخندان در سرانجام گفت: فشارهایی از بالا به کمیته داوران وارد می گردد که در چیدمان داوری تغییر ایجاد نمایند. همچنین اعضای هیات رییسه که اکثرا روسای هیات های استان های شهرشان هستند، فشار می آورند که داورهای شهرشان بیشتر دیده شوند که حتی بیشتر این داورها لیاقت سوت زدن در لیگ برتر ندارند و تنها حق داورانی که شایستگی زیادی دارند و کمتر حمایت می شوند، خورده می گردد. رییس کمیته داوران باید مقتدر باشد و اجازه دخالت به افراد خارجی ندهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سخندان: اشتباه های داوری در نتیجه نهایی لیگ تاثیرگذار نبود، تغییرات باعث پسرفت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخندان: اشتباه های داوری در نتیجه نهایی لیگ تاثیرگذار نبود، تغییرات باعث پسرفت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید