ایران ، سرزمین باشکوه و افسانه ای در خاورمیانه

به گزارش وبلاگ تور کیش، ایران نامی است مشهور، معروف و قدیمی که ساکنان آن در هزاره دوم قبل از میلاد وارد فلات ایران شدند و امروزه در یکی از حساس ترین منطقه ها دنیا از نظر ژئوپلیتیک، یعنی خاورمیانه قرار گرفته است. نام ایران ماخوذ از نام آریاست که در زبان اوستایی به صورت آیریا آمده است.

ایران ، سرزمین باشکوه و افسانه ای در خاورمیانه

آفرین باد به ایران که همه بوم و برش خانه نعمت و شایسته فرهنگ و فر است

قبل از پرداختن به آثار و جاذبه های تاریخی و فرهنگی، ابتدا در قالب جملات کوتاه به گوشه ای از سابقه، مفاخر، فرهنگ و تاریخ ایران زمین به عنوان قطره ای از دریای بیکران این سرزمین می پردازیم و مطلع این قسمت را جمله ای از پیامبر گرامی اسلام قرار می دهیم که علم و دانش اگر در ثریا هم باشد، مردانی از فارس به آن دست خواهند یافت. شهری که امروزه به آن شهر سوخته می گویند با قدمت 5000 سال، دارای لوله کشی آب و فاضلاب با لوله های سفالی بوده است. استرابو دانشمند یونانی (سال 50 ق.م) که از او به عنوان پدر علم جغرافیا نام برده می گردد، می نویسد: کثیف کردن آب و زمین (آلودگی محیط زیست) در ایران زمین جرم است و مجازات دارد. پس از غلبه کوروش بر بخت النصر و آزادی اسیران، یوشع نبی- حیقوق نبی و دانیال نبی از جمله کسانی بودند که از اسارت درآمدند. این پیامبران پس از آزادی به ایران آمدند، در ایران زندگی کردند و در نهایت بدرود حیات گفتند و در ایران به خاک سپرده شدند. بنا به نظر بسیاری از باستان شناسان، پارسه (پرسپولیس) اولین سازمان ملل واقعی جهان بوده است. سفر به ایران و ایران گردی آرزوی خیلی از گردشگران در سراسر جهان می باشد چرا که این سرزمین جاویدان انواع جاذبه های گردشگری و آثارتاریخی از حکومت های مختلف را در دل خود جای داده است. پس با وبلاگ تور کیش همراه باشید برای ایران گردی و کسب اطلاعاتی از جاذبه های گردشگری ایران و دیدنی های ایران....

سرزمین جاویدان ایران

ایران با مساحتی برابر با 1648000 کیلومتر مربع، در جنوب غربی آسیا واقع شده است. این سرزمین که در نقطه تلاقی سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا و بسیاری تمدن های باستانی قرار گرفته است، سرزمینی تاریخی و خاستگاه یکی از قدیمی ترین تمدن ها، یعنی تمدن امپراطوری پارس است که به 2500 سال پیش بازمی گردد. بخش قابل توجهی از جاده ابریشم که به سمت جنوب می رود، از میان ایران می گذرد. ایران از زمان های بسیار دور محل سکونت انسان ها بوده است. دوره ماقبل تاریخ سکونت انسان در فلات ایران از عصر نوسنگی شروع و تا ورود آریایی ها ادامه داشته است. هم اکنون آثار برخی از این تمدن های باستانی که پیشینه آن ها به هزاره پنجم پیش از میلاد باز می گردد، در بخش های مختلف ایران قابل مشاهده هستند. پیشینه دیرین حیات اجتماعی، به این سرزمین خصوصیاتی همچون تاریخی غنی و فرهنگی ژرف بخشیده است.

طبیعت، جغرافیا و آب و هوا

فلات ایران بین 25 تا 40 درجه عرض شمالی واقع شده است و با آن که در جوار منطقه پر فشاره حاره قرار گرفته است، استقرار دو رشته کوه مرتفع البرز و زاگرس در آن که گستره هایی وسیع از منطقه ها خشک و بیابانی را احاطه کرده اند، مجموعه ای از چشم اندازهای کوهستانی و جنگلی با شرایط اقلیمی معتدل و حتی همراه با یخچال های دائمی را ایجاد کرده اند. کوه های بلند، بیابان های وسیع، جنگل های انبوه و در عین حال دو پهنه بزرگ آبی دریای خزر، بزرگ ترین دریاچه زمین در شمال و خلیج فارس در جنوب که این همه را در برگرفته است، زیبایی و گوناگونی شگفت انگیزی به این سرزمین بخشیده اند. این تنوع جغرافیایی افزون بر فراهم کردن شرایط مناسب برای زیست گونه های مختلف گیاهی و جانوری، موجب تنوع فرهنگی و قومی، هنر، آداب و سنن، زبان، موسیقی، پوشاک و نحوه زیست مردمان این دیار نیز شده است. آب و هوا و دمای متغیر ناشی از اقلیم های متفاوت موجب شده است تا در یک زمان، نشانه های چهارفصل سال در در نقاط مختلف کشور قابل مشاهده باشد و از دیدنی های ایران و جاذبه های گردشگری ایران می توان طبیعت چهار فصلش را نام برد و به خاطر همین طبیعت چهار فصل است که ایران گردی از رویاهای تکرار نشدنیست.

کویرگردی

حدود یک چهارم از مساحت ایران را، عرصه های بیابانی پوشانده اند. دو پهنه اصلی بیابانی، یکی کویر مرکزی و دیگری بیابان لوت از مجذوب کننده ترین دیدنی های ایران جاویدان هستند. تپه های ماسه ای، شن های روان، کریستال های نمک و از همه شگفت انگیزتر، کلوت ها از زیباترین جلوه های طبیعی بیابان های ایران و جاذبه های گردشگری ایران هستند. از سوی دیگر واحه های کهن، باغ های بهشت آسای ایرانی، قنات ها، قلعه ها، کاروانسراها و ده ها شهر و روستا با معماری خاص کویری از نشانه های زیبای همزیستی انسان و طبیعت به شمار می روند. کویر لوت و کلوت ها، کویر مصر، مرنجاب، طبس و پارک ملی کویر از جمله سفرهای کویرگردی و ایران گردی هستند و از زیباترین دیدنی های ایران محسوب می گردد.

کوه نوردی

قاره آسیا بلندترین کوه های جهان را در خود جای داده است که دو رشته کوه زیبا و با شکوه البرز و زاگرس از جمله آن ها هستند. این دو رشته کوه و سایر ارتفاعات که حدود سه چهارم از سطح کشور را پوشانده اند، از این کشور عجیب در کنار همه پهنه های کویری اش، سرزمینی کوهستانی نیز ساخته اند. بیش از 90 قله بالاتر از 4000 متر همراه با یخچال های دائمی، آبشارها، چشمه ساران، دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها، غارها، جنگل ها و دامنه های سرسبز، غنای خاصی به اکوسیستم های کوهستانی این سرزمین بخشیده اند. تنوع قومی و فرهنگی، جمعیت های ساکن در دامنه های این کوه ها که پیشینه حیات برخی از آنها به دوران ایران باستان بازمی گردد، همراه با معماری خاص این نواحی، جلوه هایی دیدنی را در پیش چشمان مشتاقان طبیعت می گشایند. قله های دماوند (5671 متر)، سبلان (4880 متر)، زردکوه (4550 متر) و قله های حاشیه کویر همچون جوپار و شیرکوه که تضادی شگفت انگیز از چشم اندازهای کویری و کوهستانی را در کنار یکدیگر به تصویر می کشند، تعدادی اندک از مشهورترین قله های کشور هستند که صعود آن ها در فهرست سفرهای کوه پیمایی و ایران گردی قرار گرفته است و از برجسته ترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می آیند.

راه پیمایی در جنگل، دامنه گردی و دوچرخه سواری

جنگل های کشورمان بیشتر در دامنه های شمالی رشته کوه البرز قرار دارند. دامنه های زاگرس نیز پوشیده از جنگل های بلوط است. بازمانده های جنگل های هیرکانی در مازندران که مربوط به 10000 سال پیش و بسیار قدیمی تر از جنگل های کنونی اروپاست، از نظر زیست محیطی بسیار با ارزش هستند. عبور از بلندی های سبز البرز تا کرانه های آبی خزر؛ دریاچه نئور، جنگل ابر، ارسباران، جهان نما و شصت کلاته از جمله سفرهای ایران گردی، راه پیمایی در جنگل و دوچرخه سواری هستند.

دیدار از پارک های ملی و حیات وحش

شانزده پارک ملی، نه میلیون هکتار منطقه ها حفاظت شده، بیست تالاب بین المللی و انواع اکوسیستم های کوهستانی، جنگلی، ساحلی و بیابانی از مهم ترین منابع زیست محیطی کشور هستند. برخی پارک های ملی به عنوان ذخیره گاه زیست کره از سوی سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفته اند. در این منطقه ها حدود 8000 گونه گیاهی وجود دارد و 500 نوع پرنده بومی و مهاجر مانند درنای سیبری، هوبره، شاهین، پلیکان و عقاب طلایی و نیز 160 گونه پستاندار نظیر: گورخر ایرانی، یوز پلنگ (چیتا)، غزال و خرس آسیایی زندگی می کنند که برخی از آنها از گونه های نادر، باارزش و منحصر به فرد این سرزمین هستند. منطقه ها حفاظت شده گاندو (کروکودیل پوزه کوتاه ایرانی)، دریاچه پریشان، خلیج نای بند، گنو، دریاچه ارومیه، جهان نما، ارسباران، دنا و پارک های ملی لار، گلستان و کویر در فهرست سفرهای ایران گردی، پارک ملی و حیات وحش قرار دارند.

روستاگردی و دیدار از زندگی اقوام و عشایر

زندگی اقوام و عشایر کوچنده ایرانی که حیات مالی آنها مبتنی بر دامداری است، مانند عشایر بختیاری، قشقایی و ایل سون از زیبایی های اکوتوریستی این سرزمین به شمار می رود. تنوع زبان، موسیقی، پایکوبی، لباس، آداب و رسوم، غذا، مسکن و دیگر خصوصیات فرهنگی در بین اقوام و عشایر ایرانی از دیدنی های این سرزمین است. روستاهای تاریخی و شگفت انگیز این سرزمین با مردمانی صمیمی و سبک های معماری خاص خود، توانسته اند جلوه ای از همزیستی انسان و طبیعت را به نمایش بگذراند و روستاگردی را به یکی از شاخه های اصلی طبیعت گردی در کشورمان تبدیل کنند. روستاهای اورامان تخت و هجیج با ساختار پلکانی، میمند با ساختار غارمانند و کندوان، از جمله این روستاها هستند. ایران گردی و سفر به این روستاها و دامنه های زردکوه و دنا برای دیدار از عشایر بختیاری و قشقایی از جمله دیدنی های ایران هستند.

سفرهای ایران شناسی، تاریخی و فرهنگی

حیات اجتماعی در کشورمان از سکونت گاه های انسان عصر نوسنگی شروع شده و تا جوامع بومی مانند: عیلامی ها، ورود اقوام مهاجر آریایی و شکل گیری تمدن های بزرگی چون هخامنشیان، مادها و ساسانیان ادامه پیدا کرده و در نهایت در ایران امروز جلوه گر شده است. از نتایج این پیشینه باستانی، فرهنگی غنی و پیچیده است که ریشه ای کهن در هزاران سال زندگی انسان ها دارد. آثار متعددی از تمدن های کهن ایرانی هنوز در این سرزمین پابرجاست. سفر به خوزستان برای دیدار از آثار تمدن عیلامی در چغازنبیل و ایذه، سرزمین پارسه برای دیدار از آثار تمدن هخامنشی در تخت جمشید و تمدن ساسانی در شهر تاریخی بیشابور، همدان برای دیدار از تمدن مادها در هگمتانه و ده ها شهر و اثر تاریخی دیگر که از دیدنی های ایران و جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود. ایران گردی و سفر به نقطه به نقطه کشورمان از آرزوها و رویاهای بسیاری از گردشگران است که بسی خوش و لذت بخش است.

منبع: همگردی

به "ایران ، سرزمین باشکوه و افسانه ای در خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران ، سرزمین باشکوه و افسانه ای در خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید