مرکز سمنوی ایران کجاست؟ ، هشتمین جشنواره سمنو برگزار گردید

به گزارش وبلاگ تور کیش، مدیر میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه از برگزاری هشتمین جشنواره سمنو در مرکز سمنوی ایران در شهر درق طی امروز اطلاع داد

مرکز سمنوی ایران کجاست؟ ، هشتمین جشنواره سمنو برگزار گردید

به گزارش وبلاگ تور کیش، وحید محمودی فر در گفت و گویی اظهار کرد: این جشنواره طی امروز با حضور 32 سمنوپز برگزار گردیده است.

وی با اشاره به اینکه شهر درق یکی از مهمترین منطقه ها ایران در فراوری سمنو است، اظهار کرد: به همین دلیل کارگاه های بزرگ و کارگاه های خانگی در این منطقه ایجاد شده است.

وی گفت: در این جشنواره طی امروز، تهیه 16 دیگ سمنو تدارک دیده شده است. هر دیگ سمنو گنجایش پخت 150 کیلوگرم از آن را دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن 3 تن سمنوی دیگر نیز از قبل آماده شده که امروز به متقاضیان عرضه خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: در کنار برگزاری این جشنواره، مراسم فرهنگی و هنری نیز برگزار گردید که برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره غذاهای سنتی از جمله این برنامه ها خواهد بود.

وی توضیح داد: علاوه بر آن طی امروز بازی های بومی و محلی نیز برگزار و پایکوبی آئینی نیز برای پرشور کردن جشنواره اجرا شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه با اشاره به اینکه در این شهر، 203 کارگاه فراوریی سمنو وجود دارد، گفت: از این تعداد، 200 کارگاه خانگی است و 3 کارگاه نیز بزرگ که هر روز حدود 6 دیگ بارگذاری می نمایند.

وی اضافه کرد: البته مقدار فراوری سمنو در 3 کارگاه خانگی نیز در طول روز بالا است.

محمودی با بیان اینکه برای سمنوی شهر درق برندسازی اجرا شده است، ادامه داد: در حال حاضر این محصول با برند در استان، خارج استان و خارج از کشور به فروش رفته و صادر می گردد.

این مسئول توضیح داد: ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آلمان از جمله کشورهایی هستند که این محصول به آن ها صادر می گردد و مقدار قابل توجهی نیز به جزیره کیش ارسال می گردد.

وی تاکید نمود: سمنویی که به خارج کشور صادر می گردد، با غلظت بالایی در مقدار شکلات طبخ می گردد تا در مدت 20 روز فاسد نگردد.

لازم به ذکر است شهر درق قطب فراوری سمنو در کشور است و سمنوی این شهر به علت به کار بردن شیوه های خاص در پخت و پز و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی، زبانزد خاص و عام است.

بکاربردن شیوه های خاص در پخت و پز این غذا موجب شده تا سمنو از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار باشد و همین امر سبب شده تا این غذا در لیست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسد.

در پختن سمنو از شیرهٔ جوانه گندم و آرد سبوس دار استفاده می گردد که به هنگام پخت آن، دیگ های بزرگی بر روی آتش قرار داده می گردد و بوی خوش دودی که از چوب بلوط و گردو فضا را پر نموده، خود به تنهایی می تواند به برگزاری این مراسم جذابیت بدهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مرکز سمنوی ایران کجاست؟ ، هشتمین جشنواره سمنو برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز سمنوی ایران کجاست؟ ، هشتمین جشنواره سمنو برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید