چگونه نفوذ کلام خود را افزایش دهیم؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، برای اینکه نفوذ کلام داشته باشید قاطع بوده، صراحت کلام داشته باشید، اغراق نکنید، مخاطب خود را بشناسید و به زبان بدن او و خودتان توجه کنید.

چگونه نفوذ کلام خود را افزایش دهیم؟

ما در دورانی زندگی می کنیم که ویژگی آن این است که همه در تلاش متقاعد کردن دیگران هستند. اما چرا برخی در این کار پیروز ترند و برخی ضعیف عمل می کنند. شاید شما هم گاهی احساس کنید که نادیده انگاشته می شوید و نمی توانید آنچه را که مدنظر دارید به خوبی و به شکلی که پذیرفته شود بیان کنید. برای تقویت نفوذ کلام خود این مقاله را بخوانید.

راهکارهایی برای افزایش نفوذ کلام

بگذارید دیگران بدانند نظر شما چیست و اگر می دانید نظرتان درست است از آن کوتاه نیایید. اگر نظرتان برایتان مهم است به هیچ وجه در بحث از عباراتی مثل هرچه شما بگویید استفاده نکنید. شما با عدم قطعیت به دیگران اجازه می دهید به جای شما تصمیم بگیرند.

یادتان باشد لبخند و روی گشاده بهترین روش برای قاطعیت سالم و درست است. مراقب باشید هیچ گاه در بحث صدایتان را بالا نبرید و شمرده و آرام حرف بزنید. اگر دیدید فرد مقابل شما دارد کنترلش را از دست می دهد، او را به آرامش دعوت کنید و بعد صحبت را از سر بگیرید. اگر در به خرج دادن رفتار قاطع دقت نشود ممکن است به پرخاشگری تعبیر شود. اما این دو تفاوت اساسی با هم دارند. کسی که قاطع است دوست داشتنی است. او با اعتماد به نفسی که دارد می تواند حرف خود را بزند و حق خود را بدون ضایع کردن حق دیگران بگیرد.

برای افزایش نفوذ کلام، حرف خود را صریح و مستقیم بگویید. به یاد داشته باشید لازم است در بحث صریح باشید. مهارت نه گفتن را بیاموزید و اگر با چیزی مخالف هستید، به طور قاطع نه بگویید. بهانه آوردن و به اصطلاح پیچاندن موضوع کمکی به شما نخواهد کرد. در صحبت مجهولانه احتمال کمتری وجود دارد که فرد به شما گوش دهد. برای مثال، اگر شما از کسی می خواهید که کاری برای تان انجام دهد، یک درخواست واضح و قاطعانه احتمالا نتیجه بهتری نسبت به یک درخواست مبهم و مجهول خواهد داشت. ارتباط واضح و مستقیم می تواند به شما کمک کند تا ارتباط مؤثرتری برقرار کنید.

وقتی می خواهید چیز مهم و جالبی بگویید، اغلب توضیح کمتر در موردش می تواند موثرترین راه برای بیانش باشد. اگر سعی کنید حجم بالایی از جزییات را بگویید یا برای مدتی طولانی صحبت کنید، احتمال دارد که علاقه فرد یا توجه اش را از دست بدهید. قبل از شروع به صحبت، فکر کنید از چه راه هایی می توانید حرف تان را مختصرتر بیان کنید. برای این کار، باید در مورد آنچه می خواهید بگویید، اعتماد به نفس داشته باشید.وقتی فهم خوبی از مطلبی داشته باشید، می توانید آن را مختصر و کوتاه بیان کنید.

اگر همیشه در حال اغراق هستید، تعجبی ندارد که افراد کمتر شما را جدی بگیرند و نفوذ کلام خود را از دست بدهید. معمولا استفاده مکرر و بی جا از کلماتی مثل هرگز یا همیشه، نشان می دهد شما تمایل به اغراق دارید. اگر دوست تان گاهی دیر بر سر قرار ملاقات می رسد، نگویید: تو همیشه دیر می رسی. این خیلی اعصاب خردکنه. سعی کنید فقط واقعیت را بیان کنید. اگر دوست تان دو بار پشت سر هم دیر رسید، بگویید: مثه دفعه قبل، دوباره دیر رسیدی.

گاهی مجبورید اصرار کنید تا طرف مقابل را وادار به گوش دادن بکنید و بتوانید حرف تان را بزنید. اگر با کسی صحبت می کنید که به سادگی حواسش پرت می شود یا شنونده خوبی نیست، اصرار می تواند واقعا مفید باشد. تکرار چندباره حرف هایتان می تواند عذاب آور باشد، اما وقتی تنها راهی باشد که طرف مقابل حرف تان را بشنود، ارزش دارد.

صحبت های طولانی در مورد مسایل مختلف، می تواند باعث شود علاقه افراد به آنچه می گویید کمتر شود و مخاطب تان از بحث منحرف شود. بهترین کار، حفظ تمرکز مکالمه بر روی یک مسئله است، مخصوصا اگر در یک مکالمه کاری هستید یا در مورد موضوعی با یک دوست، همسر یا عضوی از خانواده تان بحث می کنید. اگر موضوع را عوض کنید و تمرکزتان را از دست بدهید، طرف مقابل شاید این کار را نشانه عدم علاقه شما به موضوع مورد بحث تلقی کند. حفظ تمرکز بر روی موضوع، نشان دهنده احترام برای افرادی است که در حال صحبت با ایشان هستید.

زبان بدن یکی از عوامل مهم در نفوذ کلام است.ارتباط چشمی بخش مهمی از مکالمات غیرشفاهی است. فقط با نگاه کردن به یک فرد، تا حدی نشان می دهید که به شنیدن حرف هایش علاقه دارید. تحقیقات نشان می دهد که وقتی کسی به ارتباط چشمی پاسخ می دهد و متقابلا به طرف مقابل نگاه می کند، معمولا نشان دهنده پذیرش یک دعوت است و قطع ارتباط چشمی اصولا به معنای رد کردن آن دعوت است. افرادی که با طرف مقابل خود ارتباط چشمی برقرار می کنند، معمولا باورپذیرتر و جدی تر تلقی می شوند. سعی کنید ارتباط چشمی تان را با فردی که صحبت می کنید، حفظ کنید. اما مراقب باشید به طرف زل نزنید.

اگر می خواهید فردی خوش بیان و با نفوذ کلام باشید و مطمئن باشید که افراد به آنچه می گویید گوش می دهند، مهم است که بفهمید با چه کسانی صحبت می کنید. اگر می خواهید افراد را به موضوعی تشویق کنید که کاملا با آن بیگانه هستند، کار دشواری در پیش خواهید داشت. پرسش های ساده از مخاطبان به شما کمک می کند. برای مثال، اگر در مورد یک گزارش جدید صحبت می کنید، می توانید بپرسید که چه کسی گزارش را خوانده است.

شنونده خوب بودن، بخش مهمی از خوش بیان بودن است. چه در یک مکالمه جدی با یک فرد و چه در حال بحث کاری با همکاران تان، تلاش برای گوش دادن و درک دغدغه های افراد، بسیار مفید است. اگر احساس می کنید فردی که با وی صحبت می کنید به درستی به شما پاسخ نمی دهد، برای یک لحظه توقف کنید و فقط گوش دهید. وقتی طرف مقابل صحبت می کند ارتباط چشمی را حفظ کنید و سعی کنید متمرکز باقی بمانید. قبل از اینکه سعی کنید خود را به طرف مقابل بفهمانید، سعی کنید وی را بفهمید. قضاوت نکنید.

اگر می خواهید نفوذ کلام داشته و ایده هایتان را جدی بگیرند، بسیار مفید است که تلاش کنید وجه اشتراکی با مخاطبان تان پیدا کنید. اگر بتوانید صحبت خود را فراگیرتر کنید و مستقیم تر با دغدغه های مخاطب تان ارتباط برقرار کنید، آنها احتمالا نسبت به آنچه می گویید پذیراتر خواهند بود. احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید با افرادی که ذهنیت مشابهی با شما دارند، دارای تجربیاتی مشترک با شما هستند یا چشم اندازشان مشابه شماست، رابطه موثرتری داشته باشید.

سعی کنید به نشانه ها غیرکلامی از سوی افرادی که با آنها صحبت می کنید، توجه کنید. اگر زبان بدن و حالاتی را تشخیص دهید که نشان دهنده از دست دادن توجه مخاطب به شماست، می توانید تلاش کنید تا نکته خود را سریع تر بیان کنید یا مستقیم تر با افرادی که بی علاقه به نظر می رسند، ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر فردی پشتش را به شما کند یا عقب نشینی کند، شاید به معنای از دست دادن علاقه اش به مکالمه باشد یا عدم ارتباط چشمی نشان می دهد که فرد به شما گوش نمی دهد یا علاقه ای به موضوع ندارد. شاید حتی به معنای اضطراب و احساس عدم راحتی فرد باشد.

شما نمی توانید توقع داشته باشید تمام جمع مطابق نظر شما رفتار کنند. بنابر این لازم است حد و حدود خود را بشناسید. نباید در بحث از کسی انتظار بی جا داشته باشید. برای نظرتان دلیل بیاورید. اگر گفته های شما به ضرر کسی تمام شد که مقابلتان نشسته سعی کنید با او همدلی کنید. برای مثال اگر نمی خواهید با همسرتان به مهمانی بروید اول به طور قاطع بگویید: من دوست ندارم بیایم بعد دلیل واقعی بیاورید: چون باید به دوستم که بیمار است سر بزنم. سپس همدلی کنید: می دانم که تو دوست داری بروی و من معذرت می خواهم.

با تمرین راهکارهای گفته شده و بالابردن اعتماد به نفس خود می توانید نفوذ کلام خود را افزایش دهید.

منبع: setare.com

به "چگونه نفوذ کلام خود را افزایش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه نفوذ کلام خود را افزایش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید