برنامه سفر نوروزی برای اصفهانی ها؛ سفری خاص و خاطره انگیز

به گزارش وبلاگ تور کیش، این روزها، در گوشه و کنار ایران صحبت از عید، عید دیدنی و سفر نوروزی است؛ صحبت از شور بچه ها برای تعطیل شدن و رهایی از درس و مدرسه هست. طبیعت تازه می گردد و درختان رخت سبز بر تن می نمایند. شکوفه ها بر شاخساران می رقصند و شادمانه به روی ایرانیان لبخند می زنند. قصد ما در این مقاله، همراه کردن اصفهانی ها با خود برای گشت و گذار هست. با ما در مقاله اصفهانی ها در عید به کدام منطقه ها سفر نمایند همراه شوید تا برنامه سفر نوروزی برای اصفهانی ها را برایتان توضیح دهیم. قطعا، مطالعه برنامه ایرانگردی در عید برای اصفهانی ها برایتان مفید و جالب خواهد بود.

برنامه سفر نوروزی برای اصفهانی ها؛ سفری خاص و خاطره انگیز

آشنایی مختصر با اصفهان زیبا

شهر اصفهان شهری باستانی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز مرکز شهرستان اصفهان هست. اصفهان دومین شهر پهناور و سومین شهر پرجمعیت ایران بوده و در سالهای 1050 تا 1722 میلادی بویژه در قرن شانزدهم میلادی رونق گرفت. حتی، امروزه نیز شهر میزان زیادی از شکوه گذشته خود را حفظ نموده است. بناهای تاریخی متعددی در این شهر وجود دارند که تعدادی از آنها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده اند.

اصفهان در سال 2006 به عنوان دومین مرکز فرهنگی دنیا اسلام بعد از مکه و همینطور به عنوان مرکز صنعتی ایران بعد از جدا شدن استان البرز از تهران انتخاب شد. این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پلهای سرپوشیده، تونلهای زیبا، کاخ ها، مسجدها و مناره های منحصر بفرد معروف هست. این امر باعث شده که در فرهنگ ایرانی، اصفهان نصف دنیا لقب بگیرد. آب و هوای اصفهان معتدل و خشک بوده و میزان بارش باران و برف متوسطی دارد.

مردم اصفهان به زبان پارسی و لهجه اصفهانی سخن می گویند. مهاجران به اصفهان دارای گویش هایی متفاوت بوده و ارامنه اصفهان نیز به زبان ارمنی سخن می گویند. مکالمات روزمره و رسمی شهر همگی به زبان پارسی است. اسلام شیعه به عنوان بخش اصلی دین مردمان این شهر شناخته شده و علاوه بر آن، ارامنه، یهودیان و زرتشتیان و سایر اقلیت های مذهبی نیز در شهر زندگی می نمایند. معروف ترین سوغات اصفهان گز است. گز اصفهان مرغوب ترین نوع گز بوده و قدمتی بیش از 450 سال را داراست. صنایع بزرگی چون ذوب آهن، شرکت پلی اکریل اصفهان و بعلاوه کارخانجات متعدد سرامیک و کاشی سازی و معادن سنگ و سنگ بری از علل صنعتی شدن و اقتصاد قوی منطقه محسوب می شوند.

بیشتر بخوانیدمعرفی دیدنی های اصفهان | سفر به اصفهان نگین فیروزه ای دنیا

شروع سفر با استان چهارمحال و بختیاری

برنامه ایرانگردی در عید برای اصفهانی ها سفری 4 روزه را شامل می گردد که دو روز آن به چهارمحال و بختیاری و دو روز آن به کهگیلویه و بویر احمد اختصاص پیدا می کند. از اصفهان راه می افتیم و اولین مقصد ما چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد است. به وسیله خیابان شیخ بهایی، خیابان جهاد، بلوار کشاورز، آزادراه ذوب آهن، جاده باغبادران-کلیشادرخ و بلوار امام رضا به شهرکرد می رسیم که مدت این مسیر براساس برنامه سفر نوروزی برای اصفهانی ها دو ساعت و چهار دقیقه است.

در ابتدای رسیدن به شهرکرد، بدنبال هتل مناسبی برای اقامت می گردیم تا در این دو روز مسئله ای برای اقامت نداشته باشیم. از هتلهای شهرکرد به هتل پارسیان شهرکرد، هتل دنیاگردی شهرکرد، هتل دیبای شهرکرد و هتل دامون شهرکرد اشاره می کنیم. پس از استراحتی کوتاه، به سرگرمی و گشت می پردازیم. از جاذبه های دیدنی این منطقه به کوهرنگ، سرآقاسید، غار تنگه خراجی، شیر سنگی (بردشیر)، حمام پرهیزکار و قلعه چالشتر اشاره می کنیم که هر کدام دنیایی از رمز و راز هستند و شما می توانید در این دو روز آنها را ببینید و لذت ببرید. برای صرف وعده ناهار و شام در شهرکرد هم میتوان به شماری از برترین رستوران های شهرکرد سری زده و از غذاهای خوش طعم آنها بهره برد.

بیشتر بخوانیدآشنایی کوتاه و مختصر با جاهای دیدنی شهرکرد

روستاها و شهرستانهای چهارمحال و بختیاری

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری است. شهرستان کوهرنگ بدلیل داشتن جاذبه های طبیعی فراوان و چشمه های جوشان یک شهرستان توریستی، سیاحتی، عشایری و ورزشی شمرده می گردد و اردیبهشت یکی از برترین زمانها جهت سفر به این منطقه است. مردم کوهرنگ از نژاد اصیل ایرانی و از ایل بختیاری هستند. مردم این شهر با گویش بختیاری تکلم دارند و انواع قالی و قالیچه دست باف ختیاری، چوغا بافی، وریس بافی، خورجین بافی و بافت سیاه چادر از صنایع دستی این شهرستان بحساب می آیند.

روستای دیمه از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال بختیاری است. این روستا از اطراف به کوهها و دشتها محدود می گردد و اقلیم آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و برفگیر هست. دیمه از ییلاق های عشایر بختیاری بوده که در قرن اخیر به روستا تبدیل شده است. چشمه دیمه معروف ترین اثر طبیعی این روستا بوده و از تفرجگاه های طبیعی استان بشمار می رود. در پیرامون این روستا چند اثر تاریخی با نامهای باستانی و اساطیری بجا ماند. مردم روستای دیمه با گویش بختیاری سخن می گویند و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اراضی این روستا به دو صورت دیمی و آبی کشت و مورد بهره برداری قرار میگیرد و محصولات عمده زراعی شامل گندم، جو، یونجه و سیب زمینی هست.

روستای دیمه باغداری محدودی دارد. پرورش گاو، گوسفند و بز در روستای دیمه رواج داشته و فراوری گوشت قرمز و انواع لبنیات مانند شیر، ماست، کره، پنیر، کشک و غیره از مهمترین فرآورده های دامی روستاست. روستای دیمه در محدوده کوهستانی شهرستان کوهرنگ استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. در این روستا بیشتر خانه ها در یک طبقه با دیوارهای ضخیم، سقف های مسطح و اغلب با ایوان های دل باز بنا شده اند. مصالح بکار رفته در ساخت خانه ها شامل سنگ، چوب، ملاط گل و خشت هست. در ساخت خانه های تازه هم از مصالح آهن، آجر، سیمان، گچ، قیر و غیره استفاده می گردد.

سرآقاسید روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. روستای سرآقاسید یکی از جاذبه های سرگرمیی منطقه کوهرنگ بختیاری بوده که به دلیل طبیعت زیبا، گردشگران بسیاری را جذب می کند. عشایری که بعدها در این روستا ساکن شدند، به هنگام قصد زیارت امامزاده سرآقاسید می گفتند: می روم سرآقاسید. به این معنی که می روم زیارت آقاسید. مرور زمان و تکرار این اصطلاح موجب انتخاب این نام برای روستا شده است. براساس برنامه ایرانگردی در عید برای اصفهانی ها، بعضی نیز معتقدند چون خانه ها در بالای امامزاده به صورت پلکانی شکل گرفته و همه به آن دید دارند، این نام برای روستا انتخاب شد.

بیشتر بخوانیددیدنی های روستای سرآقاسید، جاذبه بی نظیر زاگرس

انتها با کهگیلویه و بویراحمد

پس از سرگرمی دو روزه راهی کهگیلویه و بویراحمد می شویم. به وسیله بلوار امام، بلوار مدرس، جاده بروجن-آلونی، بزرگراه خلیج فارس، جاده سیته، جاده یاسوج، بلوار شهید قرنی، بلوار امام و خیابان پاسداران به شهرستان یاسوج می رسیم. مدت این مسیر سه ساعت و هفده دقیقه است. زمانی که به یاسوج رسیدیم، مثل سفرهای قبل دنبال هتل مناسب می گردیم. از هتلهای مناسب یاسوج به هتل ارم یاسوج، مهمانپذیر ولیعصر یاسوج، هتل پارسیان آزادی یاسوج و هتل دنیاگردی یاسوج اشاره می کنیم. بعد از استراحتی کوتاه، به سراغ دیدنی هایی می رویم که در برنامه ایرانگردی در عید برای اصفهانی ها داریم نظیر گچساران، چرام، سی سخت، پیست اسکی کاکان، میل مهریان، سد شاه قاسم. برای صرف وعده ناهار و شام هم میتوان به رستورانهای یاسوج سری زد و از طعم غذاهای بی نظیر آنها لذت برد. از غذاهایی که امتحان کردن آنها پیشنهاد می گردد، به شله ماسی یا شله دووی، شله شیری، شله ماشکی و کله جوشک اشاره می کنیم.

شهرستان های دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد

گچساران از شهرستانهای ایران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است و مردمش به زبان فارسی و اغلب گویش لری جنوبی و بخشی نیز به زبان ترکی قشقایی صحبت می نمایند. این شهرستان از شمال به شهرستان چرام، از شمال غرب به شهرستان کهگیلویه، از جنوب به شهرستان گناوه، از شرق به شهرستان ممسنی و از غرب به شهرستان بهبهان محدود هست. چرام دارای آب و هوای استپ محلی بوده و اقتصاد چرام بر پایه فراوری و بیشتر وابسته به کشاورزی نظیر کشت برنج، گندم، سیفی جات، حبوبات و مرکبات هست. فراوری و فروش گیاهان دارویی نیز در چرام رواج دارد. بطور کلی، روستاییان با دامداری و کشاورزی و بعلاوه پرورش شیلات معیشت می نمایند. شهر چرام دارای شهرک صنعتی بوده و فعالیت هایی شامل فراوری مواد بهداشتی و آب معدنی دارد.

بیشتر بخوانیدآشنایی با تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری گچساران

سی سخت شهری در 35 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج بوده و در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران جای دارد. این شهر در دامنه کوه دنا، بلندترین کوه رشته کوه زاگرس جای گرفته و منطقه ای گردشگری بشمار می آید. اقلیم سی سخت تحت تأثیر کوهستان دنا سردسیری بوده و قسمتی از پائیز و سرتاسر زمستان از برف پوشیده که همین امر براساس مقاله اصفهانی ها در عید به کدام منطقه ها سفر نمایند، موجب پرآبی منطقه سی سخت است.

بیشتر بخوانیدبا شماری از معروف ترین جاذبه های طبیعی سی سخت آشنا شویم

سرانجام سفر

بعد از سفر دو روزه به کهگیلویه و بویراحمد، سفر ما به انتها می رسد و به وسیله بلوار شهید قرنی، جاده یاسوج، جاده سمیرم-یاسوج، جاده کمربندی سمیرم، بزرگراه شهرضا-سمیرم، بزرگراه کمربندی شهرضا، بزرگراه اصفهان-شهرضا و خیابان طالقانی به اصفهان بر می گردیم. مدت این سفر چهار ساعت و سی دقیقه است. امیدواریم برنامه سفر نوروزی برای اصفهانی ها باعث گردد تا اصفهانی های عزیز نوروزی زیبا را تجربه نمایند.

منبع: همگردی

به "برنامه سفر نوروزی برای اصفهانی ها؛ سفری خاص و خاطره انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سفر نوروزی برای اصفهانی ها؛ سفری خاص و خاطره انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید