حیات وحش ایران، شاه روباه

به گزارش وبلاگ تور کیش، در استپ های کوهستانی روباهی کمیاب زندگی می نماید که می تواند با سرعت زیاد به مدت طولانی بدود. شاه روباه، یا روباه بلانفور، کمی از روباه معمولی (روباه قرمز) کوچک تر است. این روباه مانند سایر روباه ها رفتار می نماید، البته بسیار باهوش و بازیگوش است. درباره شاه روباه در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.

حیات وحش ایران، شاه روباه

چطور شاه روباه را بشناسیم؟

اگر از ظاهرش بخواهیم بگوییم، نکته جالب این است که دو نوار سیاه از چشم ها به طرف بینی اش خودنمایی می نماید. دم بلند و پرمویی دارد و تقریبا میزان طول بدنش است. چون بیش تر در منطقه ها بیابانی زندگی می نماید، گوش هایش بزرگ و پهن است. شاید بپرسید چه ربطی به محل زندگی اش دارد؟ باید این را بگویم که گوش های پهن گرما را از حیوان دور می نماید. موهای بدن بلانفور به رنگ خاکستری است، ولی موهای روی ستون مهره ها و پشت گوش هایش قهوه ای است. وزن شاه روباه به 1 تا 3 کیلوگرم می رسد.

بلانفور می تواند مدت زیادی با سرعت حدود 50 کیلومتر در ساعت بدود. این کمیاب ترین روباه ایران، یک جفت برای خودش انتخاب می نماید و تنهایی به شکار می رود. همه چیز خوار است و معمولا از گیاهان و حشرات تغذیه می نماید. فعالیت این روباه در هنگام شب است.

زاد و ولد شاه روباه چگونه است؟

ماه های دی و بهمن فصل جفت گیری شاه روباه است. حدود دو ماه طول می کشد تا روباه ماده 2تا 4 بچه را به جهان بیاورد. توله روباه کم تر از یک سال شیر می خورد و از همان ماه ها تا یک سالگی دوره بلوغش را طی می نماید. این روباه ها در حیات وحش تا 5 سال عمر می نمایند، ولی اگر در اسارت باشند تا 10 سال.

کجا می توان شاه روباه را دید؟

بلانفور، استپ های کوهستانی و منطقه ها نیمه بیابانی را ترجیح می دهد و از ارتفاعات کم تر از 2000 متر اجتناب می نماید.

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ تور کیش

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "حیات وحش ایران، شاه روباه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش ایران، شاه روباه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید