برطرف تندی غذا؛ چگونه تندی انواع غذاها را بگیریم؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، تندی غذا را چگونه از بین ببریم؟ از بین بردن تندی غذا یا کم کردن آن، با مواد مثل سیب زمینی، شکر، لبنیات و ... امکان پذیر است. برطرف تندی غذا دارای تکنیک های خاص خود است.

برطرف تندی غذا؛ چگونه تندی انواع غذاها را بگیریم؟

وبلاگ تور کیش | سرویس آشپزی - تند بودن فلفل به دلیل وجود کپسایسین (Capsaicin) است که با گیرنده های حسی حرارت درون دهان و پوست ارتباط برقرار می نماید. از آنجا که مزه ای به نام تندی وجود ندارد، وقتی کپسایسین با مخاط دهان آغشته می گردد مغز به طور اشتباه در آن قسمت احساس داغی می نماید که این داغی بسته به نوع فلفل، و درصد کپسایسین موجود درآن فرق می نماید. بر همین اساس در این مطلب روش ها رفع تندی غذا و اینکه چگونه تندی غذا را رفع کنیم را آنالیز می کنیم.

در این مطلب آمده است:

  • تندی غذا را چگونه از بین ببریم؟
  • خواص فلفل
  • مضرات فلفل

راه های رفع تندی غذا

برای کم کردن سوزش ناشی از کپسایسین دو راه وجود دارد، یا باید آن را جذب کرد یا باید رقیقش کرد. در خصوص غذاها روش های زیادی برای کم کردن غلظت وجود دارد.

تندی غذا را چگونه از بین ببریم؟

اگر در هنگام پختن غذا، به طور ناخواسته فلفل و تندی غذا زیاد شد، چگونه تندی غذا را کم کنیم؟ آیا روش کم کردن تندی غذا را می دانید؟ هر ماده غذایی که مانند اسفنج عمل کند می تواند کپسایسین را جذب نموده و تاثیر آن را کم کند. غذاهای سرشار از روغن و چربی می توانند کپسایسین را حل نمایند، طوری که دیگر نتواند به گیرنده های عصبی متصل گردد. چند روش اصولی و مطمئن برای کاستن تندی غذا وجود دارد:

  • اضافه کردن لبنیاتی مانند شیر، یا ماست به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. اگر سس شما تند شد می توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید تا تندی آن کم گردد و خامه ترش یا ماست را همراه غذا بهره ببرید یا با غذا مخلوط کنید. کپسایسین به راحتی در لبنیات حل می گردد و چربی موجود در لبنیات، کپسایسین را به مولکول کپسیوم تبدیل نموده و باعث دور شدن از گیرنده های درد روی زبان می گردد. از آنجا که چربی موجود در لبنیات، کاهنده تندی غذاست بنابراین باید از لبنیات پرچرب برای این منظور استفاده گردد.
  • اضافه کردن جایگزین های لبنیات به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند از لبنیات استفاده نمایند، می توانند از شیر نارگیل، شیر سویا، شیر بادام، و شیر برنج استفاده نمایند. همه این مواد دارای چربی های گیاهی موثر در کاهش تندی غذا هستند.
  • اضافه کردن به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. چربی موجود در کره بادام زمینی اجازه نمی دهد کپسایسین به گیرنده های عصبی روی زبان متصل گردد، و باعث کاهش تندی می گردد.
  • اضافه کردن مواد اسیدی به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. کپسایسین دارای خاصیت بازی است و اسید می تواند آن را خنثی کند، بنابرین اضافه کردن مقداری آبلیمو یا سرکه به غذای در حال پخت می تواند تندی غذا را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
  • اضافه کردن گوجه فرنگی یا آب آن به غذا، باعث کاهش تندی غذا می گردد. از انجا که گوجه فرنگی دارای خاصیت اسیدی است، می تواند از تندی غذا بکاهد.
  • رفع تندی غذا با سیب زمینی یا اضافه کردن مواد نشاسته ای به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. برنج ساده، نان، سیب زمینی و چیپس بهترین مواد نشاسته ای هستند که می توانند تندی را به خود جذب و فلفل را در همه جای غذا پخش نمایند و باعث احساس کمتر تندی غذا شوند. چنین مواد غذایی که دارای نشاسته هستند مانند اسفنج عمل می نمایند و کپسایسین اضافی را در خود می کشند. این مواد از سوختن جلوگیری نمی نمایند اما از بدتر شدنش به مرور زمان جلوگیری می نمایند. بسیاری از غذاهای تند این گونه سرو می شوند. غذاهای هندی همراه نان، غذاهای مکزیکی همراه تورتیلا و غذاهای تایلندی همراه با برنج سرو می شوند.
  • اضافه کردن آب و قند به غذا، می تواند در کاهش تندی غذا موثر باشد. آب و قند باعث رقیق شدن کپسایسین و کاهش تاثیر آن می شوند.

خواص فلفل

انواع فلفل مانند فلفل دلمه ای، فلفل سیاه، فلفل سبز و قرمز دارای خواص زیادی هستند و استفاده از آنها می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد:

  • فلفل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از سلول ها در مقابل رادیکال آزاد محافظت می کند.
  • خاصیت ضد باکتریایی دارد و با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی در معده، سیستم هاضمه را تقویت می نماید.
  • تندی فلفل، سیستم قلبی عروقی را تحریک می نماید و تسکین دهنده درد مفاصل و آرتروز است.
  • این ماده غذایی سرشار از ویتامین ث و کاروتن است.

مضرات فلفل

فلفل در کنار تمام خواصی که دارد، دارای مضراتی نیز برای بدن است:

  • تماس فلفل با پوست باعث درد، قرمزی و تورم می گردد.
  • خوردن فلفل و غذاهای تند، می تواند به بافت های دهان و معده آسیب برساند و باعث تشدید زخم معده و در بعضی افراد ریفلاکس اسید معده گردد.
  • تماس فلفل یا بخار ناشی از غذای تند می تواند منجر به سوزش، قرمزی و ورم چشم گردد.
  • مصرف مداوم غذاهای تند می تواند به غدد چشایی آسیب برساند و باعث گردد فرد طعم غذاها را تشخیص ندهد. بنابراین فرد دیگر متوجه شدت تندی غذا نمی گردد و تندی غذا آزارش نمی دهد.

سخن آخر

شستن محلی (مانند دست ها) که فلفل تند به آن مالیده شده با آب، باعث می گردد که محدوده تماس با فلفل بیشتر گردد. برای از بین بردن تندی فلفل باید به محل مورد نظر، روغن گیاهی یا کره، مالید و یا با مایع ظرفشویی، یا محلول سفیدنماینده رقیق شستشو داد.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. شما برای دریافت تندی غذا چه کارهایی انجام می دهید؟ در آخر پیشنهاد می کنیم راه های دریافت شوری غذا را نیز در وبلاگ تور کیش بخوانید.

منبع: setare.com

به "برطرف تندی غذا؛ چگونه تندی انواع غذاها را بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف تندی غذا؛ چگونه تندی انواع غذاها را بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید