شکست دراگان اسکوچیچ

به گزارش وبلاگ تور کیش، دراگان اسکوچیچ، سرمربی سابق تیم ملی ایران، روز گذشته به طور رسمی به عنوان سرمربی زیر 21 ساله های کرواسی معرفی گردید. شاید همین خبر کوتاه برای مردی که آمار درخشانی روی نیمکت تیم ملی ایران داشت و توانست مقدمات صعود ایران به جام جهانی را در شرایطی سخت و طاقت فرسا رقم بزند، شکست و حرکتی رو به عقب تلقی گردد.

شکست دراگان اسکوچیچ

دراگان که در ایران سابقه راهنمایی تیم های غیرمدعی را بر عهده داشت، یکباره و در میان شگفتی همگان به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد تا در روز هایی که فضا از ایرانیزه شدن نیمکت تیم ملی خبر می داد، دو غافلگیری پشت سر هم رخ دهد؛ اول اینکه یک غیرایرانی سرمربی تیم ملی گردد و دوم اینکه دراگان اسکوچیچ باشد. انتخاب اسکوچیچ در همان روز ها با انتقاد تندوتیز بسیاری از چهره های قدیمی فوتبال ایران روبه رو شد و تعدادی از آن ها چنین انتخابی را حاصل دست های پشت پرده توصیف کردند.

با وجود این، آغاز طوفانی و بی نقص دراگان با تیم ملی ایران، منتقدانش را هم ساکت کرد و حتی یکی، دو نفر از آن ها به صف موافقانش پیوستند. دراگان، تیم ملی ایران را از شرایطی جهنمی که در آن گیر نموده بود رهانید و مسافر قطر کرد. درست در روز هایی که اسکوچیچ و اطرافیانش مشغول رخ نمایی با تکیه بر آمار بودند، تغییرات در فدراسیون فوتبال، به ضرر این مرد کروات تمام شد و مشابه با لحظه انتخابش، در یک غافلگیری دیگر، آن هم در آستانه اردوی تیم ملی در اتریش، از کار برکنار شد تا کارلوس کی روش جایش را بگیرد.

هرچند انتخاب کی روش و نتایج ضعیفی که این سرمربی پرتغالی در جام جهانی گرفت ثابت کرد اخراج دراگان از تیم ملی ایران در آن مقطع شوکی بی ثمر بوده، ولی تبلیغات درباره دراگان اسکوچیچ و مشتریانی که برای او هم به صف می شدند، یک فرایند انتزاعی از آب عایدی. دراگان و اطرافیانش تصور می کردند این مربی به واسطه نتایجی که به همراه تیم ملی ایران گرفته یک لحظه هم روی زمین نخواهد ماند و یکی از تیم های ملی حوزه خلیج فارس یا یکی از تیم های درجه دو شرق آسیا به سرعت به سراغش خواهند آمد. اتفاقی که هرگز رخ نداد تا او به طور عملی فقط به رد پیشنهاد یکی، دو تیم از لیگ برتر ایران مشغول گردد.

این اتفاق وقتی روی بدتری برای اسکوچیچ ارائه کرد که کی روش، جانشین او در تیم ملی، با وجود نتایج ضعیف در جام جهانی، بلافاصله به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال قطر انتخاب شد تا این مرد درست مثل دفعات پیش به سرعت پیراهن تیم ملی کشوری دیگر را به تن کند. انتظار ها برای دراگان اسکوچیچ، ولی بی فایده ماند و او عملا پیشنهاد ملموس دیگری به غیر از حضور در تیم ملی زیر 21 ساله های کرواسی پیدا نکرد. البته که در این بین عنوان شده او گزینه سوم از لیست مدنظر فدراسیون فوتبال کرواسی بوده و بعد از عدم پذیرش این پست به وسیله گزینه های اصلی، راهنمایی تیم ملی زیر 21 ساله های کرواسی به دراگان سپرده شده است.

حال از آنجا که در جهانی حرفه ای فوتبال، فعالیت در تیم های پایه، طرفدارانی در بین سرمربیان حرفه ای در جهان ندارد، انتقال از نیمکت تیم ملی ایران، یکی از برترین تیم های آسیا که همیشه بخت حضور در تورنمنت های مهم را دارد به تیم زیر 21 ساله ها، از لحاظ فنی، شکستی برای دراگان اسکوچیچ محسوب می گردد. اینکه چنین شکستی برگرفته از خوش بینی بیش از مقدار او و اطرافیانش است یا اینکه بیانگر واقعی سطح فنی دراگان، موضوعی است که می تواند محل بحث باشد.

در واقع اگر خوش بینی نا متعارفی درباره دراگان به وسیله افراد نزدیک به او صورت نمی گرفت، شاید می توانست الان در یکی از تیم های ملی آسیایی حضور داشته باشد. اگر هم پیشنهادی به او نشده که ناخودآگاه بحث دوم، یعنی سطح اصلی فنی دراگان مطرح می گردد که این یکی هم با نتایجی که با تیم ملی ایران به دست آورده، هم خوانی چندانی ندارد.

منبع: فرارو

به "شکست دراگان اسکوچیچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست دراگان اسکوچیچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید