7 موردی که با خوردن نمک زیاد برای بدن شما اتفاق می افتد

به گزارش وبلاگ تور کیش، این واقعیت که بیشتر آمریکایی ها از توصیه های روزانه مصرف سدیم و خوردن نمک تجاوز می نمایند، احتمالاً تعجب آور نیست. کاهش سدیم و کاهش مصرف نمک در چندین دهه گذشته پیغام های بهداشتی ثابتی بوده است که به مردم یاری می کند تا بیش از 2300 میلی گرم یا 1 قاشق چای خوری در روز مصرف ننمایند. غالباً برای بیشتر افراد اولویت اصلی نمک رژیم غذایی نیست مگر اینکه فشار خون آنها نگران نماینده باشد (در این صورت توصیه حتی کمتر از 1500 میلی گرم است).

7 موردی که با خوردن نمک زیاد برای بدن شما اتفاق می افتد

7 اتفاقی که با خوردن نمک زیاد برای بدن شما رخ می دهد

1. احساس پف کردگی و نفخ می کنید

آب همواره در پی سدیم است و کلیه ها از این اصل برای یاری به تنظیم دقیق حجم خون و مایعات در بدن استفاده می نمایند. بنابراین، هنگامی که اندازه زیادی نمک می خورید (که باعث افزایش سطح سدیم خون می گردد)، کلیه ها با حفظ مایعات برای متعادل کردن و عادی سازی سطوح، جبران می نمایند.

این اثرات معمولاً خفیف و موقتی اما همچنان آزاردهنده هستند: چیزهایی مانند شلوار جین کمی تنگ تر در ناحیه کمر، صورت پف نموده یا افزایش اندک وزن در طول شب روی ترازو. راه چاره چیست؟ به نظر می رسد غیر شهودی است اما شما باید اندازه زیادی آب بنوشید (و از غذاهای پر سدیم اجتناب کنید).

2. شما نمی توانید تشنگی خود را برطرف کنید

آیا بعد از خوردن یک وعده غذایی بیرون از خانه، کمی بیشتر از حد معمول در پی یک بطری آب هستید؟ وعده های غذایی رستوران ها به علت داشتن سدیم بالاتر شناخته شده هستند اما این تأثیر به همبرگر در غذاخوری محلی شما محدود نمی گردد. هر وعده غذایی پر نمک می تواند تشنگی شدید را تحریک کند. احساس افزایش سدیم خون، گیرنده های کلیه و مغز باعث ایجاد احساس تشنگی می گردد. بدن از تشنگی به عنوان یک مکانیسم محافظتی استفاده می نماید، بنابراین شما به سمت هیدراته کردن و کاهش غلظت سدیم راهنمایی می شوید.

3. سردرد می گیرید

اگر سردردهای گاه به گاه یا منظم دارید، مصرف بیش از حد نمک می تواند مقصر باشد. خوردن نمک باعث افزایش تقریباً فوری فشار خون در بعضی افراد می گردد و سردرد یکی از علائم رایج فشار خون بالا است اما رژیم غذایی پر نمک نیز می تواند افراد با فشار خون طبیعی را مستعد ابتلا به سردرد کند. در مطالعه ای در سال 2014 روی 400 نفر، محققان دریافتند افرادی که بالاترین اندازه نمک را مصرف می نمایند، بیشترین دفعات سردرد را دارند. هنگامی که مصرف نمک کاهش یافت، هم افراد با فشار خون طبیعی و هم فشار خون بالا، سردرد کمتری داشتند.

4. شما بیشتر مستعد ابتلا به اگزما هستید

این ایده که نمک ممکن است تأثیر مستقیمی بر تحریکات پوستی مانند اگزما داشته باشد در ابتدا دور از فکر به نظر می رسید - تا اینکه ارتباط پوست با سیستم ایمنی را درک کردند. در حالی که این داده ها محدود است، به نظر می رسد نمک اضافی در رژیم غذایی باعث تحریک سیستم ایمنی برای آزادسازی سلول های T می گردد. تحقیقات نشان می دهد که این آزاد شدن منجر به یک نوع واکنش بیش التهابی می گردد که با اگزما و بعلاوه سایر شرایط التهابی مانند آرتریت و آسم مشاهده می گردد. تصور این است که نمک بیش از حد باعث التهاب می گردد و اگزما را تشدید می کند، مشابه آنچه آلرژن ها و محرک های رژیم غذایی انجام می دهند.

5. خطر ابتلا به سرطان معده ممکن است افزایش یابد

سرطان معده یکی از شش نوع شایع سرطان است و سومین نوع مرگبار در سراسر دنیا است. خوردن نمک زیاد یک عامل خطرساز برای ابتلا به سرطان معده است. محققان ارتباط بین نمک و سرطان را به طور کامل درک نمی دانند و تعیین نیست که آیا همه غذاهای سرشار از سدیم خطر یکسانی دارند یا خیر. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این خطر ممکن است در درجه اول ناشی از گوشت هایی باشد که پخته شده اند یا غذاهای دریایی و سبزیجات نمک زده و تخمیر شده برای نگهداری بیشتر.

6. ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به سنگ کلیه وجود داشته باشد

مصرف منظم نمک بیش از حد می تواند شما را مستعد تشکیل سنگ کلیه کند. زیرا نمک اضافی باعث افزایش کلسیم در ادرار می گردد. سنگ کلیه زمانی تشکیل می گردد که کلسیم با اگزالات یا اسید اوریک در ادرار ترکیب می گردد و آغاز به تشکیل کریستال می نماید. همانطور که این کریستال ها بزرگتر می شوند، تبدیل به سنگ هایی می شوند که می توانند به دستگاه ادراری حرکت نموده و آنجا گیر نمایند. نتیجه معمولاً درد شدید است تا زمانی که آن سنگ از بین برود.

7. خوردن نمک زیاد ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد

به نظر می رسد سطوح بالای نمک باعث افزایش سطح یک ترکیب التهابی در مغز می گردد که منجر به آسیب اکسیداتیو می گردد و جریان خون را مختل می نماید. این بر اساس یک مطالعه در سال 2018 است که در آن رژیم غذایی پر نمک با ایجاد زوال عقل در موش ها مرتبط بود. و محققان معتقدند که این اثرات ممکن است در خصوص زوال عقل در انسان مشابه باشد.

نحوه کاهش مصرف نمک

برای یاری به کاهش سدیم اضافی از رژیم غذایی خود، سعی کنید تا حد امکان در خانه غذا بخورید. وعده های غذایی رستوران مملو از سدیم هستند و پخت و پز در خانه به شما یاری می نماید تا اندازه نمک موجود در غذا را کنترل کنید.

و اگر برای صرف غذا بیرون می روید، غذای خود را بدون نمک بخواهید (اگر می خواهید خودتان آن را روی میز به غذا اضافه کنید). بعلاوه می توانید سس را در کنار غذا بخواهید و به جای ریختن آن روی غذا، چنگال خود را در آن فرو کنید. برای یاری به صرفه جویی در مصرف سدیم، پروتئین های کبابی را به جای سرخ شده انتخاب کنید و سبزیجات یا سالاد را به عنوان غذای جانبی خود انتخاب کنید.

حرف آخر

توجه به توصیه های مصرف نمک چندان سخت نیست، به خصوص اگر اغلب غذاهای بسته بندی شده یا غذاهای رستورانی می خورید. همانطور که گفته شد، نمک یکی از اجزای بسیار مهم طعم دهی است، بنابراین اندازهی از آن اشکالی ندارد. فقط غذاهای کامل را بیشتر انتخاب کنید و خودتان در صورت امکان نمک اضافه کنید تا اندازه مصرف آن در هر وعده غذایی را بهتر کنترل کنید. گیاهان و ادویه ها نیز بدون احتیاج به نمک اضافی طعم غذاها را تقویت می نمایند و در آخر، فشار خون خود را سالانه به وسیله پزشکتان چک کنید تا مطمئن شوید که در محدوده سالم است.

منبع:

healthline

منبع: هفت گنج

به "7 موردی که با خوردن نمک زیاد برای بدن شما اتفاق می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 موردی که با خوردن نمک زیاد برای بدن شما اتفاق می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید