تاکید الهام علی اف براهمیت خط ریلی ایران برای کشورهای منطقه

به گزارش وبلاگ تور کیش، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با تاکید بر اهمیت خط ریلی با ایران و سایر کریدورهای منطقه، از ارمنستان خواست با درک این فرصت طلایی، فعال تر رفتار کند.

تاکید الهام علی اف براهمیت خط ریلی ایران برای کشورهای منطقه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تور کیش، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه در گفت وگو با یک رسانه ایتالیایی گفت، ارمنستان این فرصت را خواهد داشت که بخشی از شبکه حمل و نقل منطقه ای گردد، باید این فرصت طلایی را درک کند، فعال تر رفتار کند و از تعامل با ما در برنامه های آینده دریغ نکند.

به گزارش خبرگزاری ترند نیوز الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در گفت وگو با روزنامه ایتالیایی سول اور 24 در خصوص ملاقات اخیر با نخست وزیر ارمنستان گفت، کوشش کمیسیون اروپا در جهت تسهیل فرایند عادی سازی روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است و ما برای کوشش های این کمیسیون و به ویژه چالز میشل رئیس آن ارزش زیادی قائل هستیم. ما یک جلسه سه جانبه داشتیم و بیش از چهار ساعت به طول انجامید. فکر می کنم بسیار سازنده بود و هر دو طرف یک بار دیگر مواضع خود را عمدتاً در خصوص واقعیت های جدیدی که پس از جنگ دوم قره باغ ظاهر شد، روشن کردند که چگونه با این واقعیت ها سازگار شویم. چگونه یاد بگیریم به عنوان همسایه زندگی کنیم. و البته، ما در خصوص عناصر عملی شرایط پس از جنگ، به ویژه باز کردن ارتباطات صحبت کردیم. این بخش مهمی از بیانیه سه جانبه است که در نوامبر گذشته به وسیله رئیس جمهور روسیه، نخست وزیر ارمنستان و من امضا شد، اما اجرای این بخش مهم بیانیه بسیار کند پیش می رود. بنابراین تصمیمات مهمی در خصوص فعالیت فوری ارمنستان به منظور آغاز اجرای عملی پروژه راه آهن گرفته شد. تا جایی که به ما مربوط می گردد، از قبل آغاز نموده ایم. راه آهن از منطقه ها آزاد شده تا مرز ارمنستان باید تا سرانجام سال 2023 آماده گردد. البته امیدواریم که تا آن موقع ارمنستان بخشی از وظایف خود را تکمیل کند مسائل دیگری را نیز در رابطه با مین زدایی مطرح کردیم. پس از سرانجام جنگ، 200 نفر از شهفرایندان ما به علت انفجار مین کشته یا به شدت مجروح شده اند.

علی اف در بخش دیگر ان مصاحبه با توجه به لزوم مین زدایی در منطقه گفت، اکنون بازسازی بزرگ آغاز شده، منطقه های که در حال بازسازی هستند مین زدایی شده اند، اما مابقی آن انجام نشده است. بنابراین افرادی که به اراضی خود می گردند با مسائل و تهدیدات جدی زندگی خود روبرو خواهند شد.البته نیازهای ما فقط به مین زدایی محدود نمی گردد،همه چیز نابود شده است. هیچ شهر و روستایی وجود ندارد، هیچ چیز. آنها کاملاً ویران شده اند. موضع ما این است که سطح حمایت اروپا چه یاری های اقتصادی و چه وام به ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید در یک سطح باشد و عدالت رعایت گردد.

وی در بخش دیگر این مصاحبه با پرداختن به موضوع صادارت گاز مایع و رقابت با روسیه و ترس از این واکنش کشور گفت، تمام پروژه های انرژی ما از خط لوله نفت تا خط لوله گاز در یک محیط بسیار محبت آمیز در منطقه به سرانجام رسید. این اولین چیز است و دوم اینکه روسیه کاملاً احترام می گذارد. ما رقیب نیستیم، ما به هیچ وجه رقیب روسیه نیستیم، زیرا روسیه صدها میلیارد متر مکعب به اروپا عرضه می نماید و تقاضا برای گاز روسیه در حال افزایش است. جمهوری آذربایجان تازه آغاز نموده است.

علی اف در خصوص کریدورهای منطقه ای و تاثیر آن بر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت، ما حداقل در دهه گذشته به طور فعال کوشش نموده ایم جمهوری آذربایجان را به قطب حمل و نقل اوراسیا تبدیل کنیم. این کار آسانی نیست، زیرا ما به دریاهای آزاد دسترسی نداریم. ما باید قبل از هر چیز با همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم. زیرا بدون داشتن این روابط هیچ کشوری نمی تواند به کشور ترانزیتی تبدیل گردد. بنابراین، فضای همکاری منطقه ای خوب و سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل ونقل این فرصت را ایجاد کرد. اما این کار آسانی نبود زیرا باید سرمایه گذاری زیادی می کردیم. و امروز، به عنوان مثال، در جمهوری آذربایجان ما 6 فرودگاه بین المللی و سه فرودگاه بین المللی در سرزمین های آزاد شده داریم. یکی از آنها قبلا افتتاح شده و دو مورد دیگر در راه است.

وی ادامه داد، ما سیستم راه آهن را متنوع نموده ایم که ما را به همه همسایگان متصل می نماید. جمهوری آذربایجان در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب واقع شده که از شمال اروپا، روسیه، آذربایجان، ایران و پایین تر به خلیج فارس می رود. تمام کارهای ساخت و ساز، اعم از راه آهن یا بزرگراه آن در بخش شمال-جنوب آذربایجان، قبلاً تکمیل شده است. البته بعد از جنگ دوم قره باغ، فرصتی برای افتتاح کریدور جدیدی به نام زنگزور پیش آمد که از جمهوری آذربایجان به ارمنستان و سپس به جمهوری خودمختار نخجوا ، ترکیه و اروپا می رود و راستا جایگزین خواهد بود. ما امیدواریم که این موقعیت جغرافیایی، شبکه حمل و نقل متنوع از قبل به ما یاری کند تا سرمایه گذارانی را جذب کنیم که ترجیح می دهند در آنجا کار نمایند. بنابراین، بخش حمل و نقل پس از بخش انرژی به یکی از پیشروها تبدیل خواهد شد و سرمایه گذاری در این بخش، البته مزایای زیادی به همراه دارد. همچنین افتتاح بزرگترین بندر دریای تجاری ساحلی خزر که ظرفیت آن تا 25 میلیون تن می رسد و ساخت کارخانه کشتی سازی را اضافه می کنم. ما در حال حاضر انواع محموله ها، تانکرها و کشتی ها را برای خود تامین می کنیم. بنابراین، این واقعا یک سرمایه بزرگ است. همچنین، همانطور که اشاره کردید ثبات در جمهوری آذربایجان. امیدواریم که همانطور که با پاشینیان و میشل گفت وگو کردیم، روابط با ارمنستان نیز عادی گردد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در سرانجام گفت، ارمنستان نیز این فرصت را خواهد داشت که بخشی از شبکه حمل و نقل منطقه ای گردد، زیرا اکنون در بن بست قرار گرفته است. با روسیه ارتباط ریلی ندارد، اما بعدا خواهد داشت، با راه آهن ایران ارتباط ندارد اما به وسیله جمهوری آذربایجان این امکان را خواهد داشت. و جمهوری آذربایجان به وسیله ارمنستان به جمهوری خودمختار نخجوان خود می رود، این یک شرایط برد-برد است. من فکر می کنم ارمنستان باید این فرصت طلایی را درک کند، فعال تر رفتار کند و از تعامل با ما در برنامه های آینده دریغ نکند.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "تاکید الهام علی اف براهمیت خط ریلی ایران برای کشورهای منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید الهام علی اف براهمیت خط ریلی ایران برای کشورهای منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید