اعلام آماده باش صددرصدی به تمام مراکز درمانی ، مدارس تا اطلاع ثانوی غیرحضوری ، رستوران ها و تالار ها فعلا تعطیل نمی شوند

به گزارش وبلاگ تور کیش، وزیر بهداشت با اشاره به سرعت انتشار امیکرون و اعلام آماده باش صد درصدی به مراکز درمانی گفت: در خصوص مدارس که به صورت نیمه حضوری فعالند، فعلا همین روال است.

اعلام آماده باش صددرصدی به تمام مراکز درمانی ، مدارس تا اطلاع ثانوی غیرحضوری ، رستوران ها و تالار ها فعلا تعطیل نمی شوند

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ تور کیش، بهرام عین اللهی در دومین جلسه اضطراری مدیریت بیماری کرونا با رویکرد سویه اُمیکرون که با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت وبینار برگزار گردید، بیان نمود: خوشبختانه امروز به مرز تزریق 114 میلیون دُز واکسن رسیده ایم که با کوشش جهادی تمامی دانشگاه ها حاصل شده است.

وی تاکید نمود: اکنون برترین فرصت برای انجام واکسیناسیون است، زیرا تعداد بیماران کاهش یافته و نباید فرصت را از دست داد. ما واکسن را در اختیار تمامی استان ها قرار داده ایم و امیدواریم هموطنانی که هنوز مراجعه ننموده اند، سریع تر اقدام نمایند.

اولین قدم تکمیل واکسیناسیون است

عین اللهی گفت: اولین قدم ما تکمیل واکسیناسیون است؛ بنابراین توصیه اکید ما به دانشگاه ها این است که مراکز تجمیعی افزایش یابد تا مردم معطل نشوند، علاوه بر اینها، به واکسیناسیون فعال هم احتیاج داریم تا تیم هایی برای واکسیناسیون افراد سالخورده و ناتوان به منازلشان اعزام گردد.

اراده مردم در رعایت پروتکل ها کاهش پیدا نموده است

وزیر بهداشت مطرح کرد: متاسفانه اراده مردم در رعایت پروتکل ها کاهش پیدا نموده است و عادی انگاری صورت می گیرد، لذا دانشگاه ها در هر استانی باید با فرهنگسازی مناسب، مردم را تشویق به رعایت پروتکل ها و زدن ماسک نمایند. دانشگاه ها بعلاوه در شرایط کشیک های 24 ساعته و آماده باش به سر برند و در خصوص مراکز درمانی و بخش های کرونایی نیز آمادگی لازم داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در حاشیه این جلسه، بیان نمود: پاندمی کرونا همه کشور ها را درگیر نموده است و در تمام سازمان های پزشکی جهان ثابت شده که اولین و مهمترین راه مقابله با بیماری کرونا، انجام واکسیناسیون است.

وی اضافه نمود: متاسفانه واکسیناسیون نامتوازن در جهان و خودخواهی بعضی کشور های برخوردار، منجر شده که این بیماری کنترل نگردد. در کشور های برخوردار، واکسیناسیون بالای 60 درصد و در کشور های آفریقایی، 6.5 درصد اجرا شده است، وقتی که این ویروس بتواند به راحتی در کشوری گردش کند، این امکان را به ویروس می دهد که دچار جهش گردد؛ کشور های برخوردار هم باید بدانند که اگر این نابرابری ادامه یابد، به ضرر خود آن ها و به ضرر تمام جهان است. اگر این شرایط ادامه پیدا کند ویروس همچنان وجود داشته و کنترل نمی گردد. بنابراین، سازمان های بین المللی باید کوشش نمایند که واکسیناسیون در تمام کشور ها انجام گردد.

وزیر بهداشت مطرح کرد: در کشور ما در سه چهار ماه اخیر، با زحمات مردم و لطف خداوند، واکسیناسیون بسیار خوب اجرا شده و ما امروز در خصوص دُز اول واکسن به مرز 87 درصد رسیده ایم و در بیشتر شهرستان ها نیز بالای 90 درصد یک دُز واکسن تزریق شده است. در خصوص دُز دوم نیز به 76 درصد رسیده ایم، یعنی تقریبا 50 میلیون نفر دو دُز واکسن تزریق نموده اند و چنانچه 8 میلیون نفر دیگر دُز دوم را تزریق نمایند، فرایند تزریق دو دُز واکسن مان کامل شده و به آمار 90 درصدی می رسیم. البته در هیچ جای جهان واکسیناسیون 100 درصدی انجام نشده و بالاخره عده ای از واکسن فرار می نمایند.

وی گفت: براساس تحقیقاتی که در افراد واکسینه شده اجرا شده، اندازه آنتی بادی ها بعداز مدتی کاهش پیدا می نماید و یکی از دلایلی که در کشور های اروپایی مجددا کرونا اوج می گیرد، همین کاهش اندازه آنتی بادی ها است که در پی آن، دُز سوم را شروع کردند.

وی گفت: در کشور ما اندازه واکسیناسیون در ماه های اخیر به خوبی انجام گرفت، لذا مردم را به تزریق دُز سوم دعوت می کنیم، دُز سوم آنتی بادی ها را بالا می برد و افرادی که دُز سوم را تزریق می نمایند تا 80 الی 90 درصد در مقابل اُمیکرون مقاوم خواهند بود. بنابراین، بزرگترین توصیه ما این است که مردم عزیز دُز سوم را انجام دهند. براساس تصمیمات ستاد، از امروز افراد 18 سال به بالا نیز می توانند دُز سوم واکسن کووید 19 را دریافت نمایند.

وزیر بهداشت مطرح کرد: از امروز تمام مراکز واکسیناسیونی که در طرح واکسیناسیون فعال بودند، در سراسر کشور فعال خواهند شد تا مردم منتظر واکسن نباشند و در صف معطل نمانند. باید بتوانیم میزبان های خوبی برای مردم باشیم.

سرعت انتشار اُمیکرون از سویه های قبلی بیشتر است

اعلام آماده باش به تمام مراکز درمانی

عین اللهی بیان نمود: سرعت انتشار ویروس اُمیکرون از سویه های قبلی بیشتر است و در یک و نیم روز می تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد. به همین علت از امروز به تمامی مراکز درمانی آماده باش 100 درصدی اعلام نموده ایم.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جلسه اضطراری مدیریت کرونا که با رویکرد سویه اُمیکرون برگزار گردید، اظهار داشت: امروز در جلسه وبیناری با روسای دانشگاه های علوم پزشکی تاکید نمودیم که مراکز واکسیناسیون را افزایش داده و مراکز تجمیعی نیز فعال شوند. بعلاوه تاکید نمودیم که بر اجرای پروتکل ها بیشتر نظارت گردد، چراکه مردم تصورمی نمایند کرونا رو به اتمام است و عادی انگاری می نمایند که این موضوع بسیار خطرناک است.

وی گفت: فعلا رستوران ها و تالار ها تعطیل نمی گردد، اما به این شرط که تمامی پرسنل از ماسک استفاده نمایند و پروتکل ها را رعایت نمایند. در خصوص مدارس نیز که به صورت نیمه حضوری است، به همین منوال ادامه پیدا می نماید. اما با توجه شرایط ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. باز هم از آموزش و پرورش و مدارس خواستاریم که پروتکل ها شدیدا رعایت گردد.

وی تاکید نمود: درحال حاضر مهمترین راه حل برای پیشگیری از انتشار اُمیکرون، زدن ماسک است. تجمع ها نیز بسیار مهم است، چندماه قبل به صورت آزمایشی ورزشگاه ها بازگشایی شد و مردم برای تماشای بازی فوتبال اجازه حضور پیدا کردند، اما مشاهده کردیم که نکات بهداشتی به خوبی رعایت نشد، به همین علت در بازی های دیگر مجوز داده نشد. چنانچه در تجمع ها پروتکل ها رعایت نگردد، مجبور به محدود کردن آن ها هستیم.

شرط تزریق دو دز واکسن برای مسافرت

وزیر بهداشت درخصوص قرنطینه های هوشمند گفت: در حال حاضر، افراد به شرطی می توانند به مسافرت بروند که دو دُز واکسن را تزریق نموده باشند.

وی گفت: اکنون پنج مرکز فراوری واکسن مان از جمله فخرا، رازی، برکت، پاستور و سیناژن، تایید شده و از پلتفرم های مختلف برای ساخت این واکسن ها استفاده می گردد.

ذخایر واکسن کشور کافی است

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر واکسنمان کافی است، ادامه داد: 175 میلیون دُز واکسن در دسترس مان نهاده شد که از این اندازه، 113 میلیون دُز مصرف شده و مابقی نیز موجود است.

بنابر اعلام وبدا، وی درخصوص ارسال پیامک برای نوبت دهی واکسیناسیون گفت: در خصوص پیامک ها بازهم توصیه می کنیم که نه تنها در خصوص دُز اول و دوم، بلکه در خصوص دُز سوم نیز انجام گردد و به مردم یادآوری نمایند. زیرا اقدام خوبی بود.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: باز هم به زدن ماسک تاکید می کنم. برای مثال کارمندانی که داخل یک اتاق نشسته اند، معمولا ماسک شان را در می آورند و تصور می نمایند که، چون صمیمی هستند به یکدیگر ویروس را منتقل نمی نمایند. درحالیکه تصور اشتباهی است و ممکن است که همکاران خود را مبتلا نمایند. مهمترین مساله ای که می تواند ما را گرفتار کند، عادی انگاری است. اگر فردی احساس می نماید مبتلا است باید حتما تست دهد و زودتر به درمانگاه مراجعه نمایند تا زودتر تشخیص داده شوند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین اللهی درخصوص دورهمی های خانوادگی گفت: بیشترین گرفتاری ما زمانی است که تجمع ها و دورهمی های خانوادگی انجام می گردد. حتی اگر یک نفر به اُمیکرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می شوند و بهتر است مردم تجمع ها و دورهمی ها را کاهش دهند و تا جاییکه می توانند، حتی در جمع خانواده نیز از ماسک استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اعلام آماده باش صددرصدی به تمام مراکز درمانی ، مدارس تا اطلاع ثانوی غیرحضوری ، رستوران ها و تالار ها فعلا تعطیل نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آماده باش صددرصدی به تمام مراکز درمانی ، مدارس تا اطلاع ثانوی غیرحضوری ، رستوران ها و تالار ها فعلا تعطیل نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید