زیارت تنها گردشگری است که به موانع بستگی ندارد

به گزارش وبلاگ تور کیش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، زیارت تنها گردشگری است که به موانع بستگی ندارد.

زیارت تنها گردشگری است که به موانع بستگی ندارد

رضا رضوانی، یک کارشناس توریستی اظهار کرد: برای تامین احتیاجهای توریست یا زائر که وارد شهر مذهبی می گردد، سه سطح را باید در نظر داشته باشیم که اصلی ترین آن در سطح کلان است و باید مطابق با چهارچوب های قانونی انجام گردد.

وی ادامه داد: تامین احتیاجهای پایه ای توریست که فاکتور مهم آن، ایمنی و امنیت است و میتوان به عنوان عناصر اساسی از آن نام برد یکی از سطوح است. اهمیت دادن به مسائل زیرساختی و جاذبه های اصلی در شهر مشهد که در صورت عدم وجود آنها، توریست به این منطقه سفر نخواهد نمود از دیگر مواردی است که باید به آن توجه گردد که اگر چارچوب قانونی در این زمینه ضعیف باشد، این حضور نیز کمرنگ تر خواهد شد.

وی اضافه نمود: عناصر دیگری هم وجود دارد که به عنوان اقدامات حمایتی از آنها یاد می گردد و تمام ذی نفعان مانند مدیریت برنامه ریزی، تدارکات، کیفیت خدمات حرفه ای، ارتباطات و بازاریابی برای توریستی به صورت عام تر بکار می رود اما برای زیارت متفاوت می گردد، زیرا مسائل زیارتی احتیاجمند تبلیغات و بازاریابی نیست.

این کارشناس توریستی با بیان اینکه فضای رقابتی مشهد منجر به این شد که کیفیت به سمت مطلوب حرکت کند و هتل های سه ستاره با هتل های چهار یا پنج ستاره شهرهای دیگر تقریبا برابری می نماید، توضیح داد: ما برای توریست یا زائر در شهر مشهد بیشتر در سطح خرد مانند حمل و نقل، اقامت، تدارک اولیه و … خدمات ارائه می دهیم که باید کیفیت خوبی داشته باشند و اگر مطلوب نباشند مشهد جایگاه خود را از دست نمی دهد، زیرا شهر زیارتی است و افراد احتیاج روحانی دارند و به علت مذهبی بودن این شهر ممکن است کمبودها را تحمل نمایند.

وی توضیح داد: اما مذهبی ترین افراد هم احتیاجهای دنیوی دارند که تامین آن می تواند کیفیت زیارت را افزایش دهد. این نکته را باید متذکر شد که با وجود خدمات زیاد در شهر مشهد، تنوع انتخاب وجود دارد و هیچ زائری بدون اقامت شب را سپری نمی نماید، اما باید این شرایط را بهبود بخشید و نباید تصور کنیم که در شرایط عالی قرار داریم و در برابر مسئولیت های خود قصور کنیم. بعلاوه موضوع ایمنی و امنیت دارای اهمیت است که مسئولان مربوطه باید در این زمینه همه کوشش خود را بکار گیرند.

رضوانی بیان نمود: با توجه به اینکه شهر مشهد از جمعیت بالایی برخوردار است، بالطبع جمعیت حاشیه نشین هم در این شهر کم نیست و این امر مشکلاتی را بوجود آورده است. اگر در این خصوص تصمیماتی اتخاذ نگردد، شهر مشهد نمی تواند میزبان خوبی برای زائران باشد. بعلاوه اگر نتوانیم شرایط را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی مرتفع کنیم قطعا مشکلاتی برای زائران ایجاد خواهد نمود.

وی در مورد اینکه توریستی مذهبی چه نوع توریستی است، عنوان نمود: اگر بخواهیم تعریفی از توریستی داشته باشیم باید بگوییم سفری است که با توجه به محرک ها و انگیزه های افراد انجام می گردد و به منظور لذت، سرگرمی و استراحت است، اما گونه های دیگر مانند تجارت، سلامت، درمان یا زیارت به علت اینکه از نهادها و زیرساخت های توریستی استفاده می نماید و آورده مالی هم دارد، جز توریستی بشمار می رود.

این پژوهشگر توریستی اعلام نمود: گفته می گردد زیارت هم نوعی توریستی مذهبی است، اما زیارت برای انجام یک فریضه دینی است که در اماکن مذهبی انجام می گردد و به نوعی زائر به سمت مرکز دنیا خود حرکت می نماید، اما توریست از مرکز دنیا خود دور می گردد و به یک مکان لذت بخش سفر می نماید. تنها توریستی که وابستگی به موانع ندارد زیارت است، زیرا در این زمینه اعتقاد، انگیزه و باور درونی وجود دارد که هیچ مسئله ای نمی تواند مانع آن گردد تا فرد از سفر کردن دست بکشد.

وی توضیح داد: شاید شهر مشهد به مقدار یزد، شیراز و اصفهان که بافت تاریخی دارند اماکن تاریخی نداشته باشد که متاسفانه با طرح توسعه اطراف حرم همان هویت تاریخی نیز از بین رفت و هیچکس به زنده نگه داشتن بافت های تاریخی توجه نکرد. وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) و داشتن منطقه توریستی، اقتصاد شهر مشهد را تحت تاثیر قرار داده است. اما با توجه به بحران هایی که در سالهای گذشته بویژه در حوزه آب با آن روبه رو بودیم، شاید مزیت کشاورزی به ویژه در دشت مشهد کمتر شده باشد.

رضوانی عنوان نمود: زمانی، شهر مشهد را به عنوان قطب صنایع غذایی می شناختند اما امروز کمبود آب به شدت تولیدات کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده است. اکنون حجم انبوه خدمات هتل ها، رستوران ها و… نشان می دهد که اقتصاد شهر وابسته به ارائه خدمات است و اقتصاد مشهد کاملا تحت تاثیر توریستی مذهبی قرار گرفته است.

این پژوهشگر توریستی ادامه داد: بنابراین یک توریست احتیاجمند خدمات با کیفیت است و تنها برای غذا خوردن به شهری سفر نمی نماید و این موارد جز جاذبه های مکمل یک شهر است که باید در دسترس زائران قرار گیرد.

منبع: همگردی

به "زیارت تنها گردشگری است که به موانع بستگی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیارت تنها گردشگری است که به موانع بستگی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید