چرا ایرباس، فراوری هواپیمای A380 را یک موفقیت می داند؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، شرکت ایرباس با وجودِ توقف فراوری A380 در سال 2021 و خسارت های اقتصادی میلیاردی، مدعی است که این هواپیما یک پروژه پیروز و مایه اعتبار آن ها بوده است. اما این ادعا تا چه حد درست است؟

چرا ایرباس، فراوری هواپیمای A380 را یک موفقیت می داند؟

فوریه سال جاری معین شد که فراوری ایرباس A380 در سال 2021 به سرانجام می رسد و ایرباس میخواهد در این بازه زمانی فقط 17 فروند هواپیمای A380 فراوری کند که سه فروند به هواپیمایی آل نیپون ایرویز ژاپن (ANA) و 14 فروند به هواپیمایی امارات فروش رفته است.

با افزایش جهانی سفرهای هوایی، واقعاً جای تعجب دارد که ایرباس A380 با چنین شکستی روبرو شده است. با اینکه خطوط هوایی امارات عاشق این نوع هواپیما است، اما سایر خطوط هوایی استقبالی از آن ننموده اند. از آنجا که این هواپیما نسبت به بوئینگ 747 به میزان درخورتوجهی هزینه های عملیاتی هر مسافر را کمتر نموده بود و در گذشته حرف اول را در آسمان می زد، شاید فکر کنید تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود داشته است.

مشکل اینجا بود که ایرباس A380 تقریباً هم زمان با بوئینگ 747 و فقط یک سال قبل از A350 به جهان معرفی گردید که هواپیماهایی با برد طولانی، ظرفیت پایین تر و کم مصرف هستند. به همین علت خطوط هوایی تصمیم گرفتند به جای خرید هواپیمای بزرگی مثل A380، هواپیماهای کوچک تری داشته باشند که کسب بازدهی خوب از آن ها آسان تر است. در هر صورت این سؤال مطرح می گردد که آیا A380، هواپیمایی بود که هیچ گاه تقاضایی برای آن وجود نداشته است یا صرفاً هواپیمایی بود که پیش از زمان خود فراوری شد؟ با توجه به اینکه فرودگاه ها هر روز شلوغ تر می شوند، می توان نتیجه گرفت که جهان آماده این هواپیما نبوده است؟ آیا طی یک دهه آینده تقاضایی برای آن وجود خواهد داشت؟ هیچ کس واقعاً پاسخ این سؤالات را نمی داند، هرچند در آینده معلوم می گردد که آیا هواپیمای دوطبقه دیگری به جهان معرفی خواهد شد یا بوئینگ 777X، بزرگ ترین جتی باقی می ماند که خطوط هوایی می خواهند کار خود را با آن ادامه دهند؟

ایرباس مطمئناً بابت A380، خسارت زیادی متحمل شده است، هرچند از میزان دقیق آن آگاه نیستیم؛ فقط می دانیم که پیش هزینه های توسعه این هواپیماها بین 17 تا 25 میلیارد دلار بوده است. در ادامه نوبت هزینه های فراوری می گردد که به ادعای ایرباس به سختی دخل و خرج آن برابر شده است. پس می توان نتیجه گرفت که ایرباس بابت A380 پول زیادی از دست داده است.

چرا ایرباس ادعا می نماید که A380 یک پیروزیت بوده است؟

ایرباس میلیاردها دلار به خاطر A380 از دست داده است و به همین علت فراوری آن بسیار زودتر از موعد موردانتظار سرانجام خواهد یافت. با این حال، مدیرعامل نو ایرباس ادعا نموده که این هواپیما، یک پیروزیت بوده است. ممکن است این طور به نظر برسد که او می خواهد دیدگاه مثبتی به قضیه داشته باشد، اما شاید ادعای او بی علت نباشد.

گویلاوم فاوری، مدیرعامل نو ایرباس معتقد است که A380 یک پیروزیت برای آن ها بوده، چراکه راستا توسعه و فراوری پیروز A350 را هموار نموده و ایرباس را از یک شرکت به جایگاه امروزی خود رسانده است. ایرباس در سال 2006 برای مونتاژ نهایی A380 با مشکلاتی روبرو شد که نشان دهنده اختلافاتی بین کارخانه های فرانسوی و آلمانی فراوریکننده آن بود. این دو کارخانه از نسخه های متفاوت یک برنامه برای فراوری سیم کشی هواپیما استفاده می کردند که زمان مونتاژ، این سیم کشی قدری کوتاه تر بود. همین موضوع منجر به تأخیر حدوداً 18ماهه در بهره برداری از این هواپیما شد. ایرباس معتقد است که اگر این اشتباه فاحش اتفاق نمی افتاد، احتمال داشت همین مشکل در زمان فراوری A350 رخ دهد. هواپیمای A350 تا به امروز حدود 900 فروند فروش داشته است و در نتیجه پیروزیتی بزرگ برای ایرباس به شمار میرود. بخش فراوری این هواپیما نیز بدون مشکل بوده است و مسئولان ایرباس این موضوع را مدیون دانشی می دانند که در ساخت A380 به دست آورده اند.

هواپیمای A380 اعتبار بسیار زیادی برای شرکت ایرباس در میان مصرف کنندگان و همین طور خطوط هوایی به همراه داشته است. علاوه بر این، هواپیمای مذکور نشان می دهد، شرکت ایرباس، فراوریکننده ماهر هواپیما است که می تواند هر نوع هواپیمایی از A220 تا A380 را فراوری کند. در زمان های گذشته، بوئینگ سهم بازار بیشتری نسبت به ایرباس داشت، هرچند ایرباس توانسته راستای طولانی را طی کند، با اینکه پروژه فراوری A380 آن طور که انتظار می رفت، پیروزیت آمیز نبود.

همیشه می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز وبلاگ تور کیش، مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر خرید کنید.

منبع: کجارو / onemileatatime.com

به "چرا ایرباس، فراوری هواپیمای A380 را یک موفقیت می داند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایرباس، فراوری هواپیمای A380 را یک موفقیت می داند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید