چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید

به گزارش وبلاگ تور کیش، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ضمن تشریح چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید، گفت: در قانون جدید چک برای هر فرد به منظور صدور چک یک سقف اعتباری معین شده است و مجموع مبلغ چک هایی که فرد در بازه یک ساله صدور می نماید، نباید بیشتر از سقف اعتباری آن شخص باشد.

چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید

به گزارش وبلاگ تور کیش، محمد بیگی در برنامه تلویزیونی درباره قانون جدید چک گفت: از ابتدای سال آینده چک هایی که در اختیار مردم قرار می گیرد، ظاهر و رنگ آن ها تغییر می نماید که دلیل این تغییرات این است تا مردم چک های جدید را از چک های قدیمی تمیز و تشخیص دهند. چک های جدید دارای سه ویژگی چون رنگ بنفش، داشتن عبارت کارسازی و نقل و انتقال چک بدون ثبت در سامانه صیاد امکان پذیر نخواهد بود و اعتبار سه ساله هستند.

وی اضافه نمود: صادرنماینده چک باید چک خود را در سامانه صیاد ثبت کند که برای این امر از روش های مختلفی می تواند استفاده کند که یکی از این روش ها مراجعه به درگاه ها بانکی است که چک را به آن ها داده است تا بتواند چک را ثبت کند. در حال حاضر بیش از 5 اپلیکیشن پرداخت در این زمینه آماده شده اند که صادرنمایندگان می توانند با مراجعه به تارنمای شرکت شاپرک از این اپلیکیشن ها مطلع شوند تا چک خود را از این طریق ثبت نمایند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: چک های فعلی می توانند در سامانه صیاد ثبت شوند. اما اجباری در این زمینه وجود ندارد و با ثبت نکردن آن در این سامانه مسئله ای ایجاد نمی گردد. کسانی که از ابتدای سال جدید درخواست دسته چک نمایند، بانک ها باید چک های جدید را در اختیار این افراد قرار دهند و صادرنماینده نیز باید چک را در صیاد ثبت کند زیرا، بدون این امر چک نقد نمی گردد.

در ادامه محمد بیگی اعلام کرد که قانون جدید چک بانک ها را موظف نموده است تا اگر فردی چکی را برای وصول به شعبه آورد، اطلاعات مندرج در آن را با اطلاعات ثبت شده از چک در سامانه صیاد مطابقت بدهند و در صورت مغایرت اجازه وصول آن را ندهند.

وی با بیان این که دریافت نمایندگان چک می توانند با شناسه 16 رقمی درج شده بر روی چک اطلاعات آن را در صیاد آنالیز نمایند، گفت: پیش از این چک یک موجودیت منفعل بود اما با قانون جدید چک، موجودیت فعال شده است و اطلاعات آن در صیاد ثبت شده و بر آن نظارت می گردد که بیانگر این است که چک از اعتبار نسبی برخوردار است.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: برای صدور چک چند امضایی نیز باید اشخاص حقوقی که پیش از این چک را امضاء می کردند، اطلاعات را در سامانه صیاد ثبت و چک را صادر نمایند.

محمد بیگی با بیان این که در قانون جدید برای هر شخص یک سقف اعتباری در جهت صدور چک معین شده است، گفت: زمانی که فردی چکی را صادر می نماید، از سقف اعتباری معین شده برای آن فرد کاسته و پس از وصول، آن مبلغ مجددا به سقف اعتباری آن فرد اضافه نموده می گردد.

وی با تاکید بر این که مجموع مبلغ چک نباید بیش از سقف اعتباری معین شده باشد، اضافه نمود: در فاز اول که 3 تا 6 ماه است، افراد می توانند با مراجعه به سامانه صیاد سقف اعتباری خود را مشاهده نمایند. دوره سقف اعتباری معین شده برای هر فرد یک ساله است و افراد می توانند با مراجعه به بانک و یا شرکت هایی که امتیاز اعتباری افراد را رتبه سنجی می نمایند، امتیاز اعتباری خود را افزایش دهند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: کسانی که برای بار اول درخواست دسته چک می دهند، چک موردی برای آن ها صادر می گردد و صدور چک برای آن ها سقف اعتباری ندارد.

وی در خاتمه سخنانش عنوان کرد که با اجرای قانون جدید چک، میزان چک های برگشتی به شدت کاهش پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی صدور چک چند امضایی در قانون جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید