کوشش میدانی چاره برقراری عدالت ارتباطی در سیستان و بلوچستان است

به گزارش وبلاگ تور کیش، جمعیت بالای روستایی، فواصل زیاد بین روستاها و مسائل برق، توسعه ارتباطات در سیستان وبلوچستان را با مشکل روبرو نموده که وزارت ارتباطات برای برطرف مسائل اتصال یک هزار و 200 روستا به اینترنت وارد میدان شده است.

کوشش میدانی چاره برقراری عدالت ارتباطی در سیستان و بلوچستان است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه به شرح استقرار 10 روزه وزیر ارتباطات و معاونانش در استان سیستان و بلوچستان پرداخت و جزئیات چگونگی اتصال یک هزار و 200 روستا به اینترنت را بیان نمود.

چرا قبلا به سیستان و بلوچستان نرفته بودید؟

در گذشته نیز برنامه توسعه ارتباطی سیستان و بلوچستان مانند تمامی استان های کشور پیش می رفت اما به دلیل شیوع کرونا و نیاز بیش از پیش به ارتباطات، از حدود دو ماه قبل وزارت ارتباطات آنالیز شرایط سیستان و بلوچستان را برای توسعه ضربتی و ویژه این خطه جغرافیایی شروع کرد.

از حدود 18 روز قبل تیم فنی در استان مستقر شد و امروز دقیقا 9 روز است که وزیر ارتباطات همراه با معاونان و مدیران بخش های مختلف وزارتخانه در سیستان و بلوچستان مستقر شده اند. برنامه سفر آن ها روزها به بازدید و رصد مسائل و عصرها به برگزاری جلسات فنی می گذرد. تاثیر این بازدیدها و رصد کردن مسائل دقیقا از دو سه هفته دیگر بر ارتباطات استان سیستان و بلوچستان دیده می گردد.

ترابیان درباره صحبت هایی که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: ما عادت به شعار دادن نداریم. بنای عملکرد ما این است زمانی که از استان خارج شدیم و نتایج کوشش های این روزها تعیین شد، مردم درباره عملکرد ما قضاوت نمایند.

اینطور نبوده که قبل از ورود وزیر ارتباطات هیچ کوششی برای توسعه ارتباطات انجام نشده باشد و ظرف این مدت کوتاه، تمام روستاها به اینترنت متصل شوند. کار ما در این استان با برنامه ریزی های قبلی در حال اجرا است.

جمعیت بالای روستایی استان

او درباره این که چرا استان سیستان و بلوچستان از نظر تراز ارتباطی در سطح مناسبی قرار ندارد، گفت: 45 درصد از جمعیت این استان، روستایی است، فاصله روستاها از یکدیگر زیاد است و به شدت پراکنده اند. در اغلب شهرهای دیگر معمولا روستاها به یکدیگر متصل هستند و این مسئله کار توسعه ارتباطی را راحت می نماید اما در استان سیستان و بلوچستان خبری از این نکته مثبت نیست. روستاهای دورافتاده و جمعیت اندک در این روستاهای پراکنده، باعث شده خدمت رسانی بسیار سخت گردد. وزارت ارتباطات بیشترین اعتبار برای توسعه ارتباطی روستا را برای این استان در نظر گرفته است اما به دلیل همین مسائل، توسعه ارتباطات با سرعتی که انتظار داشتیم انجام نشد.

ترابیان اعلام نمود: با شیوع کرونا مسائل ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان برای مردم آزادهنده شد. از دو ماه قبل برنامه ریزی فشرده ای را برای اقدامات ویژه این استان در وزارت ارتباطات شروع کردیم. از استاندار دعوت کردیم، اپراتورها طرح دادند و شبکه های استان را آنالیز کردند. این کارها تقریبا یک ماه طول کشید. قصد داشتیم کاری که انجام می دهیم جهادی باشد تا استان سیستان و بلوچستانی نیز از نظر ارتباطی به نقطه خوبی برسد.

دسترسی 73 درصدی

وی درباره شرایط ارتباطی روستاهای سیستان و بلوچستان گفت: دسترسی روستائیان به پهن باند اینترنت و شبکه ملی اطلاعات 73 درصد است، اما این برای استانی که تعداد روستاها در آن بالاست مناسب نیست.

در این استان 1200 روستا به اینترنت دسترسی ندارند. از همان دو ماه قبل اتصال به اینترنت روستاها شروع شد، اما با روزی دو یا پنج روستا نمی شد فاصله ارتباطی که بین سیستان و بلوچستان و دیگر استان های کشور است را حل کرد به همین دلیل وزیر ارتباطات تصمیم گرفت پس از جمع بندی جلساتی که در گذشته صورت گرفته است، راهی این استان گردد. البته تیم فنی 10 روز قبل از ما وارد استان شد و کار خود را شروع کرد.

ترابیان افزود: غروب ششم دی ماه همراه با وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، معاون توسعه مدیریت، معاون امور دولت و مجلس، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست، مدیرعامل منطقه آزاد مالی پیغام و تعدادی دیگر از مدیران اپراتورها وارد استان سیستان و بلوچستان شدیم.

روستاها تقسیم بندی شدند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که برای خدمت رسانی به این استان سه دسته کار تعریف شده است، افزود: استان را به سه بخش و خدمت رسانی به آن ها را به سه دسته تقسیم کردیم. دسته اول روستاهایی هستند که در کمتر از یک ماه به اینترنت متصل خواهند شد. در این روستاها که تعداد آن ها 200 روستا است، راستا انتقال و سایت آماده است و تنها نیاز به تعویض آنتن دارد. این روستاها تقریبا تا یک ماه دیگر به تناوب به اینترنت متصل خواهند شد.

او درباره دسته دوم روستاها که شامل 400 روستا می شوند اعلام نمود: فاز دوم روستاهایی هستند که سایت در آن ها احداث شده اما راستا انتقال فراهم نیست. برای راستا انتقال باید از فیبرنوری یا راستا رادیویی استفاده کنیم. اتصال این روستاها به اینترنت تقریبا تا 2 ماه آینده (20 اسفند) نهایی خواهد شد.

بر اساس این دسته بندی تقریبا 600 روستا باقی می مانند که امدادرسانی به آن ها سخت تر از روستاهای دیگر است. ترابیان در این باره گفت: این روستاها نیاز به زیرساخت فیبر نوری یا احداث سایت دارند که این کارها با عملیات عمرانی، نصب دکل، کشیدن فیبر و نصب تجهیزات همراه است. به همین دلیل زمان زیادی نیاز است تا مشکل حل گردد. اتصال این روستاها به اینترنت تا آخر اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.

او افزود: برای این که سرعت کار بالا برود، سیستان و بلوچستان به 3 قسمت شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم کردیم تا کار هر سه قسمت همزمان با یکدیگر جلو برود. در هر قسمت از سه فاز روستاهایی که به شرایط آن ها اشاره کردم وجود دارد. برای پیشبرد اهدافی که ترسیم شده است، تیم های فنی همراه اول، ایرانسل، های وب و شرکت مخابرات ایران در این سه منطقه مستقر شده اند.

بودجه هزار میلیارد تومانی

وی با این شرح که در این پروژه سه قسمت کار اپراتور را اپراتورها جلو می برند، یک قسمت را مخابرات و یک قسمت نیز به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شده است، تصرح کرد: عدد قابل توجهی بیش از هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه ارتباطات در روستاهای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است که بخش عمده ای از آن برای 3G و 4G شدن سایت ها به همراه اول و ایرانسل واگذار شده، بودجه ای برای تامین راستاهای انتقال به مخابرات داده شده و تفاهم نامه ای نیز با قرارگاه خاتم الانبیا به امضا رسیده است تا سرعت کار بالا برود.

ترابیان درباره مسائل برقی که در بعضی از روستاها وجود دارد اعلام نمود: برای تامین برق سایت های اینترنت، نیاز به یاری همه جانبه وزارت راه، وزارت نیرو، منابع طبیعی و همینطور مردم داریم. هماهنگی های لازم در این خصوص صورت گرفته و پس از جلسه با متولیان زیرساخت استان، کار را به سرعت پیش خواهیم برد.

مردم کوشش را می فهمند

ترابیان درباره همراهی مردم برای اتصال روستاها به اینترنت گفت: استان سیستان و بلوچستان مردمان بسیاری دست و دلباز و پرکاری دارد. ظرفیت خیلی بزرگی که وجود دارد همکاری مردم در کار توسعه ای روستاهای خودشان است که بدون هیچ چشم داشتی آن را انجام می دهند. خودشان برای راستا انتقال فیبرهای نوری، حفاری می نمایند و همین چند روز قبل هم 40 نفر از بچه های جهادی برای همراهی با ایرانسل راهی روستاها شدند تا فرآیند ارتباط رسانی را سهل تر نمایند.

رفتار مردم نشان می دهد که به حضور ما در استان علاقه دارند. آن ها وقتی می بینند عالی ترین مقام اجرایی کشور خودش، پای کار است، مسرور می شوند و برای پیشبرد هدفی که در ذهن داریم، هر کاری می نمایند. ما قبلا در جریان سیل پلدختر که وزیر ارتباطات چند روزی در محل مستقر و خودش دست به کار شد، نیز شاهد لطف مردم بودیم. آن ها وقتی ببینند کسی برای شان واقعا کار می نماید، از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "کوشش میدانی چاره برقراری عدالت ارتباطی در سیستان و بلوچستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش میدانی چاره برقراری عدالت ارتباطی در سیستان و بلوچستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید