5 روش کم هزینه برای تبدیل خانه به سالن یوگا

به گزارش وبلاگ تور کیش، یوگا یک ورزش آرامش بخش است که به تمرکز و سکوت بالایی احتیاج دارد. شما باید در محیطی این ورزش را انجام دهید که کاملا احساس آرامش می کنید و چیزی وجود ندارد که حواستان را پرت کند. اکنون فرض کنید در کلاس یوگا پیش سایر مردم نشسته اید و می خواهید همین کار را انجام دهید ولی ناگهان گوشی فردی زنگ می خورد و همه تمرکزتان را به هم می ریزد. یا مثلا دراز کشیده اید تا حرکت جسد را اجرا کنید، ولی فرد کناری شما نفس های عمیق و نامنظمی می کشد و اجازه نمی دهد شما ریتم نفس کشیدن تان را کنترل کنید.

5 روش کم هزینه برای تبدیل خانه به سالن یوگا

در این مواقع ممکن است مانند بسیاری از مردم ترجیح دهید در خانه و به تنهایی ورزش یوگا را انجام دهید. ولی احتمالا پیش خود می گویید آیا می توان این کار را در خانه انجام داد؟ چگونه می توان محیط خانه را به یک سالن یوگا و مکانی مناسب برای اجرای این ورزش دگرگون کرد؟

در این نوشته می خواهیم همین موضوع را آنالیز کنیم. ورزش کردن در خانه اصلا کار عجیب یا دشواری نیست و فواید ویژه خودش را هم در پی دارد. شما می توانید بیشتر ورزش ها از جمله یوگا را به آسانی در خانه انجام دهید و از مزایای این فعالیت های بدنی بهره مند شوید.

برای این کار تنها ضروری است به بعضی نکات دقت داشته باشید تا برترین نتیجه را بگیرید. در ادامه نگاهی به همین نکات می اندازیم. پس با ما همراه باشید.

انجام ورزش یوگا در خانه

بسیاری از مردم در خانه ورزش می نمایند تا در هزینه خود صرفه جویی نموده و وقتشان را بهتر مدیریت نمایند. خیلی ها هم ممکن است از محیط های ورزشی و شلوغ خوششان نیاید و ترجیح دهند به تنهایی ورزش نمایند. ولی از زمانی که ماجرای کرونا و قرنطینه شروع شد، کم وبیش همه مردم مجبور شدند ورزش و فعالیت بدنی خود را در خانه انجام دهند و فرقی نداشت اهل باشگاه رفتن باشند یا نه.

با وجود این، خیلی ها گمان کردند این کار نشدنی است و نمی توانند ورزش مفید و کارآمدی در خانه داشته باشند. بنابراین، ورزش را کنار گذاشتند و زندگی کم تحرکی را در پیش گرفتند. علت اصلی آن ها هم عدم دسترسی به وسایل ورزشی بود. شاید خیلی ها وزنه، دمبل یا دستگاه های بدن سازی نداشته باشند، تردمیل و دوچرخه ثابت را هم پرهزینه بدانند و هیچ راه حل دیگری برای ورزش کردن به ذهنشان نرسد. برای ورزش یوگا هم ممکن است گمان نمایند به وسایل و هزینه های سرسام آوری احتیاج خواهند داشت.

ولی با وجود اینکه این وسایل می توانند بسیار مفید باشند، همواره هم به آن ها احتیاجی نیست و شما با کمترین امکانات هم می توانید همچنان ورزش نموده و سلامتی تان را حفظ کنید. برای نمونه، در نوشته های زیر به خوبی راه حل و نکات گوناگونی را برای ورزش کردن در خانه آنالیز نموده ایم:

بنابراین، دردسر خاصی برای ورزش در خانه نخواهید داشت. برای ورزش یوگا هم اگرچه بعضی وسیله ها می توانند کارآمد باشند، ولی شما تنها با وسایل ساده خانگی هم می توانید کارتان را راه بیندازید و نتیجه بگیرید. حتی همه حرکات هم به این وسایل احتیاج ندارند و در حقیقت شما تنها با یک زیرانداز مناسب می توانید بیشتر حرکات ورزش یوگا را انجام دهید. اکنون در ادامه 5 نکته مهم را آنالیز می کنیم که با ذهنیت بهتری در خانه تان به اجرای تمرین های یوگا بپردازید.

5 نکته برای اینکه خانه خود را به یک سالن یوگا تبدیل کنید

با رعایت نکات زیر به آسانی خانه تان را به یک سالن یوگا تبدیل کنید و بدون دردسر و در آرامش کامل حرکات بی نظیر یوگا را انجام دهید.

1. فضای کافی و مرتب داشته باشید

شما برای اجرای حرکات یوگا تنها به یک فضای کافی به مقدار زیرانداز یوگای خود احتیاج خواهید داشت. هر کجا که بتوانید این زیرانداز را قرار دهید می تواند سالن یوگای شما به شمار برود.

با وجود این، باید فضای اتاق ها و خانه را به مقدار کافی خلوت و مرتب نگه دارید. هرچه محیط شما خلوت تر باشد، انگیزه و تمرکز بیشتری برای ورزش خواهید داشت. بنابراین، فضای خانه را تمیز و مرتب کنید، زیراندازتان را روی زمین قرار دهید و به هیچ چیز جز این محیط کوچک برای ورزش توجه نکنید.

2. هدفون و هندزفری را نباید فراموش کنید

از بین حواس پنج گانه، حس شنیداری سریع تر به مغز منتقل می گردد. شما می توانید از این حس یاری بگیرید تا ورزش بهتر و کارآمدتری داشته باشید و بعلاوه خانه تان را به محیطی مناسب برای ورزش کردن دگرگون کنید.

اگر می خواهید تمرین های یوگا را در خانه انجام دهید، حتما از موسیقی های آرامش بخش و موردعلاقه خودتان یاری بگیرید تا حال وهوای ورزشی بیشتری پیدا کنید. استفاده از هدفون و هندزفری هم باعث می گردد حس بهتری به موسیقی داشته باشید و آن را با تمام وجود احساس کنید.

موسیقی تأثیر بسیاری روی کارکرد ورزشی شما می گذارد. در صورتی که به موسیقی های مناسب گوش دهید می توانید در خانه فعالیت بدنی کارآمدی داشته باشید و نتیجه بهتری بگیرید. این به شما یاری می نماید حال وهوای خانه را تغییر دهید تا احساس کنید در کلاس های ورزشی هستید. در نتیجه، می توانید انگیزه و انرژی بیشتری داشته باشید و با دید تازه تری به محیط خانه نگاه کنید.

3. فضا و محیط خانه را ملایم و آرامش بخش کنید

اکنون که اهمیت موسیقی و حس شنیداری را می دانید، باید روی حس بینایی و بویایی خود هم کار کنید. سالن ورزشی شما باید از هر نظر برای ورزش مناسب باشد. شما برای اجرای یوگا به آرامش بالایی احتیاج دارید. این آرامش را می توانید با تمرکز روی حواس پنج گانه خود به دست بیاورید.

همانگونه که گفتیم، با گوش دادن به موسیقی می توانید آرامش بیشتری از راه حس شنیداری پیدا کنید. برای حس بینایی و بویایی هم باید محیط خانه را تاریک یا کم نور نگه دارید و بعلاوه از خوش بونماینده، روغن های اسانسی یا شمع های عطری بهره ببرید.

تا جای ممکن کوشش کنید لامپ های اضافی را خاموش نگه دارید. اگر در روز ورزش می کنید و فضای خانه پرنور است، می توانید چشم هایتان را ببندید یا از چشم بند بهره ببرید تا جلوی نور خورشید را بگیرید. هنگام اجرای حرکات به صورت خوابیده هم می توانید یک حوله روی چشم ها قرار دهید تا آرامش بیشتری به دست بیاورید.

رایحه مطبوع هم تأثیر بسیاری روی سیستم عصبی بدن می گذارد. برای همین همواره خانه و فضای ورزشی خود را تمیز نگه دارید و از خوش بونماینده های گوناگون یاری بگیرید.

4. وسایل یاریی خود را آماده کنید و در دسترس قرار دهید

شاید یک خوبی انجام ورزش یوگا در سالن ها و کلاس های ورزشی این باشد که همواره از طریق های گوناگون دسترسی دارید. اگر می خواهید در خانه ورزش کنید، باید این وسیله ها را مرتب و در دسترس نگه دارید تا هم وقتتان هدر نرود، هم انگیزه تان را از دست ندهید. زیرا بسیاری از مردم ممکن است حوصله استفاده از وسیله های نامرتب را هنگام ورزش کردن نداشته باشند. هرچه این وسیله ها مرتب تر باشند، حس بهتری نسبت به استفاده از آن ها خواهید داشت.

جدا از این، شما ممکن است وسایل ورزشی یوگا را در اختیار نداشته باشید و مجبور شوید از وسایل خانگی بهره ببرید. برای نمونه، بعضی حرکات یوگا را باید با جایگاه، متکا، پتو و… انجام دهید. این وسایل ابتدایی در همه خانه ها پیدا می شوند، ولی پیش از ورزش حتما باید آن ها را دم دست بگذارید تا هم از لحاظ ذهنی برای ورزش آماده شوید، هم زمان زیادی برای به کارگیری آن ها هدر ندهید.

خوبی ورزش در خانه همین است که می توانید از وسایل خانگی بهره ببرید و پول زیادی برای وسایل ورزشی هدر ندهید. با وجود این، تماشا وسایل معمولی خانه ممکن است به شما حس و انگیزه مناسب برای ورزش کردن ندهد. پس شما باید این وسایل را پیش از ورزش در مکان دیگری قرار دهید و آن ها را تنها به عنوان بخشی از سالن ورزشی خود در نظر بگیرید. هر زمان که ورزشتان به سرانجام رسید، دوباره این وسایل را سر جایشان بگذارید تا به زندگی روزمره خود بازگردید.

5. طناب و بندهای کشی یوگا را در خانه بسازید

اگرچه بعضی از وسایل ورزش یوگا خاص هستند و به نظر می رسد حتما باید آن ها را بخرید، ولی باز هم می توانید با بعضی ابزار معمولی آن ها را در خانه خود بسازید.

یکی از وسیله های جالب یوگا طناب ها و بندهای کشی است که در کلاس های ورزشی پیدا می شوند و بیشتر مردم از آن ها استفاده می نمایند. شما به آسانی می توانید این کار را در خانه انجام دهید و سالن یوگای خانگی خود را به سطح جدیدتری برسانید.

برای نمونه، یک طناب یا پارچه بلند را گره بزنید و پشت در قرار دهید تا زمانی که در را می بندید از سوی دیگر آن بتوانید طناب را بهره ببرید. با گره زدن و حلقه کردن طناب و قرار دادن آن دور ران می توانید بدنتان را به طناب تکیه دهید تا وزن شما را تحمل کند، سپس حرکات گوناگونی مانند خم شدن به جلو ایستاده یا سگ سر پایین را انجام دهید.

برای انجام دقیق این کار پیشنهاد می کنیم حرکات یوگا را در اینترنت ببینید، تمرین های یوگا با طناب را جست وجو کنید، سپس تصمیم بگیرید چگونه آن ها را در خانه انجام دهید. بعلاوه حتما ایمنی لازم را رعایت کنید تا به آسیب دیدگی دچار نشوید.

به طور کلی، اگر بتوانید از طناب، بندها یا پارچه ها بهره ببرید می توانید ورزش بسیار بهتری در خانه داشتید و کاری کنید تا سالن خانگی تان دست کمی از سالن ها و کلاس های ورزشی بیرون نداشته باشد.

خوبی های انجام یوگا در خانه

اجرای تمرین های یوگا در خانه می تواند فواید فراوانی داشته باشد. برای نمونه، لازم نیست برای کلاس های ورزشی هزینه کنید یا وقت زیادی را برای رفت و آمد هدر دهید. بعلاوه مجبور نیستید با برنامه ورزشی سایر مردم سازگار شوید، در عوض می توانید خودتان برنامه مناسبی را آماده نموده و با توجه به توانایی، سطح تناسب اندام و سبک زندگی تان ورزش کنید. افزون بر این، از آنجا که هنوز درگیر کرونا هستیم، امنیت بیشتری در خانه خواهید داشت!

جدا از همه این ها، شما در خانه و با یاری اینترنت می توانید به مربی های خوب و گوناگونی دسترسی داشته باشید. امروزه نوشته ها و ویدیوهای ورزشی بسیاری در اینترنت پیدا می شوند و به شما یاری می نمایند برترین نتیجه را بگیرید. بنابراین، می توانید بیشتر آن ها را آنالیز نموده و تصمیم بگیرید از کدام یک پیروی کنید.

شما می توانید در فضاهای مجازی و وب سایت هایی مانند آپارات و یوتیوب ویدیوهای آموزشی یوگا را ببینید و آن ها را انجام دهید. بعلاوه نرم افزارهای مناسبی هم برای ورزش یوگا وجود دارند. برای نمونه، در نوشته معرفی اپلیکیشن Daily Yoga؛ یوگا، مدیتیشن و تناسب اندام یکی از آن ها آنالیز نموده ایم. افزون بر این ها، نوشته های زیادی را هم درباره تمرین های یوگا در اختیارتان گذاشته ایم که تمرین ها و نکات بسیاری را آموزش می دهند. در ادامه فهرستی از آن ها را می بینید:

پس همانگونه که می بینید، دردسری برای انجام یوگا در خانه نخواهید داشت. با خواندن این نوشته ها، تماشا عکس ها و ویدیوهای آموزشی یا با استفاده از نرم افزارهای ورزشی کوشش کنید یک برنامه مناسب داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید تا سلامتی جسم و روان خود را بهبود ببخشید.

سخن سرانجامی

یوگا می تواند گردش خون را بهبود ببخشد، فشار خون را تنظیم کند، سیستم تنفسی بدن را تقویت کند، استقامت قلبی-عروقی را افزایش دهد، مقاومت بدن را بیشتر کند، دستگاه گوارش را بهبود ببخشد، سیستم ایمنی بدن را قوی کند، خواب را بهبود ببخشد و بعلاوه طول عمر را افزایش دهد. و این ها تنها بخش کوچکی از فواید این ورزش شگفت انگیز هستند.

با در نظر داشتن این فواید باید برای انجام ورزش یوگا برنامه ریزی کنید و اجازه ندهید موانع گوناگون جلوی شما را بگیرند. اگر به هر علتی نمی توانید به کلاس های ورزشی بروید، باید در خانه به انجام تمرین های یوگا بپردازید. پس با در نظر داشتن نکاتی که آنالیز کردیم، خانه تان را به یک سالن یوگا تبدیل نموده و به طور منظم و با انگیزه بالا ورزش کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ تور کیش مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 روش کم هزینه برای تبدیل خانه به سالن یوگا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش کم هزینه برای تبدیل خانه به سالن یوگا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید