دلیل واژگونی قطار خطای انسانی است؟، ریل های محل حادثه فرسوده بودند؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، صبح امروز با خبر واژگونی قطار طبس-یزد شروع شد. آن طور که منابع رسمی اعلام نموده اند وجود یک بیل مکانیکی در جهت ریلی دلیل بروز این حادثه بود. اما آیا باز هم خطای انسانی جان چند نفر دیگر از ایرانیان را گرفت؟

دلیل واژگونی قطار خطای انسانی است؟، ریل های محل حادثه فرسوده بودند؟

پس از انتشار این خبر بیشترین پرسش کاربران شبکه های اجتماعی این بود که آیا وجود بیل مکانیکی در راستا قطار مسافربری امری طبیعی است؟ گویا یک ناهماهنگی در زمان بندی، حادثه دیگری را به تاریخ حوادث ایران اضافه نمود.

بعضی نیز این شائبه را مطرح نموده اند که ممکن است بیل مکانیکی و به طور کلی خطای انسانی در کار نیست. این گروه عموما روی فرسودگی ناوگان یا راستا ریلی تاکید دارند.

بیل مکانیکی متعلق به کدام شرکت است؟

آنالیز ها نشان می دهد بیل مکانیکی که به آن اشاره می شود متعلق به شرکت بهسازی خطوط راه آهن است. این شرکت ازجمله مأموریت های خود را انجام عملیات بهسازی خطوط ریلی می داند. این عملیات معمولا در راستاهایی انجام می پذیرد که فرسودگی مصالح آن ها حداقل 40 درصد باشد.

بنابراین حضور بیل مکانیکی شرکت بالاست در محدوده ایستگاه مزینو حاکی از آن است که ریل های موجود در این منطقه حداقل دچار فرسودگی 40 درصدی بوده اند.

اما پرسش مهم تر این است که چرا در حین بهسازی و بازسازی خط آهن، قطارهای این راستا همچنان در حال عبور و مرور بودند؟ حتی اگر نام این حادثه را هم خطای انسانی بگذارند، یک سهل انگاری جان 420 مسافر را به خطر انداخت که تا لحظه نگارش این گزارش حداقل 21 نفر جان خود را از دست دادند.

پیگیری وبلاگ تور کیش از شرکت بالاست و نمایندگان کمیسیون ها و حوزه های انتخابی مربوطه در مجلس راه به جایی نبرد و آن ها حاضر نشدند شرح دهند چرا بیل مکانیکی در میانه راه قطار مسافری متوقف بود؟

تنها وزیر راه و شهرسازی در توئیتی ضمن ابراز شرمندگی، مسئولیت این حادثه را بر عهده وزارتخانه متبوع خود دانست. اما شاید نکته مهم توئیت رستم قاسمی به جایی برمی شود که هر دو احتمال ارادی و غیرارادی بودن حادثه را مطرح می نماید.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی اما شرکت راه آهن را مسئول مستقیم بروز این سانحه دانست. سبحان نظری به همشهری آنلاین گفت: قصور را باید از درون مجموعه راه آهن دانست؛ چون ارتباطات درون سازمانی راه آهن مناسب نیست. به اعتقاد او تیم مدیریتی راه آهن در ماه های اخیر، غیرمتخصص و بدون تجربه هستند.

باز هم خطای انسانی رخ داد؟

یک کارشناس حمل و نقل درباره احتمال خطای انسانی و وجود بیل مکانیکی در راستا قطار مسافری طبس- یزد گفت: تصاویری که از سوی رسانه ها منتشر شد، از وجود بیل مکانیکی در کنار قطار حکایت دارد.

سعید قصابیان در تبادل نظر با وبلاگ تور کیش عنوان نمود: معاون مسافری راه آهن نیز برخورد قطار با بیل مکانیکی را تائید کرد. اما هنوز نحوه و کیفیت برخورد قطار با بیل مکانیکی تعیین نیست.

اما آیا وجود ماشین آلات سنگین در راستا ریلی امری طبیعی است؟ او در پاسخ به این پرسش شرح داد: انجام تعمیرات ریلی امری طبیعی است. اما عرفاً در زمان تعمیرات خط را مسدود می نمایند و اجازه عبور قطار را نمی دهند. پس از انجام تعمیرات به ایستگاه خط اعلام می نمایند که راستا مسدودشده را بازگشایی کند.

قصابیان تشریح کرد: ممکن است سهل انگاری عامل این حادثه باشد. در حالت خوش بینانه، قبل از اینکه همه تجهیزات از روی خط راه آهن کنار برود، خط را بازگشایی نموده اند. در این صورت قطعا پای خطای انسانی در میان است.

مساله فقط خطای انسانی است؟

بر اساس این گزارش حتی اگر خطای انسانی را عامل بروز این فاجعه بدانیم، عمر ناوگان حمل و نقل ریلی به بیش از 27 سال می رسد. در حالی که حداکثر عمر مفید واگن ها قبل از احتیاج به تعمیرات اساسی 30 سال است.

از سوی دیگر، طی سال های اخیر شائبه های مختلفی در رابطه با واردات ریل های بی کیفیت به کشور مطرح است. ریل هایی که فولاد و آلیاژ به کاررفته در آن مورد تائید کارشناسان نیست.

در همین زمینه نادر قاضی پور، نماینده ادوار مجلس، سه سال پیش در یکی از جلسات علنی مجلس خطاب به وزیر وقت راه و شهرسازی گفت: ترکیه از هند ریل راه آهن خریداری کرد، اما به علت نبود کیفیت از آن استفاده نکرد. بر اساس اعلام او کشور ترکیه این ریل های بی کیفیت را به ایران فروخت!

چنین شرایطی نشان می دهد حتی اگر خطای انسانی در کار نباشد، عمر ناوگان و فرسودگی و کیفیت پایین ریل ها، مسافرت با قطار را هم با ریسک بالایی همراه می سازد. حال باید دید وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و البته پیمان کار بهسازی خطوط، یعنی شرکت بلاست چه پاسخی برای بروز این فاجعه تاریخی دارند؟

برای مطالعه بیشتر خبر اسامی مصدومان حادثه قطار مشهد به یزد را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "دلیل واژگونی قطار خطای انسانی است؟، ریل های محل حادثه فرسوده بودند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل واژگونی قطار خطای انسانی است؟، ریل های محل حادثه فرسوده بودند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید