تعداد آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به 973 اثر رسید

به گزارش وبلاگ تور کیش، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، تعداد آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به 973 اثر رسید.

تعداد آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به 973 اثر رسید

علی شریعتی منش، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند، درخت شاه توت کهنسال روستای افین شهرستان زیرکوه، درخت چنار کهنسال مهوید شهرستان فردوس، پدیده زمین شناسی چین جعبه ای کلمرد در شهرستان طبس، درخت بنه کهنسال بادامک شهرستان قائنات و اثر طبیعی کال سردر شهرستان طبس 6 اثر تاریخی و طبیعی این استان هستند که بتازگی ثبت ملی شده اند.

وی گفت: بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند به عنوان نخستین بیمارستان استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند در فهرست میراث ملی ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: احداث بنا در قسمتی از باغی به نام باغ صفا در سال 1323 شروع شد و در سال 1327 پایان یافت و استفاده از مصالح نو همراه با بهره گیری از تاقنماهای معماری بومی، استفاده از کاشی در نما و هماهنگی با اقلیم منطقه از خصوصیات بنای نخستین بیمارستان استان و شهر بیرجند است.

وی همچنین از ثبت ملی درخت شاه توت کهنسال خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد و افزود: در مجاورت آسیاب قدیمی روستای افین شهرستان زیرکوه، شاه توت کهنسالی واقع شده است که با چشم انداز منحصر بفرد از فاصله دور خودنمایی می کند.

شریعتی منش گفت: درخت شاه توت کهنسال از فاصله 80 سانتیمتری سطح زمین به شاخه های متعدد تقسیم شده و شاخه ای از سمت شرق به زیر خاک فرو رفته و بصورت درختی مستقل سر از خاک برداشته که یکی از زیبایی های این درخت است.

وی اظهار داشت: مردم منطقه برای این درخت که سن آن 300 تا 350 سال است، ارزش و اهمیت قائل هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره درخت چنار کهنسال مهوید که در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد، گفت: در حاشیه روستای مهوید شهرستان فردوس و در فاصله 320 متری امامزاده سلطان احمد این روستا، درخت کهنسالی از گونه چنار واقع شده است که از درختان بومی خراسان جنوبی است.

وی افزود: قدمت چنار کهنسال 650 تا 700 سال است و شاخه های خشکیده لابه لای شاخه های سرسبز آن نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه دارد.

شریعتی منش با اشاره به ثبت پدیده زمین شناسی چین جعبه ای کلمرد شهرستان طبس در فهرست میراث طبیعی گفت: چین جعبه ای که ریخت و ساختار آن کامل باشد، اثری کم نظیر است و زمین شناسان این پدیده را ارزشمند می دانند.

وی اظهار داشت: قدمت این پدیده زیبا و منحصر بفرد به 355 ـ 250 میلیون سال قبل باز می شود و حد فاصل کاروانسرای کلمرد و چشمه خواجه حسن واقع شده است.

درخت بنه کهنسال بادامک شهرستان قائنات اثر طبیعی دیگری با 600 سال سن است که بتازگی در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید و معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره آن گفت: این درخت با داشتن تاجی تقریبا متقارن، شاداب و سرسبز بوده و عظمت، صلابت و استواری آن از فاصله دور خودنمایی می کند.

وی افزود: این اثر طبیعی در بخش سده شهرستان قائنات و حاشیه روستای بادامک مورد احترام ویژه مردم واقع شده است.

شریعتی منش به ثبت اثر طبیعی کال سردر شهرستان طبس در فهرست میراث طبیعی کشور اشاره کرد و در توصیف آن گفت: مجموعه طبیعی و تاریخی کال سردر در 25 کیلومتری شرق طبس و در دل رشته کوه شتری واقع شده است، کال سردر در 2 قسمت یکی منطقه کوهستانی و دیگری دشت طبس پدید آمده است.

وی گفت: کال سردر از دامنه های مرکزی رشته کوه شتری از کوهی به نام اژدر کوه و چشمه قنبر شروع شده و در جهت از طریق شاخه های فرعی و متعدد تغذیه می شود و رودخانه دائمی سردر در بستر این دره جریان دارد.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی از جاذبه های دیدنی و تاریخی این دره به دستکندها و چشمه آبگرم مرتضی علی، آبشار و چشمه ها و طاق شاه عباسی با قدمت دوران صفویه اشاره کرد.

وی افزود: پرونده تعداد دیگری از آثار تاریخی و طبیعی استان آماده شده که امید است تا پایان سال در فهرست میراث ملی ثبت شوند.

منبع: همگردی

به "تعداد آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به 973 اثر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به 973 اثر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید