چرا مس برای سلامتی ضروری است؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، مس از جمله مواد معدنی است که در بدن شما به میزان خاصی وجود دارد. مس یک ماده غذایی است که بدن شما برای اینکه به درستی کار کند به آن نیاز دارد. بدن شما فقط به مقادیر کمی از این فلز سنگین برای بعضی از کارکردها نیاز دارد. سرب، جیوه و آرسنیک نمونه هایی از فلزات سنگین هستند که برای بدن شما نا مناسب هستند. اما دریافت کردن مقادیر کمی مس برای حفظ سلامت بدن شما لازم است. دریافت میزان بیش از حد از این فلز سنگین یا دریافت مقادیر کمتر از حد لازم می تواند باعث بوجود آمدن بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی در افراد گردد.

چرا مس برای سلامتی ضروری است؟

مس در بدن چه کار می نماید؟

مس نقش مهمی در تعدادی از عملنمودهای بدن دارد که از جملهٔ آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فراوری و ساخت گلبول های قرمز خون

تنظیم ضربان قلب و فشار خون

جذب آهن

پیشگیری از بیماری های مربوط به پروستات یا التهاب پروستات

فراوری و نگهداری از استخوان ها، بافت همبند و اندام هایی مانند مغز و قلب

فعال سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن

فواید احتمالی مس

فلز مس به عنوان یک عامل درمانی توجه بسیاری از دانشمندان و متخصصان حوزهٔ سلامتی را به خود جلب نموده است. مطابق مطالعه ای که در آنالیز های آزمایش های دارویی با منبع معتبر انجام شده است، مس برای درمان تعداد زیادی از بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی می تواند تا حدود زیادی مفید باشد از جمله مسائل و بیماری های سیستم عصبی مانند:

بیماری آلزایمر

بیماری پارکینسون

بیماری کروتزفلدت- یاکوب

آیا مصرف بیش از حد فلز مس باعث سرطان می گردد؟

نتایج مطالعه ها و آزمایش ها در خصوص تأثیر مس بر سرطان هنوز کاملاً شفاف نیستند. یک مطالعه منتشر شده در مجلهٔ علمی معتبر Mammary Gland Biology Neoplasia نشان داد که مصرف بیش از اندازه فلز مس ممکن است باعث افزایش خطر بروز بیماری سرطان گردد. اما آزمایش ها و آنالیز های زیادی در این زمینه نشان می دهد که ترکیبات مس حتی می توانند تا حدودی به بدن انسان در برابر رشد و توسعه برخی سلول های سرطانی خاص یاری نمایند. یک پژوهش که در کشور ایتالیا در مجله Dalton Transactionsshows به چاپ رسیده است نشان داد که مس تقریباً به اندازه سیس پلاتین، که یک داروی شیمی درمانی رایج است، در درمان برخی از انواع سرطان می تواند مؤثر باشد. دانشمندان دریافتند که مس در درمان آدنوکارسینوم روده، که یک نوع سرطان مربوط به روده بزرگ است، تا سه برابر بیشتر از سیس پلاتین می تواند مؤثر باشد.

دستبندهای مسی

بستن دستبندهای مغناطیسی به دست برای مدت طولانی به عنوان درمان پوشیدنی برای دردهای مفاصل تبلیغ شده اند. دانشمندان بریتانیایی تصمیم گرفتند در یک مطالعهٔ تحقیقاتی و تحت کنترل در مقایسه با دارونما، تأثیر این گونه دستبندهای مسی را بر روی سلامتی افراد آزمایش نمایند. نتایجی که در مجلهٔ معتبر PLoS ONE منتشر شده است، نشان داد که دستبندها فواید درمانی بسیارکم یا ناچیز دارند. علاوه بر این، چندین شرکت نماینده در این آزمایش حتی بوجود آمدن اندازهی مسائل پوست ناشی از دستبند را هم گزارش کردند.

مس را از کجا می گیرید؟

از آنجا که بدن شما به اندازه بسیار اندکی مس نیاز دارد، ممکن است فکر کنید فقط با خوردن یک رژیم غذایی معمولی و متعادل می توانید نیاز بدن خود به این فلز سنگین را بر آورده کنید. با این حال، برخی دانشمندان این باور را تا حدودی رد نموده اند. مقاله ای که در مجله علم پزشکی و تغذیه به نام Trace Elements in Medicine and Biology منتشر شده است، نشان می دهد که اندازه مس موجود در رژیم های غربی از دهه 1930 در حال کم شدن است. این دانشمندان تخمین می زنند که یک چهارم بزرگسالان در ایالات متحده اندازه کافی نیاز روزانهٔ مس بدن خود را دریافت نمی نمایند.

غذاهای که سرشار از مس هستند

یک راه آسان برای اینکه مطمئن شوید که بدن شما اندازه کافی از فلز مس مورد نیاز خود را دریافت می نماید، خوردن غذاهایی است که دارای اندازه فراوانی از این ماده هستند. مس را می توانید در صدف دریایی و بعلاوه اعضای بدن حیوانات مانند جگر به اندازه فراوان پیدا کنید.

بعلاوه با خوردن سبزیجات، غلات و دانه ها می توانید اندازه خوبی از این فلز سنگین را به بدن خود برسانید، که از تعدادی از این غذاهای سرشار از مس در زیر آورده شده است:

سیب زمینی ها

نخود فرنگی

لوبیا

برخی انواع سبزیجات سبز رنگ

غلات کامل یا سبوس دار

تخمهٔ آفتابگردان

کره بادام زمینی و شکلات های تلخ نیز تا حدود مناسبی دارای مس هستند.

چه زمانی ممکن است به مکمل های مس نیاز داشته باشید:

طبق اعلام دانشکدهٔ پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده، برخی از افرادی که اندازه کافی آهن در بدنشان وجود دارد هنوز هم می توانند دچار کم خونی باشند. اگر نتایج آزمایش خون شما نشان داد که شما به اندازه کافی مس در بدنتان وجود ندارد، ممکن است پزشک یا مشاور سلامتی شما برای شما مصرف مکمل های حاوی این فلز سنگین را برای شما تجویز کند. مکمل های مس به صورت قرص و کپسول در دسترس هستند. بعلاوه می توانید مس را به صورت تزریق داخل وریدی یا به وسیله رگ های خود دریافت کنید. شما نباید مکمل های مس و مکمل های روی را همزمان مصرف کنید. حداقل باید دو بار در روز به صورت جداگانه از این مکمل ها بهره ببرید.

برای تماشا مطلب 10 فایده خوردن تخم مرغ???? کلیک کنید.

علائم کمبود مس

اگر از سلامتی خوبی برخوردار هستید، به احتمال زیاد شما دچار کمبود اندازه مس در بدن خود نیستید. برخی از علائم کمبود مس را در زیر آورده ایم:

لرزش بدن

احساس سوزن سوزن شدن

عدم تعادل در راه رفتن

بی حسی

خستگی

کم خونی

کم شدن دید چشم ها

شرایطی که ممکن است منجر به کمبود مس در بدن گردد:

بیشتر افراد مقادیر مناسب و کافی از فلز مس را به وسیله رژیم غذایی خود دریافت می نمایند. اما اگر یکی از شرایط زیر را دارید، ممکن است به دریافت بیشتری مس نیاز داشته باشید.

بیماری سلیاک

فیبروز سیستیک (نوعی بیماری ژنتیکی در بچه ها که زمینهٔ ارثی دارد)

بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده است)

سندرم منسک

سندرم منسک می تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن کمبود مس در بدن شما گردد. اگر مبتلا به سندرم منسک هستید، هنوز هم می توانید اندازهی مس را بوسیلهٔ خوردن غذاهایی که مصرف می کنید جذب کنید. با این حال، بدن شما به درستی آن را در جریان خون شما آزاد نکند. در نتیجه بدن شما قادر نیست به اندازه کافی مس مورد نیاز خود را دریافت کند. در عوض، ممکن است مس در در روده کوچک و کلیه ها رسوب کند. سندرم منسک یک اختلال ژنتیکی نادر است. افرادی که مبتلا به آن هستند معمولاً در زمان نوزادی تشخیص داده می شوند. این بیماری معمولاً به عنوان سندرم موی مجعد یا منسک شناخته می گردد، زیرا یکی از ویژگی های آن افراد، داشتن موهای تا حدودی کم پشت و مجعد است.

بیشتر بخوانید: 9 خاصیت پسته برای سلامتی، پسته بخورید و لاغر شوید

عوامل خطر کمبود مس

شرایط زیر برخی اوقات می تواند خطر کمبود مس را در افراد بیشتر کند:

انجام جراحی بای پس معده برای برخی از افراد می تواند باعث بیشتر شدن احتمال دچار شدن به کمبود مس گردد.

در نوزادان نارس احتمال بوجود آمدن کمبود مس نسبت به نوزادان عادی بیشتر است.

مصرف مکمل روی باعث می گردد که بدن نتواند به اندازه کافی مس را جذب کند.

مسمومیت مس

درست همانطور که اندازه کافی فلز مس برای زنده ماندن انسان لازم است، مصرف اندازه بیش از اندازهٔ این فلز سنگین می تواند تا حدودی نیز باعث مسمومیت گردد. سطح بالای قابل تحمل برای دریافت مس 10 میلی گرم در روز معین شده است.

علائم مسمومیت مس

مصرف اندازه بیش از اندازهٔ این فلز می تواند باعث ایجاد علائم مسمومیت گردد که برخی از این علائم در زیر آورده شده است:

استفراغ

اسهال

یرقان یا زردی

درد عضلات

مسمومیت شدید مس می تواند باعث گردد بوجود آمدن برخی بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی گردد که تعدادی از آن ها در زیر آورده شده است:

آسیب کبدی

نارسایی قلبی

نارسایی کلیه

مرگ

شرایطی که می تواند منجر به مسمومیت مس گردد

بیماری ویلسون نوعی بیماری ارثی است که در آن کبد قادر به دفع اندازه اضافهٔ مس در بدن نیست. مس سپس در اندام هایی مانند مغز، کبد و چشم ها فراوری رسوب می نماید که به مرور زمان می تواند باعث آسیب هایی در این اندام ها گردد. در صورت عدم درمان آن، بیماری ویلسون می تواند حتی تهدیدی برای زندگی افراد باشد و باعث خطر مرگ در انسان گردد.

چکیدهٔ مقاله

دریافت اندازه کافی مس در حفظ سلامتی بدن شما نقش اساسی دارد. بیشتر افراد با مصرف یک رژیم غذایی سالم به اندازه کافی مس دریافت می نمایند. برخی بیماری ها و مسائل خاص مربوط به سلامتی مانند بیماری کرون، یا جراحی بای پس معده ممکن است باعث بیشتر شدن احتمال مبتلا شدن افراد به کمبود مس گردد. بوجود آمدن کمبود مس در بدن افراد نسبت به وجود اندازه بیش از اندازهٔ آن بسیار شایع تر است. مسمومیت با مس نیز می تواند باعث بروز بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی از جمله آسیب کبدی یا نارسایی قلبی و مسائل کلیه گردد. مطمئن شوید که به اندازه کافی مس دریافت می کنید، اما نه بیش از اندازه. در صورت مشاهده علائم کمبود مس یا مسمومیت مس حتماً با پزشک یا مشاور امور سلامتی خود مشورت کنید.

منبع: healthline

منبع: اُکالا

به "چرا مس برای سلامتی ضروری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مس برای سلامتی ضروری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید