پروبیوتیک و فواید آن برای سلامتی

به گزارش وبلاگ تور کیش، استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک چه تاثیری در بهبود شرایط گوارشی دارد؟ این سوالی است که در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید.

پروبیوتیک و فواید آن برای سلامتی

منظور از مواد پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهایی هستند که برای سلامتی بدن به ویژه برای سیستم گوارش مفیدند. معمولا باکتری ما را یاد بیماری می اندازد، اما بدن ما پر از باکتری است، هم باکتری های خوب و هم باکتری های بد. پروبیوتیک ها در دسته خوب ها هستند زیرا برای سلامتی اندام شکمی بسیار مفیدند.

پروبیوتیک ها در بدن ما به طور طبیعی یافت می شوند. بعضی غذاها و مکمل ها هم دارای مواد پروبیوتیک هستند. با این حال تا پیش از نیمه دهه 90 میلادی مردم کمتر در پی شناخت پروبیوتیک ها و فواید آن بودند.

امروز، پزشکان پروبیوتیک ها را برای برطرف مسائل گوارشی توصیه می نمایند و به خاطر این معروفیت نویافته شان، آنها را در همه جور خوراکی از ماست گرفته تا شکلات پیدا می کنید.

انواع پروبیوتیک هاپروبیوتیک ها شامل باکتری های گوناگونی با مزیت های متعدد هستند، اما دو گونه اصلی پروبیوتیک ها، لاکتوباسیلوس (Lactobacillus) و بیفیدوباکتریوم (Bifidobacterium) هستند. بهتر است از پزشک تان بپرسید کدام نوع برای شما مفیدتر است.

لاکتوباسیلوس که شناخته شده ترین نوع پروبیوتیک ها است، در ماست و دیگر غذاهای تخمیریافته وجود دارد. زیرگونه های مختلف آن در درمان اسهال مؤثرند و بعلاوه برای افرادی که قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیستند، مفید هستند.

بیفیدوباکتریوم که در انوع محصولات لبنی یافت می گردد برای کاهش عوارض سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بعضی مسائل دیگر مفید است.1

چرا باید پروبیوتیک مصرف کنیم؟با صنعتی شدن جهان بخشی از باکتری های مفید بدن از بین می فرایند یا با به هم ریختن زیست بوم شان تعدادشان کم می گردد. بنابراین بدن احتیاج پیدا می نماید تا پروبیوتیک ها را از راه خوراکی دریافت کند.

البته علاوه بر از بین رفتن باکتری ها که ما را مجاب به مصرف پروبیوتیک ها می نماید، همانطور که گفتیم پروبیوتیک ها میکروب هایی هستند که بسته به نوعشان سلامت هر بخش از بدن را بهبود می بخشند. آن ها بعلاوه به تعادل بین باکتری های خوب و بد موجود در میکروبیوم روده که از تریلیون ها باکتری ساخته شده، یاری می نمایند. این تعادل به عنوان کلیدی برای سلامت کلی بدن محسوب می گردد.

پژوهش های زیادی درباره تاثیرگذاری پروبیوتیک ها و بهبود اختلالات مختلف صورت گرفته است. بعضی از بیماری هایی که پروبیوتیک ها در درمان آن ها موثر هستند عبارتند از:

سندروم روده تحریک پذیر

بیماری التهابی روده(IDB)

اسهال عفونی

اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها 2

چه غذاهایی پروبیوتیک دارند؟

ماست!یکی از برترین غذاهای دارای پروبیوتیک ماست سنتی است. هنگام خرید ماست پروبیوتیک در پی ماست های سنتی، ماست پروبیوتیک مخصوص و ماست شیر بز باشید! شیر بز منبع خوبی برای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است، هضم آن راحت تر است و کمتر از شیر گاو، در افراد ایجاد آلرژی می نماید. ماست بز اندازه زیادی انواع پروبیوتیک مانند ترموفیلوس (Thermophillus) بیفودوس (Bifudus) و بولگاریکوس (Bulgaricus) دارد و می توان به آن پروبیوتیک های اضافه را هم اضافه کرد.

دقت کنید که همواره برچسبت محتویات تشکیل دهنده را بخوانید. هیچ کدام از ماست ها یکسان تهیه نشده اند. خیلی از برندهای معروف دارای اندازه بالایی نشاسته، شیرین نماینده های مصنوعی و طمع دهنده های مصنوعی هستند و مصرف بیش از یک حد مشخصی از آن ها خطرناک است. ماستی را بهره ببرید که عاری از این مواد باشد یا از این مواد بسیار کم در آن استفاده شده باشد.

بعضی شیرهانه هر نوع شیر، فقط شیرهایی که با پروبیوتیک غنی شده اند. شما می توانید در میان محصولات برندهای فراوری نماینده لبنیات، شیر حاوی پروبیوتیک پیدا کنید.

بعضی پنیرهامانند شیر پروبیوتیک دار، پنیر دارای پروبیوتیک هم در بازار وجود دارد. پنیر گودا، پنیر چدار، پنیر موتزارلا و بعضی پنیرهای پاستوریزه مثل پنیر لاکتیکی جزو لبنیاتی هستند که پروبیوتیک دارند.

کفیرنوعی لبنیات تخمیر شده است که ظاهری شبیه ماست دارد می توان آن را با شیر گاو یا شیر بز تهیه کرد. با اضافه کردن قارچ کفیر به شیر و محصولات لبنی طی فرایندی خاص، نوشیدنی کفیر، دوغ کفیر، و ماست کفیر تهیه می گردد که دارای اندازه بسیار بالایی پروبیوتیک است. کفیر بعلاوه منبع خوبی برای تامین آنتی اکسیدان است و از قرن ها پیش مورد استفاده بوده است. خیلی راحت می توان محصولات دارای کفیر را از سوپر مارکت ها خرید یا اینکه با خرید پودر قارچ کفیر، در منزل کفیر خانگی سالم فراوری کرد و از فواید آن بهره مند شد.

شکلات تلخخود شکلات به تنهایی دارای پروبیوتیک نیست، اما محققان پی برده اند که شکلات به حمل و جذب پروبیوتیک در بدن یاری می نماید! اما چطور؟ شکلات دارک به این باکتری های زنده یاری می نماید تا از PH قوی دستگاه گوارش جان سالم به در ببرند و خود را به روده برسانند. به علت این قابلیت محافظت نماینده شکلات، پروبیوتیک ها را می توانند به شکلات های بسیار با کیفیت یا شیر شکلات اضافه نمایند. این قابلیت یکی از چندین ویژگی منحصربه فرد شکلات است.

ترشیباور کنید یا نه، ترشیجات دارای پروبیوتیک هستند! البته منظورمان لواشک و آلو نیست، بلکه ترشی های خانگی مثل خیارشور و ترشی کلم یا هر سبزیجات دیگر است.

کیمچییکی از معروف ترین خوراکی های آسیای شرقی که به تمام جهان رسیده است. کمیچی هم نوعی ترشی کلم است که به شدت ادویه دار و مزه دار شده است. کیمچی در اصل متعلق به کره است و در کنار غذای اصلی خورده می گردد. دارای اندازه قابل توجهی باکتری مفید برای بدن و بعلاوه ویتامین C، ویتامین B، کلسیوم، آهن، پتاسیوم و فیبر است. اگر می توانید ادویه و فلفل زیاد را تحمل کنید کیمچی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید و طعم قوی آن لذت ببرید. کیمچی را هم می توانید در رستوران های آسیایی میل کنید و هم در خانه خودتان تهیه کنید.

تمپه!اگر نمی دانید تمپه چیست، تمپه مانند توفو، یکی از فراورده های سنتی سویا است. این خوراکی ظاهری شبیه به کیک دارد و منبع بسیار خوبی برای پروتئین است. فرایند تخمیر در سویا نیز این ماده غذایی را تبدیل به یک ماده غذایی با ارزش بالا نموده است. بسیاری از گیاه خواران با تمپه آشنا هستند اما متاسفانه در ایران کمی سخت می توان آن را پیدا کرد.

چای کمبوچا!نوشیدنی یا چای کامبوچا یکی از دیگر از محصولات به دست آمده از مخمرها و باکتری ها است. فرایند تهیه چای کامبوچا پیچیده است و احتیاجمند تجربه و مطالعه روش های گوناگون است، اما غیر ممکن نیست. روشی برای تهیه چای کامبوچا با استفاده از چای کیسه ای وجود دارد که پس از چند روز به شما قارچ قابل تکثیری می دهد که می توانید از آن بهره ببرید.3

فواید پروبیوتیک هااز جمله فواید پروبیوتیک ها می توان به ارتقا سیستم ایمنی بدن، جبران آسیب های آنتی بیوتیک ها به بدن، کاهش التهاب روده در اثر جراجی، افزایش توانایی هضم غذا، بهبود حساسیت به لاکتوز، افزایش سلامت کلی رحم، شادابی پوست، کاهش افسردگی و یاری به جذب بهتر ویتامین B اشاره نمود.

تحقیقات نشان می دهد پروبیوتیک ها به وسیله مکانیزم های مختلف تاثیرات قابل توجهی روی سلامت دارند. باوجود این، بسیاری از مردم ما همچنان نسبت به مزایای استفاده از غذاهای فراسودمند آگاهی کافی ندارند.

غذاهای فراسودمند یا غذا داروها شبیه غذاهای متعارف و معمولی است که علاوه بر خواص معمول و فراوری انرژی در یک ماده غذایی، باعث ارتقای سلامت مصرف نماینده نیز می گردد. غذای فراسودمند طبیعی یا فرآوری شده، غذایی است که ترکیبات سلامت بخش به آن اضافه شده و ترکیبات مضر آن حذف شده است.

این محصولات موجب بهبود عملکرد جسمی و ذهنی شده و به اندازه زیادی ریسک ابتلا به بیماری های زمینه ای را کاهش می دهد. یکی از رایج ترین محصولات غذایی فراسودمند غذاهای حاوی پروبیوتیک است.

این محصولات با تقویت سیستم ایمنی بدن، اثرات ضدالتهابی، ویژگی های آنتی اکسیدانی و سم زدایی سبب ارتقای سطح سلامت می گردد. غذاهای فراسودمند می تواند به شکل پودر یا خوراکی هایی در قالب غذا وارد بازار گردد که بیشتر حاوی پروبیوتیک ها، رنگدانه های طبیعی مفید مانند لیکوپن و کاروتنوئید، امگا 3 و 6 و فیبرهای گیاهی اند.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.kalleh.com

3.www.khabaronline.ir

4.www.tabnak.ir

منبع: راسخون

به "پروبیوتیک و فواید آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروبیوتیک و فواید آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید