بالش هوشمندی که نیروی مورد احتیاج خود را از نیروی حاصل از حرکات سر کاربرش تامین می نماید

به گزارش وبلاگ تور کیش، خواب بد و بی کیفیت می تواند زندگی و موفقیت کاری و تحصیلی ما را با مشکل روبرو کند. بنابراین وسیله هایی برای پایش کیفیت و کمیت خواب درست شده اند. این وسایل هم در کلینیک های خواب کاربرد دارند و هم برخی از آنها را می توانیم خودمان بخریم و در خانه استفاده کنیم.

بالش هوشمندی که نیروی مورد احتیاج خود را از نیروی حاصل از حرکات سر کاربرش تامین می نماید

مچ بندها اطلاعات خوبی در خصوص حرکات می دهند. اما در خصوص پایش خواب اطلاعات آنها معمولا کافی نیست.

دانشمندان در چین یک بالش هوشمند طراحی نموده اند که کیفیت خواب و استراحت را با پایش حرکات سر کنترل می نماید و جالب است که نیروی خود را هم به وسیله همین حرکات سر تامین می نماید.

این بالش هوشمند به وسیله نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک (TENG) انرژی خود را می گیرد. این سیستم ها که اصطکاک و انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می نمایند، مدتی است مورد توجه فراورینمایندگان وسایل هوشمند پوشیدنی قرار گرفته اند و در ماسک های چشم و ملحفه های تخت راه پیدا نموده اند.

سازندگان بالش هوشمند تازه در پی راه حلی بودند که محدودیت کمتری داشته باشد و راحتی کاربر را به خطر نیندازد. این بالش دارای مجموعه ای از لایه های سه گانه پلیمری متخلخل و انعطاف پذیر است که با حرکت سر، جریان الکتریکی فراوری می نماید. اینها در بالای یک بالش معمولی قرار می گیرند.

کاربرد ابتدایی این بالش برای ردیابی کیفیت خواب است، اما دانشمندان تصور می نمایند که بالش هوشمند می تواند کاربردهای دیگری نیز پیدا کند، از جمله پایش بیماران مبتلا به مسائل گردن یا به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای افرادی که مستعد افتادن از تخت هستند.

این تحقیق در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "بالش هوشمندی که نیروی مورد احتیاج خود را از نیروی حاصل از حرکات سر کاربرش تامین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالش هوشمندی که نیروی مورد احتیاج خود را از نیروی حاصل از حرکات سر کاربرش تامین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید