عنصری بسیار ضروری برای بدن که آن را نمی شناسید!

به گزارش وبلاگ تور کیش، فسفر دومین ماده معدنی است که به مقدار زیادی در بدن وجود دارد. بدن برای بسیاری از عملکردها از جمله ترمیم بافت ها و سلول ها به این ماده معدنی احتیاج دارد.

عنصری بسیار ضروری برای بدن که آن را نمی شناسید!

برخی بیماری ها مثل دیابت یا مصرف برخی داروها مثل آنتاسید می توانند سطح فسفر را خیلی پایین بیاورند. کمبود یا بالا بودن بیش از حد سطح فسفر می تواند مسائلی مثل بیماری قلبی، درد مفصلی و ضعف و خستگی را به همراه داشته باشد. در این مطلب از وبلاگ تور کیش تصمیم داریم شما را با نقش فسفر در بدن آشنا کنیم.

فواید فسفر برای سلامتی بدن

فسفر می تواند به تقویت استخوان ها، سم زدایی از بدن، سوخت وساز و… یاری کند. در ادامه به برخی از خواص این ماده معدنی اشاره می کنیم.

به حفظ قدرت استخوان ها یاری می نماید

فسفر به همراه کلسیم، مهم ترین مواد معدنی برای حفظ قدرت و ساختار استخوان ها به شمار می فرایند. بیش از نیمی از استخوان های ما از فسفر تشکیل شده اند. این ماده معدنی به جلوگیری از شکستگی و پوکی استخوان یاری می نماید که احتمال ابتلا به هر دو با افزایش سن بیشتر می گردد.

به وسیله ادرار و مدفوع از بدن سم زدایی می نماید

کلیه ها اندامی لوبیا شکل هستند که مواد اضافی از جمله مواد معدنی را که بدن به آن ها احتیاج ندارد، از بین می برند. فسفر برای عملکرد کلیه مهم است و به وسیله از بین بردن سموم و مواد اضافی از ادرار، به سم زدایی از بدن یاری می نماید.

برای سوخت وساز و استفاده از مواد مغذی مهم است

بدن برای سنتز، جذب و استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی از غذا به فسفر احتیاج دارد. این ماده معدنی بعلاوه نقش مهمی در سنتز اسید آمینه، فراوری انرژی، باروری و رشد دارد. علاوه بر این، به متعادل کردن سطح سایر مواد مغذی در بدن مثل ویتامین D، ید، منیزیم، کلسیم و روی یاری می نماید.

هضم را بهبود می بخشد

فسفر به وسیله تحریک رشد باکتری های مفید روده در فرآیند هضم اثرگذار است. به علت اینکه این ماده معدنی به عنوان الکترولیت عمل می نماید، باور بر این است که به وسیله کاهش نفخ، اسهال و احتباس آب به بهبود هضم یاری می نماید.

به حفظ سلامت دندان ها یاری می نماید

فسفر برای سلامت دندان و لثه لازم است. کلسیم، ویتامین D و فسفر نقش مهمی در شکل گیری و حفظ سلامت دندان ها دارند. رژیم غذایی بچه ها در حال رشد باید حاوی میزان زیادی فسفر باشد.

برای رشد مهم است

فسفر برای جذب مواد مغذی و ساخت استخوان ها حیاتی است؛ به همین علت کمبود آن طی دوران نوزادی و بزرگسالی می تواند روی رشد اثر بگذارد و باعث برخی مسائل گردد.

علائم کمبود فسفر

هرچه در رژیم غذایی خود پروتئین بیشتری مصرف کنید، بدن شما بهتر می تواند سطح فسفر را حفظ کند. افرادی که پروتئین کمی مصرف می نمایند، بیشتر در معرض کمبود فسفر قرار دارند. نشانه های کمبود فسفر به توضیح زیر است.

  • درد مفصلی یا درد استخوان ها
  • از دست دادن اشتها
  • کج خلقی یا اضطراب
  • خستگی
  • رشد ضعیف استخوان ها در بچه ها

مصرف برخی داروها از جمله کورتیکوستروئیدها، انسولین و مهارنماینده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) می توانند سطح فسفر را پایین بیاورند. اگر این داروها را مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید مصرف مکمل فسفر یا مواد غذایی حاوی آن را توصیه می نماید یا نه.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خطرناک ترین مواد غذایی برای افراد دیابتی

منبع: پیام دلتا

به "عنصری بسیار ضروری برای بدن که آن را نمی شناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عنصری بسیار ضروری برای بدن که آن را نمی شناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید