از کرونا تا سعدی در اسپانیا
به گزارش وبلاگ تور کیش، نازیا بارانی با تشریح شرایط آموزش زبان فارسی در روزهای کرونایی اسپانیا، از پرداختن روزنامه های معروف این کشور به سعدی می گوید.
استاد زبان فارسی دانشگاه سالامانکا در اسپانیا که مسئولیت اتاق مطالعات ایران در این دانشگاه را نیز برعهده دارد و مدرک دکتری خود را از دانشکده مترجمی همین دانشگاه با بالاترین درجه Sobresaliente Cum Laude گرفته است، در گفت وگویی مکتوب به پرسش های وبلاگ تور کیش درباره آخرین شرایط آموزش زبان فارسی در این کشور، فرهنگ روبروه مردم اسپانیا در برابر ویروس کرونا و شرایط آموزشی این کشور در روزهای اخیر پاسخ داده است که متن آن در پی می آید.
آموزش در روزهای کرونایی اسپانیا
شیوع ویروس کرونا در این مدت بر فرایند آموزش کشور اسپانیا و خصوصا آموزش زبان و ادبیات فارسی تأثیری داشته است؟
بله، پس از شیوع ویروس کرونا کشور اسپانیا نیز همانند کشورهای دیگر جهان با اعلام شرایط اضطراری از روز سیزدهم ماه مارس به حالت قرنطینه عمومی درآمد و کلیه مراکز آموزشی، فرهنگی و اجتماعی از سوی دولت تعطیل اعلام شدند. کلاس های آموزش زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی نیز همانند دیگر مراکز آموزشی به وسیله فضای مجازی دنبال شدند و بر اساس مفاد درسی مشخص شده به وسیله واتس اپ، پست الکترونیکی و نرم افزار استودیوم که مخصوص دانشگاه سالامانکا است بر طبق ساعت های مشخص شده تا روز هشتم ماه مِی تدریس شدند.
با توجه به این که منابع آموزشی ما اکثرا برای کلاس های حضوری تهیه شده اند، تبدیل این منابع آموزشی به کلاس های مجازی به هیچ عنوان آسان نبود. تهیه فایل های صوتی، تصویری و مونتاژ آن ها، تهیه تمرین های مختلف برای دستور و ترجمه و کار در منزل، سپس ارسال آن به دانشجویان، دریافت و تصحیح کارهای آن ها مستلزم اختصاص صرف وقت بسیاری به این امر بود.
قدردانی از کادر درمان از بالکن ها
فرهنگ مردم اسپانیا در روبروه با این ویروس چطور بود؟
با شیوع کروناویروس در کشور اسپانیا مردم انتظار چنین بحرانی آن هم در این مدت کوتاه و با این وسعت انتشار را نداشتند و همین باعث ترس و نگرانی آنان شد؛ اما کم کم با به دست آوردن اطلاعات بیشتر و راه های مبارزه با آن، بر ترس خود غلبه کردند. متأسفانه اسپانیا در میان کشورهای اروپایی دشوارترین شرایط را سپری کرد. مردم حدود دو ماه در منازل خود در قرنطینه عمومی به سر بردند که این امر مخصوصا برای بچه ها بسیار طاقت فرسا و خسته نماینده بود؛ اما توصیه ها و هشدارهای ایمنی و بهداشتی مسئولان را جدی گرفتند و به شعار در خانه ات بمان به خوبی عمل کردند که خود بیانگر فرهنگ بالای آن ها است. همین طور همبستگی جامعه اسپانیا نیز بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال از ابتدای اعمال قرنطینه تا به امروز، هر شب رأس ساعت هشت مردم از پنجره ها یا بالکن های منازل شان با دست زدن از کادر پزشکی و درمانی کشور خود قدردانی می نمایند.
روزنامه های معروف اسپانیا درباره سعدی نوشتند
شاهد این بودیم که نخست وزیر اسپانیا در این ایام از شعر سعدی برای دعوت مردم کشورش به انسان دوستی استفاده کرد؛ این کار او در کشور اسپانیا خصوصا در میان علاقه مندان و فراگیران زبان فارسی چه تأثیری داشت؟
بعد از سخنرانی آقای پدرو سانچز، روزنامه های معروفی مانند ال پائیس، متونی در مورد شخصیت سعدی و آثار این شاعر گرانقدر به چاپ رساندند و ویدئو سخنرانی ایشان نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شد و نظرات زیادی در مورد آن نوشته بودند. حتی با بعضی از ایرانیان در مورد این شاعر فارسی زبان کلاسیک مصاحبه کردند.
در کلاس های زبان فارسی و فرهنگ و اندیشه ایرانیان، ما هم درباره شاعران نامی ایران گفت وگو می کنیم.
جالب است که در اوایل ترم درباره سعدی، این شاعر کهن پارسی خصوصاً در مورد همین شعر او صحبت نموده بودم. بعد از سخنرانی آقای سانچز، چندین دانشجو برای من پیغام هایی ارسال کردند؛ آن ها بسیار هیجان زده، شاد و مفتخر بودند که سعدی و این شعر معروف او را از قبل می شناختند.
دانشجویان زبان فارسی با فرهنگ ایرانی آشنا می شوند
از سال گذشته اتفاق تازه ای در مورد آموزش زبان فارسی یا ترجمه کتاب نویسندگان و شاعران ایرانی در اسپانیا اتفاق افتاده است؟
اخیرا در دانشگاه سالامانکا و اتاق مطالعات ایران که عهده دار مسئولیت آن هستم فعالیت هایی انجام شده که به اختصار می توان به موارد ذیل اشاره نمود: با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، یک دوره فیلم ایرانی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه سالامانکا نمایش دادیم و خوشبختانه مثل دوره های قبل با استقبال بسیار خوب تماشاگران روبرو شدیم. این نمایش ها فرصت بسیار خوبی برای دانشجویان زبان فارسی است که با گوشه ای از فرهنگ و هنر ایرانی آشنا شوند.
در مورد فعالیت های تحقیقی باید بگویم که در سال 2018 مسئول پروژه تحقیقی و پژوهشی با عنوان سینما به خصوص سینمای ایرانی به عنوان ابزار کمکی در آموزش رشته علوم انسانی بودم و از سال 2019 تا به امروز مسئولیت پروژه نوآوری، علمی و پژوهشی جدیدی را به عهده گرفته ام. در این پروژه از روش های نوآورانه و خلاق تمرینات نرم افزار کاهوت و همچنین تست ارزیابی شخصیت اپا در آموزش ـ یادگیری فرهنگ و زبان فارسی استفاده می کنیم. این پروژه ها از میان پروژه های پیشنهادی بسیاری که از سراسر دانشکده های سالامانکا به دانشگاه ارائه و در فراخوان عمومی اعلام شده بودند، پذیرفته شدند؛ بنا به همین دلیل بسیار حائز اهمیت و باعث خشنودی ما است.
دانشگاه سالامانکا به زودی در راستای ایجاد روابط بین الملل و همکاری های علمی، فرهنگی و پژوهشی درصدد انعقاد قرارداد با دانشگاه شیراز است.
یادآوری می کنم در سال 2017 نیز با درخواست و پیگیری هایی که از سوی اینجانب صورت گرفت توانستیم با دانشگاه تهران قرارداد همکاری منعقد کنیم و با این قرارداد تعداد 30 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران برای گذراندن یک دوره کوتاه مدت به دانشگاه سالامانکا اعزام شدند که تجربه بسیار خوبی بود.
همچنین بنا به دعوت دانشگاه علامه طباطبایی، برای تقویت روابط بین الملل و پررنگ شدن ارتباطات بین هر دو دانشگاه، مقرر شد گردهمایی بین رؤسای دانشگاه های علامه طباطبایی و سالامانکا در اسفندماه برگزار گردد که در این گردهمایی من به همراه معاون روابط بین الملل به نمایندگی از سوی ریاست دانشگاه سالامانکا حضور پیدا کنیم که متأسفانه این امر بنا به دلایلی توسط دانشگاه علامه به آینده موکل شد.
در زمینه ترجمه نیز با آرت نیوز پرس همکاری می کنم. آرت نیوز پرس در سال 2019 به سرپرستی جناب آقای حمید توران پور کار خود را شروع کرد و اولین پایگاه خبری سینمایی است که به زبان های اسپانیایی، فرانسوی، فارسی و انگلیسی به فعالیت خود ادامه می دهد.
در سرانجام لازم می دانم از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و بنیاد سعدی که همیشه آماده هرگونه هـمـکاری و مساعدت با بنده و دانشگاه سالامانکا بوده اند صمیمانه سپاسگزاری کنم. نقش اساسی ای که این مراکز در آموزش و گسترش زبان و فرهنگ ما ایفا می نمایند بسیار ارزشمند است.
منبع: خبرگزاری ایسنا