تشکیل میز تخصصی زمین گردشگری در وزارتخانه میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ تور کیش، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تشکیل میز تخصصی زمین گردشگری در وزارتخانه میراث فرهنگی صورت گرفت.

تشکیل میز تخصصی زمین گردشگری در وزارتخانه میراث فرهنگی

زمین گردشگری (ژئوتوریسم / Geotourism) نوعی از گردشگری طبیعی بر پایه دانش زمین شناسی است؛ برای یک ژئوتوریست، هدف صرفا کوهنوردی یا تپه نوردی نیست و سفر به این گونه مکان ها برای شناخت و مطالعه خود پدیده اعم از کوه، تپه و دره و چگونگی پیدایش و ساختار آن است. یکی از ویژگی های منحصر بفرد پدیده های ژئوتوریسمی، اسرارآمیز و پیچیده بودن مباحث مرتبط با زمین برای علاقمندان به این حوزه است.

اکنون، سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی از تشکیل میز تخصصی زمین-گردشگری (ژئوتوریسم) در این وزارتخانه خبر داده است.

او معتقد است: ایران به علت داشتن ساختار زمین شناسی خاص و منحصر بفرد، ظرفیت ویژه ای در حوزه گردشگری دارد و توسعه این بخش می تواند در حفاظت از سرزمین و توسعه فرهنگی، اجتماعی و مالی جوامع محلی نقش بسیار مهمی ایفا نماید.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، شناسایی مقاصد زمین گردشگری یا ژئوتوریسمی، موضوعات مربوط به ژئوپارک ها و راهکارهایی جهت ثبت آن در شبکه های بین المللی، توسعه و تنوع بخشی به فعالیت های مرتبط با ژئوتوریسم، آموزش و منابع انسانی متخصص در بخش گردشگری از جمله مواردی است که ضرورت دارد گروه های ذینفع در مورد آن به بحث و گفتگو بپردازند تا این بخش از ظرفیت های مهم صنعت گردشگری در جهت پایدار مورد بهره برداری قرار گیرد.

فاطمی با اشاره به برگزاری اولین جلسه هم اندیشی زمین گردشگری یا ژئوتوریسم با مشارکت اساتید و صاحب نظران به منظور بحث و گفتگو پیرامون تدوین نقشه راه این حوزه یادآور شد: توجه به رویکرد حفاظتی و توسعه پایدار در رونق ژئوتوریسم، سازوکار مربوط به برنامه ریزی جهت آموزش، توانمندسازی جامعه محلی، تامین زیرساخت های لازم، تبلیغات، معرفی و جذب ژئوتوریست ها و نیز تهیه طرح های جامع و برنامه اقدام در مورد موضوع، تهیه آیین نامه و دستورالعمل های مربوطه در دستور کار نهاده شد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گفت: طرح موضوع زمین گردشگری به عنوان مقصدی نوپا در کمیته ملی طبیعت گردی، تامین نیازهای اصلی مقاصد ژئوتوریسمی متناسب با توسعه پایدار گردشگری و انجام اقدامات حمایتی به وسیله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیشبرد این موضوع نیز بخش دیگری از مباحث مطروحه در این نشست بود.

منبع: همگردی

به "تشکیل میز تخصصی زمین گردشگری در وزارتخانه میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل میز تخصصی زمین گردشگری در وزارتخانه میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید