یک اقامتگاه بوم گردی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، این روزها اسم اقامتگاه های بوم گردی سر زبان ها افتاده. اسمی که شاید کمی ناآشنا باشد و ظاهرش معلوم نکند که فرقش با اقامتگاه های دیگر مثل سوئیت و آپارتمان و ویلا چیست.

یک اقامتگاه بوم گردی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در این نوشته سعی داریم برای شما بگوییم اقامتگاه های بوم گردی چیستند و ضمناً یک اقامتگاه بوم گردی خوب چه ویژگی های دارد و کدام اقامتگاه ها هستند که می توانند سفرمان را خوشایندتر بنمایند و اگر دنبال لیست اقامتگاههای بوم گردی هستیم به چه سایتی مراجعه کنیم.

اقامتگاه بوم گردی یعنی چه؟

اقامتگاه های بوم گردی به اقامتگاه هایی می گویند که به محیط زیست آسیب نمی زنند. بوم گردی ترجمه کلمه اکوتوریسم است. اکو به معنی زیست و توریسم همان گردشگری است. این نوع گردشگری بسیار مدرن است و همین تازگی است که توجه گردشگران را به خودش جلب نموده است. برخلاف گردشگرانی که ترجیح می دهند در هتل یا ویلای اجاره ای ساکن شوند، بوم گردها ترجیح می دهند در اقامتگاه هایی ساکن شوند که با محیط اطراف خود کاملاً هماهنگ هستند و به آن کمترین آسیب ممکن را می زنند.

مثلاً یک خانه روستایی گیلکی را در نظر بگیرید که با مصالح کاملاً هماهنگ با طبیعت ساخته شده و از سیستم های سرمایش و گرمایش سنتی استفاده می نماید. یا یک کاروانسرا در دل کویر را در نظر بگیرید که با بادگیر خنک می گردد و ضمناً هماهنگی و اصالت ظاهرش را هم کاملاً حفظ نموده است.

برخی از اقامتگاه های بوم گردی در برخی مقصدهای گردشگری هستند که اصلا مسافرها از سراسر ایران مسیرشان را جوری تنظیم می نمایند که در نهایت بتوانند یک شب را در این اقامتگاه های زیبا سپری نمایند و حس و حال خوبش را دریافت نمایند. اقامتگاه هایی که اصلا خودشان به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده اند.

و اما این سری که به سفر می روید اگر قصد اجاره آپارتمان لوکس یا ویلا را ندارید و می خواهید برای اولین بار یک اقامتگاه بوم گردی را انتخاب کنید که ببینید چرا اینقدر پرطرفدار شده است و اسمش سر زبان ها افتاده، با ما همراه شوید تا برایتان بگوییم یک اقامتگاه بوم گردی خوب و خاص چه ویژگی هایی دارد.

1. اقامتگاه های بوم گردی میزبان های مهمان نواز دارند

یکی از دلایل اصلی علاقه گردشگرهای مدرن به اقامتگاه های بوم گردی این است که معمولا میزبان های باصفا و مهربان و صمیمی ای دارند. مخصوصا برای مسافرهای شهرهای عظیم که دلشان لک زده برای جایی که بتوانند یک بار دیگر مهمان نوازی و سادگی را تجربه نمایند.

مثلا ممکن است برای جنگل نوردی یا دیدن زیبایی های طبیعت یا پیک نیک کنار دریاچه راهی شوید و بعد شب را در یک اقامتگاه بوم گردی در یک روستا همان نزدیکی سپری کنید. حالا فرض کنید وقتی خسته و کوفته از گردش برگشتید به اقامتگاه، غذا آماده و گرم باشد. آن هم نه هر غذایی. غذای محلی خوشمزه که با کلی مهربانی و حال خوب پخته شده.

خیلی از میزبان های مهمان نواز که واحد اقامتگاهشان را برای اجاره می گذراند همان نزدیکی ها زندگی می نمایند و با مهمان هایشان رابطه نزدیک و صمیمی برقرار می نمایند. تا حدی که مهمان هایشان هر سال برای تعطیلات به همان محل برمی گردند تا دوباره سر سفره آن میزبان بنشینند و دست پختش را یک بار دیگر بچشند.

2. اقامتگاه های بوم گردی مالی تر هستند

یکی از دردسرهای سفر هزینه های سرسام آور هتل و اقامتگاه است. به ترتیبی که خیلی وقت ها تصمیم می گیرم بی خیال سفر بشویم و اصلا خانه بمانیم که در هزینه ها صرفه جویی کنیم. یکی از خوبی های اقامتگا های بوم گردی این است که به نسبت باقی اقامتگاه ها ارزان تر و به صرفه تر هستند. اینطوری شما می توانید در هزینه ها کلی صرفه جویی کنید و عوضش با خیال راحت جاهای بیشتری را ببینید.

حتی می توانید مدت مسافرتتان را طولانی تر کنید. به جای این که یکی دو روزه سر و ته سفر را هم بیاورید، هفته ها به سفر بروید و با هزینه کم اقامت کنید و خورد و خوراکتان را هم تأمین کنید. چون خیلی از اقامتگاه های بوم گردی در نزدیکی خودشان رستوران محلی دارند. برخی از میزبان ها حتی خودشان برایتان غذا درست می نمایند.

اگر هم این کار را ننمایند بیشتر رستوران های محلی را می شناسند و می توانند راحت شما را هدایت نمایند.

ضمناً به خاطر این که اقامتگاه های بوم گردی در دل مقصد گردشگری قرار گرفته اند، هزینه های رفت و آمد را هم کمتر می نمایند.

3. جان می دهند برای خاطره سازی

اقامتگاهی را تصور کنید که دکوراسیون و ظاهر و نمایش همگی زیبا و تاریخی و سنتی است. داخلش را با وسایل چوبی قشنگ تزیین نموده اند و دیوارهای کاهگلی خوشگلش وقتی نم باران می خورد عطر خوبی از خودش منتشر می نماید که مشام آدم را نوازش می دهد.

اطرافش مردم محلی با لباس های زیبای مخصوص محل زندگی و فرهنگ خودشان در رفت و آمد هستند. اینجا جان می دهد برای عکاسی و خاطره سازی!

یک اقامتگاه بوم گردی خوب و خاص خیلی وقت ها جایی قرار گرفته و جوری ساخته شده که مهمان ها می توانند بیشترین استفاده ممکن را از این فضای سنتی بنمایند.

4. به محیط زیست آسیبی نمی زنند

یکی از مهم ترین ویژگی های یک اقامتگاه بوم گردی خوب این است که به محیط زیست آسیب نمی زند. چون معمولا از مصالح و موادی ساخته شده اند که هماهنگ با محیط اطراف هستند. آجرهایشان با همان خاک منطقه ایجاد شده. تیرهای سقفشان از چوب های همان نزدیکی تهیه شده. این یعنی برخلاف برخی ساختمان ها که به صورت بی رویه ساخته می شوند، این ساختمان ها یا خیلی وقت است که اینجا بوده اند و یا با همان اصول و استانداردهای یک خانه روستایی ساخته شده اند.

از کجا اقامتگاه بوم گردی اجاره کنیم؟

اجاره این مدل اقامتگاه ها نه فقط برای محیط زیست بهتر است که به اقتصاد مردم محلی هم یاری می نماید. با شرکت در بوم گردی و اجاره اقامتگاهای بوم گردی در واقع داریم یاری می کنیم این روستاها و جاذبه های دوست داشتنی سر جایشان بمانند و به علت مسائل مالی از بین نروند.

پیشنهاد می کنیم برای اجاره اقامتگاه به سایت پینورست سر بزنید .

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ایده پینورست چطور شکل گرفته است؟ داستان از یک سفر دسته جمعی محبت آمیز به شمال آغاز می گردد. وقتی که پینورستی ها دنبال جای بکری می گشتند که ده سال قبل پاتوقشان بوده اما به جایش با ساختمان های تازه روبه رو شدند؛ ساختمان های خالی با درهای بسته و با حفاظ هایی که آن منطقه بکر را پنهان نموده بودند، بدون هیچ میزبانی که آن ها را بپذیرد.

آنجا بود که تصمیم می گیرند چیزی بسازند که دیگر هیچ تکه ای از بهشت های روی زمین گم نگردد و این همان جایی ست که پینورست وارد قصه می گردد. پینورست یک سایت اجاره اقامتگاه است که می توانید انواع اقامتگاه را در آن پیدا کنید و رزرو کنید. از اجاره ویلا و آپارتمان مبله گرفته تا اقامتگاه بوم گردی و کلبه جنگلی همگی در پینورست پیدا می شوند.

توی سایت پینورست همه چیز تا حد امکان ساده است تا همه بتوانند به راحتی، در هر لحظه و برای هر مقصدی روی آن حساب باز نمایند. تمام فکر و ذکر بچه های پینورست روی خواسته های اصلی شماست: آرامش شما، بهداشت و پاکیزگی برای شما، حفظ امنیت و حریم خصوصی شما و البته صداقت و شفافیت در تمام ارتباط ات با شما.

ولی از همه مهم تر این که پینورست در هر شرایطی همراه شماست و بیست و چهار ساعته مراقب اوضاع است و همواره حواسش به شماست. علاوه بر این در سایت پینورست امکان ثبت نظر هست که بر اساس نظراتی که بقیه دادند با خیال راحت می توانید اقامتگاه مناسب خودتان را انتخاب کنید و تجربه خودتان بعد از اقامت را هم ثبت کنید. برای دریافت اطلاعات گردشگری هم می توانید به مجله پینورست رجوع کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "یک اقامتگاه بوم گردی خوب چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک اقامتگاه بوم گردی خوب چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید