رکابزنان قربانی فرهنگ غلط رانندگی در ایران

به گزارش وبلاگ تور کیش، آمار تلفات دوچرخه سواران در جاده های ایران در حال افزایش است بدون اینکه فکر اساسی برای این معضل گردد.

رکابزنان قربانی فرهنگ غلط رانندگی در ایران

به گزارش وبلاگ تور کیش، جامعه دوچرخه سواری از شوک درگذشت ملی پوش نوجوان ایران خارج نشده بودند که دوباره داغدار از دست رفتن یک رکابزن دیگر شد و آمار رکابزنانی که در اثر تصادف در حین تمرین جانشان را از دست می دهند رو به افزایش است بدون اینکه کسی به فکر چاره باشد. جامعه دوچرخه سواری در ابتدای سال 99، مهیار فرزانه رکابزن نوجوان ایران را از دست داد که این رکابزن در حین تمرین در یزد دچار سانحه تصادف شد و درگذشت.

همان زمان رکابزنان سراسر ایران کمپینی تشکیل دادند و از رانندگان درخواست کردند فاصله یک متر و نیمی خود را با دوچرخه سواران رعایت نمایند اما به نظر می رسد برای جا افتادن این فرهنگ هنوز باید کوشش کرد چراکه رعایت فاصله مناسب با رکابزنان از سوی رانندگان جدی گرفته نمی گردد.

ونوس زرین خاک قربانی جدید رعایت نشدن این فاصله ایمنی است و او 14 خرداد در حال تمرین بوده است که خودرویی از پشت با او برخورد می نماید که منجر به فوت این بانوی رکابزن می گردد. البته راننده نیز بلافاصله از محل تصادف متواری می گردد.

رکابزنان در ایران مسائل اساسی برای تمرین دارند که بارها و بارها در خصوص آن گفته اند و حتی عنوان کردند وقتی تمرین می رویم نمی دانیم برگشت به خانه ای در کار هست یا خیر اما در مقابل این دغدغه رکابزنان کسی به فکر چاره نیست.

بارها رکابزنان گفتند که در ایران نه راستا ویژه برای دوچرخه سواران طراحی شده است، نه از اسکورت در حین تمرین خبری است و نه رانندگان فاصله ایمنی با دوچرخه سوار را رعایت می نمایند اما به نظر می رسد صدای آنها به گوش هیچ مسئولی نرسیده است.

معین نیست چند دوچرخه سوار دیگر باید از دست بروند و چند خانواده دیگر داغدار فرزند خود شوند تا مسئولان بجای اکتفا کردن به ارسال یک پیغام تسلیت، به فکر بیفتند این معضل اساسی رکابزنان را حل نمایند.

آرش امیدفر از مربیان دوچرخه سواری در مصاحبه با وبلاگ تور کیش در خصوص فوت رکابزنان براثر تصادف در حین تمرین توضیح داد: در حالی که در کشورهای دیگر راستای برای دوچرخه سواران طراحی شده است در ایران نه چنین راستاهایی طراحی شده و نه قانون خاصی در این مورد وجود دارد. پلیس هم تنها چیزی که می گوید این است که سوار دوچرخه نشوید یا در پارک ها از دوچرخه بهره ببرید. انگار دوچرخه وسیله تزئینی است و برای وقت پر کردن استفاده می گردد و به دوچرخه به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل و یا وسیله ای ضروری برای تمرین رکابزنان نگاه نمی نمایند.

او ادامه داد: چند روز پیش هم یک اتوبوس باعث زمین خوردن تعدادی از رکابزنان در دور مجموعه ورزشی آزادی شد. ما بارها در خصوص این مشکل رکابزنان صحبت نموده ایم اما کسی به روی خودش نمی آورد.

فهرست بعضی از رکابزنان که در حین تمرین بر اثر سانحه تصادف جانشان را از دست داده اند:

محمد تیرانداز سال 1386 در کرمان

جسیم ایرانمش سال 1386 در کرمان

علی نوروزیان سال 1394 در لرستان

علی طالبیان سال 1390 در آذربایجان شرقی

حامد ژاله سال 1396 در قزوین

علی حیدری در اصفهان

رضا احمدی در تهران

مهیار فرزانه سال 1399 در یزد

ونوس زرین خاک سال 1399 در تهران

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رکابزنان قربانی فرهنگ غلط رانندگی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکابزنان قربانی فرهنگ غلط رانندگی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید