چشمه ها و آبگرم های اطراف تبریز

به گزارش وبلاگ تور کیش، آب درمانی یکی از قدیمی ترین شیوه های درمانی طبی است که قدمت آن به دوران باستان برمی شود. در کشور ما ایران نیز برخی از استان ها با داشتن چشمه های آبگرم و آبسرد سلامتی را برای مردم به ارمغان آورده اند.

چشمه ها و آبگرم های اطراف تبریز

در این میان استان آذربایجان شرقی با رشته کوه های وسیع و سرسبزش آبگرم های متنوعی را در خود جای داده که هرکدام با داشتن املاح و مواد معدنی مفید مورد استفاده قرار می گیرند. اگر مشتاقید تا درباره آن ها و خرید بلیط هواپیما لحظه آخری تهران تبریز بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه همراه ما باشید.

چشمه آبگرم لیقوان

یکی از چشمه های آبگرم اطراف تبریز لیقوان نام دارد که بسیار هم مشهور است. این چشمه در جاده تبریز - اسپراخان - سفیدخانه - لیقوان قرار گرفته است و به آسانی می توان به آنجا رسید. چشمه آبگرم لیقوان از شکاف بین سنگ های آذرین آتشفشان سهند خارج می گردد و مواد معدنی مقوی برای بدن دارد. در اطراف خروجی آب این چشمه حوضچه ای مصنوعی شکل گرفته که تقریبا 6 متر عمق دارد و به وسیله دیواری بلند احاطه شده است. دمای آب چشمه لیقوان حدود 32 درجه است و بدون هیچ گونه اذیت شدن می توان در آن آبتنی کرد.

چشمه آبگرم گرگه

از دیگر چشمه های آبگرم اطراف تبریز می توان به گرگه اشاره نمود که در غرب روستایی به همین نام واقع شده است. این چشمه به صورت جوشان از دل زمین خارج می گردد که می توان گفت به علت وجود گسل های اطراف شکل گرفته است. از آب چشمه گرگه بیشتر برای تولیدات کشاورزی استفاده می گردد. در آب این چشمه سولفات وجود دارد و دمای آن حدود 22 درجه سانتی گراد تخمین زده شده است.

چشمه آب معدنی کندوان

در حوالی شهر زیبای تبریز و در 20 کیلومتری شهرستان اسکو چشمه ای به نام کندوان قرار گرفته است که از دل سنگ های آتشفشانی سهند خارج می گردد. آب این چشمه استاندارد بوده و برای نوشیدن مفید است. چشمه کندوان در ردیف آب های کربنات کلسیم قرار گرفته است و با 10 درجه دما به عنوان چشمه آبسرد شناخته می گردد.

چشمه تاپ تاپان

یکی دیگر از چشمه های اطراف تبریز تاپ تاپان نام دارد که در 5 کیلومتری آذرشهر در راستا تبریز به مراغه قرار گرفته است. آب این چشمه در حوضی وسیع جمع می گردد و مردم منطقه به وفور از آن استفاده می نمایند. چشمه تاپ تاپان در دسته آب های بیکربناته کلسیک و منیزیم گازدار و آهن دار سرد قرار گرفته است که برای تنظیم مقدار هموگلوبین خون و دستگاه گوارش مفید است. بعلاوه برای رشد و تغذیه بدن بسیار مفید بوده و همه ساله گردشگران زیادی را با هدف بهبود عملکرد بدن به آنجا می کشاند.

چشمه ابگرم بستان آباد

مجتمع آب درمانی بستان آباد که در سه راهی تبریز - تهران - سراب قرار گرفته در دسته آب های کلروبیکربنات کلسیک قرار داد که خواص درمانی ان فراوان است. دمای آب چشمه بستان آباد بیش از 41 درجه سانتی گراد براورد شده و در جنوب خروجی بستان آباد به طرف سراب می توان به آن رسید. امروزه در کنار این چشمه یک مجتمع آب درمانی تاسیس شده است که هرساله گردشگران زیادی برای استفاده از آب طبیعی به آنجا می فرایند. آب چشمه بستان آباد برای درمان اختلال خواب، افسردگی، سکته مغزی، بیماری های عضلانی، سردرد، ناراحتی های گوارشی و پوستی مفید است. به همین علت می توان آنجا را یکی از پرطرفدارترین جاهای توریستی اطراف تبریز دانست. البته ناگفته نماند که برای استفاده از مجتمع آبگرم بستان آباد باید مجهز به وسایل شخصی شنا باشید.

چشمه آبگرم حمام

یکی دیگر از چشمه های آبگرم اطراف تبریز حمام نام دارد که دمای آب آن حدود 55 درجه تخمین زده شده است. آب این چشمه از شکاف سنگ های آتشفشانی خارج می گردد و می توان گفت که گسل شمال باختری و جنوب باختری در ایجاد آن تاثیرگذار بوده اند. در خروجی چشمه حمام حوضچه ای قرار گرفته است که به وسیله دیواری نسبتا بزرگ احاطه شده است و به واسطه چندین کانال آب از آنجا خارج می گردد.

چشمه آبگرم قلعه کندی

این چشمه با اینکه از شهر تبریز فاصله دارد ولی یکی از محبوب ترین چشمه های استان آذربایجان شرقی است. آب چشمه قلعه کندی از شکاف سنگ های آذرین خارج می گردد و تقریبا 45 درجه گرما دارد. این چشمه در ردیف آب های سولفات کلروره قرار گرفته است و از لحاظ مواد معدنی بسیار باارزش است. چشمه آبگرم قلعه کندی در شمال غرب چشمه حمام واقع شده و در مدت زمان کمی می توان به آنجا رسید.

چشمه آبگرم شالقون

یکی دیگر از چشمه های آبگرم اطراف تبریز شالقون نام دارد که در حوالی شهرستان مشکین شهر قرار گرفته است. در کنار آن دو حوضچه طبیعی قرار گرفته است که کاملا به وسیله چشمه شکل گرفته اند و منظره زیبایی خلق نموده اند. دمای آب در چشمه شالقون 32 درجه است و محیطی عالی برای شنا و تجدیدقوا محسوب می گردد.

چشمه آبگرم اردهال

چشمه آبگرم اردهال یکی دیگر از چشمه های اطراف تبریز است که با این شهر فاصله زیادی دارد. این چشمه در جاده سراب - هولیق - اردهال واقع شده و دسترسی آسانی دارد. چشمه آبگرم اردهال مانند بسیاری دیگر از چشمه ها از آتشفشان سرمنشا می گیرد که باعث گرمی آب آن شده است. دمای آب این چشمه حدود 35 درجه براورد شده که دمایی مطلوب برای شنا و آبتنی به شمار می آید.

چشمه آبگرم آبش احمد

این چشمه مشهور در جاده کلیبر به آبش احمد قرار گرفته است و از دل سنگ های آتشفشانی خارج می گردد. دمای آب چشمه آب آبش احمد حدود 60 درجه تخمین زده شده است و امروزه در حوالی آن مرکز آب درمانی و مجموعه گردشگری تاسیس شده است که مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد. این منطقه به علت وجود جنگل های ارسباران و منظرههای رویایی اش هواداران زیادی دارد و جایی عالی برای تجدید قوا شناخته می گردد.

چشمه گشایش

در جنوب غربی روستای گشایش در 14 کیلومتری شهر مراغه چشمه ای به نام گشایش وجود دارد که به عنوان یکی از محبوب ترین چشمه های اطراف تبریز شمرده می گردد. این چشمه در نزدیکی چندین رودخانه قرار گرفته است و حرارت آن 25 درجه سانتیگراد تخمین زده شده است. آب چشمه گشایش از نوع آب های بیکربناته کلسیک و منیزیم گازدار است و مزه ای نه چندان خوشایند دارد. از جمله خواص درمانی آب چشمه گشایش می توان به بهبود عملکرد معده، کبد، پانکراس و روده اشاره نمود. ناگفته نماند که در اطراف این چشمه چندین چشمه دیگر نیز وجود داشته است که امروزه خشک شده اند.

چشمه آب معدنی صوفیان

از دیگر چشمه های اطراف تبریز که در جاده مرند واقع شده می توان به چشمه صوفیان اشاره نمود که در آن مقادیر زیاد کلرو سدیم وجود دارد. دمای آب چشمه صوفیان 18 درجه سانتیگراد است و مقادیر زیادی از سولفات و کربنات را در خود جای داده است. این چشمه منظره ها زیبایی در اطراف خود دارد و می توانید یک روز از سفرتان را به آن اختصاص دهید.

چشمه آبگرم گله بان

در راستا جاده مرند پس از عبور از روستای پامچی به روستای گله بان و گوش آغل می رسیم که در آنجا یکی از مشهورترین چشمه های آبگرم اطراف تبریز قرار گرفته است. این چشمه به گله بان معروف است و در آن مقادیر زیاد سیلیس و گاز دی اکسید کربن یافت می گردد. با اینکه آب چشمه گوارا است، ولی طعم آن ترش بوده و چندان مناسب آشامیدن نیست. بعلاوه دمای چشمه آبگرم گله بان حدود 22 درجه سانتیگراد است و برای استراحت جایی مناسب به شمار می آید.

دیگر چشمه های اطراف تبریز

  • چشمه آبگرم گوی دره
  • چشمه آب معدنی عجب شیر
  • چشمه معدنی جلفا
  • چشمه آبگرم آبرس
  • چشمه آبگرم جلده بخوان
  • چشمه آبگرم اسب فروشان
  • چشمه آبگرم تازه کند
  • چشمه آب معدنی قره پالچیق
  • چشمه معدنی ساری سو
  • چشمه شورسویی

کلام پایانی

چشمه های اطراف تبریز هرکدام با ویژگی های خاص خود جایی مناسب تجدید قوا و کسب سلامتی به شمار می آیند. با اینکه برخی از آن ها با شهر تبریز فاصله زیادی دارند، به علت وجود راستا دسترسی رسیدن به آن ها سخت نیست. در صورت تمایل به بازدید از چشمه های استان آذربایجان شرقی این امکان وجود دارد تا با تورهای طبیعت گردی همراه شوید. بعلاوه از قلم نیاندازید که سفرمارکت در کنار شماست تا با رزرو بلیط هواپیما برترین خدمات سفر را با قیمتی قابل قبول در اختیارتان قرار دهد.

منبع: توریسم آنلاین

به "چشمه ها و آبگرم های اطراف تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه ها و آبگرم های اطراف تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید