خواص شاتوت و طـرز تهیه شربت شاتوت ، چرا باید در تابستان شاتوت بخوریم؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، شاتوت که تا مدت های طولانی به خاطر خواص دارویی اش کاربرد داشت، این میوه بومی نواحی آسیای مرکزی است، اما کشت آن به تدریج در جهان رواج پیدا کرد. بعلاوه طعم و رنگ فوق العاده شاتوت برای انواع دسر و شیرینی عالی است. فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد و توصیه می گردد حتما جزو تغذیه تابستانی ما باشد.

خواص شاتوت و طـرز تهیه شربت شاتوت ، چرا باید در تابستان شاتوت بخوریم؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، شاتوت میوه ای کم کالری است و هر 100 گرم آن 43 کیلوکالری دارد. این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین C و پیش ساز ویتامین A و بعلاوه مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی و مس است. شاتوت، میوه پرآبی است و 85 درصد آب دارد. خوردن شاتوت به تامین آب بدن یاری می نماید و در بهبود عفونت های ادراری، نقرس و التهاب مثانه موثر است.

از نظر گوارش نیز شاتوت میوه ملینی است. این میوه فیبر فراوان دارد که عملکرد گوارش را تنظیم می نماید، در دفع انگل های گوارشی موثر است و التهابات و سوزش معده و روده ها را بهبود می بخشد. شاتوت تاثیر ضدالتهابی عالی دارد و در کاهش التهابات لثه، حلق و حنجره موثر است. خوردن شاتوت در موارد ابتلا به آنژین، گلودرد، آفت و هموروئید توصیه می گردد. شاتوت خواص ضدتب دارد و آب آن برای کاهش تب مفید است.

علاوه بر همه اینها، آنتی اکسیدان ها ترکیبات بسیار عالی شاتوت هستند. این میوه حاوی ویتامین های E و C است که فرایند پیری زودرس سلول ها را کاهش می دهد و با تاثیر بر سیستم ایمنی از بدن در برابر عوامل بیماری زا محافظت می نماید. ترکیبات آنتی اکسیدانی بعلاوه از رشد و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می نمایند.

فلاونوئیدها نوعی از آنتی اکسیدان های این میوه هستند که با کاهش کلسترول بد خون از سیستم قلبی عروقی محافظت می نمایند. فلاونوئیدها در پیشگیری از دیابت نیز نقش دارند. شاخص گلیسمی شاتوت پایین است و مصرف این میوه ممنوعیتی برای مبتلایان به دیابت ندارد.

روش های مصرف شاتوت

شربت شاتوت

این نوشیدنی برای تسکین درد گلو و دفع انگل های گوارشی توصیه می گردد. برای تهیه شربت شاتوت، 1 کیلوگرم شاتوت را با یک لیوان آب روی حرارت ملایم بگذارید و 5/1 کیلوگرم شکر بریزید. پیش از اینکه شربت بجوشد از روی حرارت بردارید و پس از صاف کردن دانه ها، آن را میل کنید. درصورت تمایل به مصرف شربت رقیق می توانید اندازه بیشتری آب به این ترکیب اضافه کنید.

آب شاتوت

آبمیوه طبیعی شاتوت برای پایین آوردن تب توصیه می گردد.

جوشانده برگ های شاتوت

اندازهی از برگ های شاتوت را با آب بجوشانید و پس از صاف کردن طی روز برای بهبود آنژین، آفت، تحریک های گلو و عفونت های ادراری بنوشید.

منبع: سلامت

منبع: همشهری آنلاین

به "خواص شاتوت و طـرز تهیه شربت شاتوت ، چرا باید در تابستان شاتوت بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شاتوت و طـرز تهیه شربت شاتوت ، چرا باید در تابستان شاتوت بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید