روزه داری با سیستم ایمنی ضعیف

به گزارش وبلاگ تور کیش، در چند ماهی که کشور با معضل کرونا روبه روست هر روز شاهد ابعاد جدیدی از این ویروس مهلک هستیم که بیشتر کشورهای دنیا را درگیر نموده است.

روزه داری با سیستم ایمنی ضعیف

با توجه به قرار دریافت در ماه رمضان و اهمیتی که این ماه برای ما مسلمانان دارد و از طرفی حضور بیماری کرونا در کشور، با توجه به توصیه پزشکان به مصرف مایعات در طول روز برای کاهش خطر سرایت ویروس کرونا، بسیاری از افراد نسبت به روزه داری در این ماه دچار شک و تردید شده اند؛ به ویژه بیمارانی که از نظر سیستم ایمنی دچار مشکل هستند، بیماران قلبی، دیابتی، ریوی و بیماران مبتلا به سرطان.

در ادامه در گفت وگو با متخصصان، باید و نبایدهای روزه داری بیماران پرخطر در رمضان سال جاری را آنالیز می کنیم.

دیابت و روزه داری

از همان روزهای نخست که کرونا وارد کشور شد، مبتلایان به دیابت یکی از گروه های در معرض خطر ابتلا به این بیماری به حساب آمدند. کنترل نبودن قند خون موجب ضعف سیستم ایمنی می گردد و بصورت بالقوه می تواند احتمال ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا را افزایش دهد.

با توجه به نکات گفته شده افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر از دیگران نکات بهداشتی را رعایت کنند و تا حد امکان از خانه خارج نشوند و درصورت لزوم خارج شدن از خانه نکات مربوط به فاصله گیری اجتماعی را دقیقا رعایت کنند.

ماه رمضان سال جاری برای برخی از بیماران دیابتی که حتی سال های پیش با مشورت پزشک روزه می دریافتد، کمی دشوارتر شده و برخی هم در روزه دریافت یا ندریافت دچار شک و تردید شده اند. دکتر مجید ولی زاده، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم درباره روزه داری مبتلایان به دیابت به جام جم می گوید: ما هر سال مبتلایان به دیابت را سه دسته می کنیم؛ گروه اول کسانی هستند که افت قند خون در آنها کمتر اتفاق می افتد، این افراد با رژیم غذایی و داروهایی مانند متفورمین قند خون کنترل شده دارند. این گروه مسئله ای ندارند و به راحتی می توانند روزه بگیرند.

گروه دوم در خطر متوسط و کسانی هستند که داروهای پایین آورنده قندخون که ترشح انسولین را افزایش می دهد مصرف می کنند. این افراد به شرطی که قند خون کنترل شده داشته باشند به عنوان مثال قند خون ناشتا در آنها زیر 130 یا 140 باشد و معدل قند خون سه ماهه آنها هم زیر 7 یا 5/7 باشد، مسئله ای برای روزه داری ندارند اما پزشک معالج باید داروی مصرفی آنها را تنظیم نموده و حتی ممکن است زمان مصرف دارو از صبح به زمان افطار منتقل گردد یا حتی به صلاحدید پزشک ممکن است دوز داروی آنها نیز تغییر کند. توصیه می کنیم این افراد هرگز بدون سحری روزه نگیرند، در وعده افطار غذای سبکی میل نموده و یکی دو ساعت بعد غذای اصلی را مصرف کنند. همچنین باید حتما در فاصله افطار تا سحر بین هفت تا هشت لیوان آب یا سایر مایعات را مصرف کنند.

وی می افزاید: گروه سوم، افراد پرخطر هستند که روزه دریافت برای آنها پرخطر است و ضروری است از این کار اجتناب کنند. این افراد معمولا سابقه افت قند خون مکرر دارند یا طی چند هفته اخیر افت قند خون شدید داشته اند، یا کسانی که دچار کتواسیدوز یا افزایش شدید قند خون شده اند، کسانی که همزمان با دیابت بیماری های کبدی و کلیوی یا قلبی پیشرفته هم دارند. این افراد بسیار در معرض خطر هستند و ما معمولا روزه داری را به آنها توصیه نمی کنیم. در شرایط کرونایی سال جاری باید افراد دیابتی با سن بالای 65 سال را به گروه های با خطر نسبتا بالا اضافه کنیم.

به توصیه ولی زاده، مبتلایان به دیابت در صورت داشتن علائم سرماخوردگی بهتر است روزه نگیرند، مایعات بیشتر بخورند و قرنطینه خانگی داشته باشند و در صورت تشدید علائم مانند تب، سرفه و تنگی نفس حتما به مراکز مربوط به ارزیابی کرونا تماس بگیرند و در صورت لزوم مراجعه کنند.

او درباره روزه داری در دیابتی هایی که دوران نقاهت بعد از ابتلا به کرونا را سپری می کنند یا حتی بهبود پیدا نموده ا ند، می گوید: معمولا در افراد مبتلا به کرونا و به ویژه افراد دیابتی بی اشتهایی های شدید دیده می گردد، اگر این فرایند ادامه داشته باشد، بهتر است روزه نگیرند اما اگر بی اشتهایی از بین رفته و قند خونشان هم کنترل شده، می توانند با احتیاط هایی که گفته شد روزه بگیرند. به دیابتی هایی که از داروهای کاهنده قند خون استفاده می کنند، توصیه می کنیم در زمان روزه داری حتما در میانه روز یا نزدیک افطار قند خونشان را کنترل کنند تا تغییرات قند خون را آنالیز نموده و در صورتی که قند خون زیر 70 داشتند، باید روزه خود را باز کنند و ادامه ندهند چون خطر افت شدیدتر قند خون و کاهش سطح هوشیاری وجود دارد. علایم افت قند خون عبارتند از تپش قلب، لرزش دست و پا، تعریق، بی حالی شدید، سردرد، اختلال بینایی که اگر این حالت ادامه پیدا کند و به موقع درمان نگردد ممکن است خطرات جانی در پی داشته باشد.

مبتلایان به سرطان فقط با مشورت پزشک

روزه داری در بیماران مبتلا به سرطان یا مبتلایانی که بهبود یافته یا دوران نقاهت را سپری می کنند کاملا به بنیه فرد بستگی دارد. به این معنا که توانایی جسمی فرد به ویژه بالای 50 و 60 سال بالا باشد و ضایعه هم متاستاز نشده باشد می توانند روزه بگیرند.

دکترمحمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی می گوید: در میان این بیماران، گروهی هستند که درمان شده و برای پیگیری بیماری به پزشک مراجعه می کنند و شرایط جسمانی مطلوبی دارند و می توانند با هدایت پزشک معالج روزه بگیرند. افرادی که در حال رادیوتراپی هستند، بسته به این که کدام قسمت از بدن تحت درمان با اشعه قرار گرفته است، مجاز به روزه داری هستند که پزشک باید تشخیص دهد و درواقع، در شرایط چنین بیمارانی، پزشک باید به صورت جداگانه درباره امکان روزه داری نظر دهد.

وی درباره بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند نیز می گوید: در این افراد شرایط به پروتکل دارویی بستگی دارد. شیمی درمانی هایی که در حال حاضر انجام می گردد معمولا به صورت ترکیبی هستند و از چند دارو تشکیل شده که عوارض مختلفی را روی مغز استخوان یا حتی دستگاه گوارش، عضله قلب یا کلیه ها دارد. اگر شیمی درمانی مشکل جدی ای به وجود نیاورده باشد، با هدایت پزشک، کنترل بیماری و رعایت هفتگی آزمایش خون، احتمال روزه داری وجود دارد. البته به مرور که روزها طولانی تر می گردد و با توجه به ساعت های طولانی روزه داری، ممکن است نرسیدن میوه ها و غذاها، ویتامین ها و سبزیجات و غذاهای مکمل برای این گروه از افراد مشکل آفرین باشد. علاوه بر این، نیاشامیدن آب و مایعات در این بازه زمانی هم می تواند مشکل زا باشد؛ بنابراین برای روزه داری این افراد باید ملاحظات بیشتری را مدنظر قرار داد.

کنترل احتیاجهای بدن بین افطار تا سحر

آنچه ضروری است در روزه داری ماه رمضان بدانیم این است که احتیاجهای تغذیه ای بدن ما در این ماه نسبت به ماه های دیگر تفاوتی نمی کند و هر آنچه که بدن در شرایط عادی به آن احتیاج دارد، در این ماه نیز به همان شکل است؛ و فقط فرد روزه دار باید به شکلی هنرمندانه احتیاجهای بدنش را بین وعده های افطار تا سحر تقسیم و آنها را مصرف کند.

دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در گفت وگو با جام جم می گوید: شدت بیماری در بیماران مزمن درجه بندی دارد و بسته به این که در چه شرایطی هستند و آیا روزه دریافت برای آنها مضر است یا نه، تنها پزشک معالج آنها می تواند نظر دهد. درمجموع، افراد می توانند روزه بگیرند مگر این که به درجات متوسط به بالای بیماری مبتلا باشند که کم آبی ناشی از ساعات

طولانی روزه داری برای آنها مضر باشد. از طرفی، توصیه می گردد افراد از مصرف داروهای خود در طول ماه رمضان هم غافل نشوند و ساعت مصرف دارو را طبق مشورت با پزشک در ساعت های مجاز قرار دهند تا سلامتی آنها هم به خطر نیفتد.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه وبلاگ تور کیش

منبع: جام جم آنلاین

به "روزه داری با سیستم ایمنی ضعیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه داری با سیستم ایمنی ضعیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید