شروط آمریکا برای همکاری با دولت آینده افغانستان

به گزارش وبلاگ تور کیش، امریکا می گوید هر حکومتی که در کابل بر سر کار باشد باید به حقوق بشر و بعلاوه حقوق زنان احترام بگذارد.

شروط آمریکا برای همکاری با دولت آینده افغانستان

به گزارش یورونیوز؛ ندپرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده ضمن بیان این مطلب تاکید نمود که کشورش خواهان شکل گیری یک دولت فراگیر در افغانستان است که به حقوق بشر هم احترام بگذارد. او بعلاوه اضافه نمود که رفتار طالبان مشخص می نماید که آیا واشنگتن دولت نو در کابل را به رسمیت می شناسد یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه این کشور و متحدین بین المللی اش از نزدیک نظاره گر تحولات افغانستان خواهد بود، گفت: ما خواهان دولتی در افغانستان هستیم که از حقوق اولیه مردم خود حمایت کند، تروریست ها را در خود جای ندهد و از حقوق اساسی مردم این کشور، از جمله نیمی از جمعیت یعنی زنان و دختران حفاظت کند.

آقای پرایس بعلاوه اضافه نمود در صورتی که حکومت آینده افغانستان این موارد را رعایت کند، آمریکا با آن ها کار خواهد نمود. او در عین حال گفت که واشنگتن از دولتی که به این اقدامات توجه نکند، حمایت نخواهد نمود.

او بعلاوه با اشاره به بیانیه ای که شورای امنیت روز دوشنبه صادر کرد و در آن خواهان ایجاد یک فرایند تحت رهبری افغان ها و مالکیت خود افغان ها در این کشور شده بود، اضافه نمود: اجماعی قاطع در شورای امنیت بر سر نوع دولت نوی که باید در افغانستان تشکیل گردد وجود دارد و آن حکومت آشتی ملی است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می گردد که طالبان تقریبا بدون خونریزی و بدون شلیک گلوله توانسته به راحتی کابل را به تصرف خود در آورد و رئیس جمهوری افغانستان هم متواری است. بسیاری از رهبران دنیا از رویکرد آمریکا در مورد خروج با سرعت از افغانستان انتقاد نموده اند. راهبرد دولت بایدن بعلاوه مورد انتقاد بسیاری از چهره های جمهوری خواه در درون آمریکا هم قرار گرفته است.

پرایس در حساب توییتری خود هم گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیر کل ناتو و بعلاوه وزرای خارجه ترکیه و بریتانیا در مورد آخرین تحولات افغانستان تبادل نظر نموده است.

آقای پرایس در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد خروج اشرف غنی از کشور و حضور طالبان گفت: هنوز قدرت به صورت رسمی از دولت افغانستان به طالبان منتقل نشده است و ایالات متحده در مورد اینکه چه کسی رهبری افغانستان را برعهده بگیرد با جامعه بین المللی همکاری می نماید.

مقام های طالبان وعده داده اند که در پی درگیری و خشونت نیستند، اما سابقه این گروه و رفتار های رادیکالی که این جریان ستیزه جو در طی دهه های اخیر از خود بروز داده همیشه نگرانی ها از به قدرت رسیدن این جریان افراطی در افغانستان را با خود به همراه داشته است.

منبع: فرارو

به "شروط آمریکا برای همکاری با دولت آینده افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط آمریکا برای همکاری با دولت آینده افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید