دشت لوت مجذوب کننده تر از صحرای آفریقا

به گزارش وبلاگ تور کیش، وقتی از دشت لوت حرف میزنیم، احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می آید مقداری شن است ولی واقعیت این است که دشت لوت همچون یک فرش است هر قسمت از آن پدیده ای در دل خود دارد. در این مطلب از خبرنگاران می خواهیم روی شن های دشت لوت پا بگذاریم و شما را به دل این دشت ببریم که حرفهای زیادی برای شما دارد.

دشت لوت مجذوب کننده تر از صحرای آفریقا

دشت لوت، کویر لوت، یا بیابان لوت

دشت لوت

دشت لوت از آن جاهایی در ایران است که نام های زیادی بر روی آن گذاشته شده است، دشت لوت بیابان است و به اشتباه به آن کویر می گویند، دشت لوت در دل خود کویر دارد و بخشی کوچک از آن کویر است. لوت درجنوب شرقی کشورمان و در محدوده ای بین استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان میباشد این دشت خالی از سکنه نیست، بزرگترین ناحیه جمعیتی دشت لوت ، شهداد میباشد که در گذشته های دور به آن خبیص نیز می گفتند. دره سیرچ و ناحیه مسکونی که با این نام شناخته می گردد یکی از زیبا ترین قسمت های دشت است.

یک پرانتز باز تفاوت بین بیابان و کویر چیست

در باور عامه اصطلاح کویر و بیابان یکی است اما در واقعیت بین این دو تفاوت های بسیاری وجود دارد. بیابان به جایی از منطقه ها خشک و گرم گفته می گردد که بارندگی در آن هر سال کمتر از پنجاه میلی متر باشد. بیابانی چون لوت شادی چندین سال آب باران به خود ندیده است و پوشش گیاهی به این خاطر در آن کم شده است. اما کویر به زمین های رسی که پف نموده و یا اینکه نمک بسیار شدید دارند گفته می گردد. این قسمت شاید باران داشته باشد ولی این شوری خاک است که سبب می گردد گیاه در آن رشد نکند. پس کویر به جاهای شور و نمک زار گفته می گردد و درجه بارندگی در آن کمی بالا است.

کلوت در دشت لوت

یکی از شگفت انگیز ترین بخش های دشت لوت، کلوت نام دارد. این منطقه که چشم اندازی صد در صد طبیعی دارد در چهل و سه کیلومتری شهداد و سی کیلومتری ده سیف قرار گرفته است.

منظور از کلوت یا شهر لوت، تپه هایی است که با شکل های مختلفی از جنس رس هستند.

این عوارض کاملا طبیعی سطح غربی لوت مرکزی را پوشانده اند، در اثر عمل آب و باد به شکلی تغییر داده اند گویی زندگی در آنجا جریان داشته است. این منطقه ها حاصل از بارندگی های موقتی در بیابان است که سبب می گردد که خمیر به وجود بیایید و با وزیدن باد حفره هایی به وجود می آید که این حفره ها بزرگتر و بزرگتر می شوند و در نهایت به شکل دالون ها تبدیل می شوند.

این دالون ها در طی زمان تغییر شکل می دهد و با تر و خشک شدن شکلشان عوض می گردد. این قسمت ها جلوه مجذوب کنندهی به دشت لوت می دهند و برای عکاس فضای مناسبی را به وجود می آورند.

در بین کلوت ها اراضی شور کویری وجود دارند که به علت سطح آب زیرزمینی بالا و گچ سطح آنها شخم خورده یا به صورت چند ضلعی است. شوری اینجا در خود املاح دیگری چون سدیم و منزیم دارد که به پوشش گیاهی امکان رشد می دهد.

جالبه که بدونید زمین لرزهای زیادی در دشت اتفاق می افته ولی این کلوت ها همچنان پابرجا هستند. این کلوت ها جزو هسته اصلی گردشگری دشت لوت به شمار می ورند، تورهای مختلفی به اینجا سامان دهی می گردد که می توانید به یکی از اینها پیوندند.در کنار کلوت ها کمپ کویری وجود دارد که مردمان شهداد به آن می گویند موتو. سایت کوتو متشکل از چندین جان پناه و اقامتگاه است که می توانید مقداری از زمان خود را آنجا بگذارنید.

به کلوت ها نگاه کنید با شکوه نیستند؟

در شرق لوت مرکزی منطقه ای وجود دارد که تپه های ماسه ای آنجا هستند. تپه هایی که از طریق باد مدام تغییر شکل می دهند. هرم های ماسه ای و تپه های طولی در این قسمت قابل رویت هستند. طرز تشکیل این تپه ها به این صورت بوده که ماسه های روان در سطح زمین در اثر وزش باد پس از رسیدن به موانعی چون گیاه و سنگ متوقف شده و در یک قسمت جمع شده اند. این تپه ها با باد جابجایی مختصری دارند چرا که باد ماسه و شن ها را به قله می رساند و سپس این سد ادامه پیدا می نماید. بادها در این قسمت آنقدر نیستند که همه چیز را از هم بپاشاند و برای همین است که تپه های ماسه ای به وجود آمده اند.

جالب است بدانید باور عمومی این است که بزرگترین و مرتفع ترین هرم های ماسه ای در دنیا در لیبی وجود دارند ولی ارتفاع هرم های لوت از این مقدار هم بیشتر است و به پانصد متر هم می رسد. بزرگترین و مرتفع ترین تل ماسه ای کویری در صحراهای دنیا در منطقه کویر لوت ایران وجود دارد.

جنس تپه های ماسه ای عموما کوارتز است ولی آهک و رس هم در این منطقه دیده می گردد، یادتان باشد در دشت هیچ ماده ای از ماده دیگر اجازه نمی گیرد همه از آفتاب فرار می نمایند.

گلدان های دشت کویر

در دشت کویر و در قسمتی که شهداد وجود دارد، بخشی وجود دارد که در میان گیاهان به دام افتاده اند و درختان از دشت گلدان ساخته اند. این گیاه ها که بیشتر درختچه های گز هستند در دشت لوت کم دیده می شوند ولی اینها بزرگترین گلدان های دنیا هستند. این گلدان ها نام خاصی دارند و به آنها نبکا گفته می گردد.

بزرگترین نبکا در دنیا ده متر است و متعلق به دشت لوت است صحرای آفریقا با آن عظمت اش به مقدار نبکا های آن ارتفاع ندارد.

نبکا های دشت لوت به مرور زمان بزرگ و بزرگتر می شوند و در چندین سال آینده، آیندگان به نبکاهای بلند تری خواهند رسید.

آسمان لوت

مگر می گردد از دشت لوت گفت و به آسمانش اشاره نکرد. این دشت بسیار از نظر آلودگی های نوری پاک است و ان را باید در زمره مجذوب کننده ترین آسمان های دنیا حتی دانست. آسمان لوت، با شما حرف می زند و این شما خواهید بود که حرفی برای گفتن ندارید.

کمپ شهداد

کمپ شهداد معروفترین و مجذوب کننده ترین کمپ کویری ایران بوده که به خاطر حضورش در نزدیکی لوت بسیار سر زبان ها بوده است. حال این کمپ معلوم نیست به چه شکل است، زمانی ویران بود، زمانی بسیار رونق داشت و اکنون معلوم نیست در چه وضعیتی است اما در هر صورت مردم شهداد از کمپ بهتر از شما پذیرایی می نمایند.

یکی از تور لیدرها به ما در سفر زون گفت این کمپ هم اکنون بسیار سر حال است و آماده خدمت رسانی به مردم ایران زمین است.

سخن پایانی در خصوص دشت لوت

دشت لوت زمان خوب و بد ندارد، دشت لوت را باد می چرخاند و زمان پاییز و تابستان آن را نمی چرخاند در سفر به دشت لوت آن چیزی که اهمیت دارد وجود راهنما و بعلاوه بردن وسایل کافی است در غیر این صورت سفری سخت و بد مزه خواهید داشت.

دشت لوت مجذوب کننده ترین کویر مرکزی در کل دنیا است ولی متاسفانه ما نتوانسته ایم از مکان های گردشگری آن استفاده کنیم. اروپایی ها برای کویر و بیابان به آفریقا می فرایند در حالی که لوت به مراتب از صحرای آفریقا مجذوب کننده تر است.

با ما از تجربه سفر به دشت لوت بگویید به ما بگویید که آیا سفر به دشت لوت دلنشین بوده برایتان و چقدر جذب آن شده اید؟ ما منتظر نظرتان هستیم.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "دشت لوت مجذوب کننده تر از صحرای آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت لوت مجذوب کننده تر از صحرای آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید