برگزاری نشست هماهنگی و سیاست گذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب

به گزارش وبلاگ تور کیش، نخستین نشست هماهنگی و سیاستگذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور (آب و آبفا) که به مناسبت گرامی داشت روز روابط عمومی درشرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار گردید.

برگزاری نشست هماهنگی و سیاست گذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تور کیش، در ابتداینخستین نشست هماهنگی و سیاستگذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور (آب و آبفا) پس از خواندن پیغام وزیر نیرو به مناسبت گرامیداشت روز روایط عمومی، علیرضا الماسوندی در نخستین نشست هماهنگی و سیاستگذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور (آب و آبفا) که به مناسبت گرامیداشت روز روابط عمومی در شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار گردید ضمن تبریک این روز بزرگ گفت: روابط عمومی یک شرکت دانش بنیان با مفاهیم نو است که هم سو با اهداف کلان نظام و اهداف خاص وزارت نیرو و در جهت آمایش سرزمین و توسعه پایدار گام های اصلی را بر می دارد.

الماسوندی اضافه نمود: از آنجایی که روابط عمومی های صنعت آب و برق با آحاد جامعه در ارتباط هستند دایره وظایفشان نیز بسیار گسترده خواهد بود و باید برنامه ریزی های فرابخشی نیز برای اجرای این وظایف داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که روابط عمومی ها هم با نهاد های مردمی و هم با نهاد های دولتی در ارتباط هستند تأکید کرد: اقدامات روابط عمومی ها باید بر اساس سه شاخص عدالت، شفافیت و اعتماد صورت پذیرد.

* شفاف سازی، اطلاع رسانی و قانع کردن سازی همراه با عدالت باید محور فعالیت های روابط عمومی ها باشد

معاون تلفیق وامور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شفاف سازی، اطلاع رسانی و قانع کردن سازی همراه با عدالت باید محور تمام فعالیت های روابط عمومی ها باشد و در حال حاضر و برای مدیریت بخش آب کشور ما احتیاجمند یک روابط عمومی جوابگو هستیم، چرا که توجه به مسائل اجتماعی به علت پیوند عمیقی که با روابط عمومی دارد در ذیل آن قرار گرفته و ما در هر برنامه ریزی و اقدامی احتیاجمند توجه به این مسائل اجتماعی هستیم.

وی در سرانجام بر مشارکت با مردم و بخصوص کشاورزان تأکید کرد و گفت: وظیفه ما خدمت به مردم است و در این راستا روابط عمومی ها باید دوشادوش فعالیت ها نسبت به مطلع سازی و اطلاع رسانی اقدام نمایند.

* یکپارچه سازی اطلاع رسانی مهمترین هدف وزارت نیرو

در ادامه این نشست علی اکبر کاظمی، مشاور وزیر نیرو و مدیرکل دفتر روابط عمومی وزارت نیرو گفت: یکپارچه سازی اطلاع رسانی و همگام و همسو کردن فعالیت های روابط عمومی از اهداف مهم در امسال است.

کاظمی ضمن گرامی داشت روز روابط عمومی و تقدیر از زحمات مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور خاطر نشان کرد: مردم نسبت به مسائل حوزه آب مطلعی ندارند و هنوز این باور عمومی ایجاد نشده است که باید رفتارشان را اصلاح و صرفه جویی پیشه نمایند.

کاظمی اضافه نمود: به علت همین عدم مطلعی است که منتقدین هر روزه تنش هایی را در بحث مدیریت منابع آب ایجاد می نمایند و ما باید آن چیزی که احتیاج است مردم درباره آب بدانند را شفاف و بدون پیچیدگی بیان کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد نگرانی برای شرایط کشور ما خوب نیست و باید از ایجاد حس تنش و نگرانی بپرهیزیم گفت: مسائلی همانند اهمیت آب، جایگاه آب، اقتصاد آب و اهمیت بهره وری آب باید برای مردم تشریح و تحلیل شوند.

مشاور وزیر نیرو و مدیرکل دفتر روابط عمومی وزارت نیرو اظهار کرد: هدف ما این است که یک ادبیات و روایت مشترک فراوری و به وسیله راویان مختلف بیان گردد و از آنجاییکه آب یک موضوع مقدس و با برکت است بایستی در این حوزه روحیه جهادی را تقویت کنیم.

وی بیان نمود: بهره وری و مدیریت مصرف آب کشاورزی از جمله مسائلی است که باید برای آن از دستگاه های دیگر همانند آموزش و پرورش، شهرداری، جهاد کشاورزی مطالبه گری کنیم.

کاظمی در سرانجام از روابط عمومی خواست تا مسائلی همانند توجیه گروه های مرجع، مطلعی مردم نسبت به اینکه تأمین آب شرب خط قرمز ماست، جهانی بودن پدیده خشکسالی ها و تغییر اقلیم، اصلاح تصور مردم نسبت به جریان دائمی آب در رودخانه های فصلی، ارتباط عمیق با مردم به وسیله رسانه ها، رعایت عدالت در بحث مدیریت منابع آب، آموزش برای تغییر سبک زندگی، و کوشش برای بهره وری و اصلاح شیوه های آبیاری در کشاورزی را سرلوحه اقدامات و فراوریات محتوایی خود قرار دهند.

* جهاد آبرسانی پروژه ای منحصر به فرد است

پس از کاظمی، اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با تبریک روز روابط عمومی گفت: روابط عمومی قلب هر مجموعه است و باعث نشاط، شادی و آرامش مجموعه می گردد، اما از سوی دیگر با عملکرد نامناسب هم می تواند باعث کدورت، تشنج و تنش در مجموعه و جامعه گردد.

جعفری اضافه نمود: امروزه اهمیت رسانه و روابط عمومی بیش تر از گذشته معین است؛ چراکه با توسعه رسانه ها و رشد فناوری و شبکه های اجتماعی اگر قبلاً بحث رسانه یک طرفه بود امروز قطعا دوطرفه است با توسعه شبکه های اجتماعی، مردم می توانند در فضای مجازی سوالات خود را از مسئولان بپرسند و اگر مسئولی جوابگو نبود بازخورد نامطلوبی خواهد داشت.

وی با تاکید بر نقش روابط عمومی در مدیریت مصرف آب بیان نمود: مدیران روابط عمومی بهتر از هر زمان دیگری، از محدودیت بستر های آب اطلاع دارند. امروزه حتی در کشور های پر آب هم برنامه ریزی جدی برای مسائل آب وجود دارد. در کشور کشور ما هم در دو سال گذشته شرایط بارندگی مناسب نبوده و خشکسالی داشته ایم، همه این شرایط وظیفه ما را در اطلاع رسانی دو چندان می نماید و از همین رو روابط عمومی متولی اصلی اصلاح مدیریت مصرف و الگوی مصرف به شمار می رود.

او با تاکید بر مدیریت مصرف آب شرب بیان نمود: اگرچه آب شرب 8 درصد مصرف آب در کشور را در بر می گیرد و در مقابل بخش کشاورزی که 91 درصد مصرف آب را به خود اختصاص می دهد عدد کوچکی است، اما آنچه آب شرب را مهم می نماید تاسیساتِ رساندن آن به خانه هاست، بنابراین آب شرب، آب گرانی است. چرا که اجرای تصفیه خانه ها شبکه توزیع آب و همه تاسیسات زیربنایی آب شرب هزینه این آب را دوچندان می نماید، بنابراین در بحث نرم افزاری باید به اصلاح الگوی مصرف پرداخت.

جعفری تاکید نمود: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش بارندگی، امسال سال سختی داریم، چرا که بسیاری از منابع آب با توجه به کمبود بارش دچار نقصان شده است. استان های تهران، قزوین، همدان، گرگان و به طور کلی بیشتر استان ها دچار تنش آبی هستند و این شرایط یک برنامه ریزی ویژه را می طلبد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای صرفه جویی در مصرف آب باید توجه کرد که شرایط امسال خطیر است، بنابراین باید اطلاع رسانی مناسب در این زمینه به گونه ای انجام گردد که تنش برای مردم ایجاد نگردد، باید در کنار اطلاع رسانی به مردم آرامش دهیم و مسئله ای بر مسائل مردم اضافه نکنیم. به هیچ عنوان چه در بحث تعرفه و چه در بحث کمبود آب نباید به جامعه تنش وارد گردد و روابط عمومی ها حتما باید با همکاری متخصصان در این زمینه برنامه ریزی نمایند.

او ادامه داد: چندین برنامه جدی در حوزه آبفا در کشور آغاز شده که یکی از آن ها جهاد آبرسانی به عنوان یک پروژه منحصربه فرد در سطح کشور با همکاری سپاه است. بنا بر این پروژه، 10هزار روستا قرار است ظرف 30 ماه آبرسانی شوند، به این ترتیب که هفت هزار روستا با همکاری قرارگاه جهاد آبرسانی سه هزار روستا از طرف پیمانکاران آبفا و پنج هزار روستا با یاری خیرین آبرسانی می گردد و باید با همین کیفیت هم در سطح جامعه اطلاع رسانی گردد.

جعفری گفت: موضوع بعدی که باید به آن توجه گردد، پروژه های ویژه است که در سطح کشور در حوزه آب و آبفا در نظر گرفته شده است و از جمله آن باید به خطوط انتقال، مخازن، تصفیه خانه ها و شبکه های توزیع اشاره نمود. نزدیک به یک دهه می گردد که بسیاری از پروژه ها به علت مسائل متعدد غیرفعال بودند، اما بخشی از این پروژه ها که مهم بودند برنامه هایی برای آن ها تعریف شده است تا با هدف گذاری در این سه سال دولت مردمی بسیاری از مسائل آب کشور به ویژه در زمینه آب شرب حل گردد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان نمود: علاوه بر طرح های بلندمدت، برنامه های کوتاه مدت هم تهیه شده است تا تابستان با توجه به محدودیت منابع آب با تنش کم تری پیش رود. اقدامات کوتاه مدت اجرا شده هم باید به گونه ای اطلاع رسانی شوند که فشار روحی در سطح کشور رخ ندهد، با برنامه ریزی ها اجرا شده در تابستان امسال قطعی آب به صورت برنامه ریزی شده نخواهیم داشت.

جعفری با اشاره به موضوع افزایش تعرفه مصرف آب بیان نمود: در بحث تعرفه به هیچ عنوان بدون هماهنگی هیچ تغییری نباید در تعرفه ها رخ دهد و وزارت نیرو برنامه ندارد استرس نوی به مردم وارد کند، افزایش تعرفه ای هم که سال قبل رخ داد فقط برای پرمصرف ها بود که در کل جهان همین چنین است بنابراین با مدیریت مناسب اخبار، مصاحبه ها و جلسات باید از جامعه در زمینه منابع آب و کمبود منابع تنش زدایی گردد.

در این نشست، محمدحسین رنجبران، مدیرکل امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران و علیرضا اقبال، مدیرکل دفتر روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب کشور نیز سخنرانی کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برگزاری نشست هماهنگی و سیاست گذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشست هماهنگی و سیاست گذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید