رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب

به گزارش وبلاگ تور کیش، خبرنگاران/فارس مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به طغیانی شدن آفت خطرناک کرم غوزه در بعضی از مزارع پنبه داراب، گفت: یکی از راه های کنترل این آفت مهمر، استفاده از ابزارهای بیولوژیکی نظیر زنبور براکن است.

رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب

حمید دبیری دوشنبه 8 شهریور در جمع وبلاگ تور کیش با یادآوری اینکه شهرستان داراب یکی از مراکز اصلی تولید پنبه در استان فارس به تعداد می رود، سطح زیر کشت این محصول در آن شهرستان را 5500 هکتار گفت.

دبیری گفت: وجود 2 عامل مهم کشت وسیع محصول پنبه و تراکم بسیار زیاد، باعث افزایش سبزینگی مزارع شده و شرایط را برای زاد و ولد و افزایش جمعیت آفت هلیوتیس یا کرم غوزه پنبه فراهم کرده است.

به گفته او، میزان بارندگی در دو ماهه اول تابستان در شهرستان داراب نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 20 برابری داشت که این موضوع هم از دیگر دلایل طغیانی شدن آفت مذکور بود.

دبیری با اشاره به اینکه نتایج مبارزه شیمیایی علیه هلیوتیس در مزارع مذکور پیروز نبوده است، اعلام نمود: استفاده از سموم نامناسب و تاریخ مصرف گذشته و تکنیک سم پاشی نامناسب از دلایل پیروز نبودن این اقدامات محسوب می شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مبارزه بیولوژیکی با آفات، یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در بخش کشاورزی است، گفت: با هدف کنترل این آفت 400 هزار زنبور براکون با 90 درصد یارانه دولتی به مزارع پنبه در شهرستان داراب اختصاص یافت که در حال رهاسازی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه استفاده از مبارزه بیولوژیک علاوه بر جلوگیری از سمپاشی های بی رویه، زمینه کنترل مناسب تر آفت را فراهم می کند، اعلام نمود: علاوه بر زنبور براکون، اقلام غیر شیمیایی شامل فرمون هلیوتیس، تله نوری، کارت زرد، کارت آبی به منظور استفاده در پایش و پیش آگاهی عوامل خسارت زا در مزارع پایلوت پنبه به صورت رایگان به کار گرفته شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهاسازی زنبور براکن برای مقابله با کرم غوزه پنبه در مزارع داراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید