پاک سازی علف های هرز گنبد رک میراث جهانی گنبد قابوس

به گزارش وبلاگ تور کیش، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، عبدالمجید نورتقانی روز چهارشنبه 30 تیرماه 1400 با اعلام این خبر گفت: میراث جهانی گنبد قابوس بنایی آجری است و به خاطر نوع بنا، این اثر تاریخی در معرض رویش انواع گیاهان قرار گرفته است و دلیل آن هم حضور پرندگانی است که دانه هایی را با خود حمل می نمایند و این دانه ها بعداً باعث رویش انواع گیاهان می گردد.

پاک سازی علف های هرز گنبد رک میراث جهانی گنبد قابوس

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس افزود: برای برطرف این مشکل در چند سال اخیر علاوه بر اجرای برنامه های کوتاه مدت مانند بوته کنی دستی، برنامه میان مدتی هم که شامل انجام مطالعات آسیب نگاری و تدوین طرح جامع بازسازی میراث جهانی گنبد قابوس در چند بخش به ویژه معین کردن دلایل رویش علف های هرز و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای جلوگیری از رویش مجدد گیاهان است، اجرایی شده است.

او اعلام کرد: طرح جامع بازسازی میراث جهانی گنبد قابوس با همکاری گروه بازسازی و مطالعات معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی با تمرکز بر بازسازی قسمت مخروطی به علت فرسایش های زیستی در پوسته خارجی بنا و رویش بوته ها در حال تدوین است.

نورتقانی با اشاره به این که به موازات تهیه طرح جامع بازسازی، دفتر فنی پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس سال 1398 داربست هایی را برای بوته زدایی و اجرای برنامه های مطالعاتی بر روی بنا نصب کرد، یادآور شد: تا پیش از تیرماه امسال 9 مرتبه عملیات حذف علف های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس صورت گرفته بود و در حال حاضر هم دهمین مرحله پاک سازی علف های هرز خودرو گنبد رک این بنای تاریخی به صورت دستی اجرایی شد.

او بابیان اینکه علف های روی بنا فروردین ماه زدوده شدند و این بوته ها از ابتدای سال تا به امروز رشد نموده و فصلی هستند، اعلام کرد: در تصاویر تاریخی که از گنبد قابوس وجود دارد (اشمیت سال 1316) هم رویش گیاهان رؤیت می گردد و این مشکل مربوط به سال های اخیر نیست و یکی از مسائل عمده در منطقه ها شمالی محسوب می گردد و در زمان ثبت جهانی هم علف هایی با گونه های مختلف وجود داشت.

او با اشاره به رطوبت بنای تاریخی میراث جهانی گنبد قابوس، ادامه داد: رطوبت در این بنا از دو بخش وجود دارد. بخشی از قسمت پائین وارد بنا می گردد و بخش جدی تر، رطوبت های نزولی است که به واسطه برف و باران روی بنا تأثیر می گذارد که مقرر شد تا در این مورد هم نحوه حفاظت و بازسازی ارائه گردد.

میراث جهانی گنبد قابوس به شماره 86 در سال 1310 خورشیدی در لیست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال 1391 هم در لیست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

منبع: گردشبان

به "پاک سازی علف های هرز گنبد رک میراث جهانی گنبد قابوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاک سازی علف های هرز گنبد رک میراث جهانی گنبد قابوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید