خبرنگاران محققان مازندرانی از اسکناس های فرسوده الکل زیستی فراوری کردند

به گزارش وبلاگ تور کیش، ساری - خبرنگاران - محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری پیروز شدند از کاغذهای اسکناس فرسوده الکل زیستی یا بیواتانول فراوری نمایند.

خبرنگاران محققان مازندرانی از اسکناس های فرسوده الکل زیستی فراوری کردند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ، این کار تحقیقاتی را امید یزدانی آقمشهدی دانشجوی دکترای گروه مهندسی صنایع چوب و کاغذ این دانشگاه با راهنمایی دکتر قاسم اسدپور و مشاوره دکتر اسماعیل گرمارودی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سیدمجیذ ذبیح زاده و دکتر تیموکیکاس از دانشگاه لایف ساینس استونی انجام داده است.

نتایج این پژوهش در قالب دو مقاله آی اس آی ISI در سال 2020 چاپ شده است .

بر اساس این گزارش ، در این تحقیق، با استفاده از فرایند های جوهر زدایی ، فراصوت و همچنین برای نخستین بار پیش تیمار شیمیایی - مکانیکی از نوع انفجار نیتروژن (NED)، فرایند قند سازی و تخمیر از کاغذ اسکناس فرسوده انجام و نسبت به فراوری بیواتانول اقدام شد.

هدف از انجام این تحقیق، استفاده بهینه از این اسکناس ها برای فراوری موادی باارزش افزوده بالا و همچنین کاهش آلودگی خاک و هوا اعلام شده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از قول دکتر قاسم اسدپور عضو هیات علمی این دانشگاه و مسئول راهنمایی این پروژه تحقیقاتی ، گفت : اتانول زیستی یا بیواتانول حاصل از اسکناس های فرسوده، محصول مناسبی برای جایگزینی عامل افزاینده عدد اکتان بنزین (MTBE) است چون ماده ام تی بی یی به علت سمی بودن عامل آلوده کننده آب های زیرزمینی محسوب می گردد.

مقالات چاپ شده از این پژوهش با مشخصات زیر در آی اس آی چاپ شده است :

Effect of Ink and Pretreatment Conditions on Bioethanol and Biomethane Yields from Waste Banknote Paper. polymers2020 (IF: 3.364)

The Effect of Deinking Process on Bioethanol Production from Waste Banknote Paper. Processes2020 (IF: 2.973)

در حال حاضر اسکناس های فرسوده پس از جمع آوری در خزانه داری کشور با طی فرایندی خاص امحاء می گردد. طبق مقررات اسکناس ها هفت سال پس از قرار دریافت در چرخه جمع آوری می گردد و اسکناس های نو جای آنها را می گیرد.

طبق اعلام بانک مرکزی سالانه بیش از 700 میلیون برگ اسکناس از چرخه مالی کشور خارج می گردد. برای جمع آوری، امحا و چاپ مجدد آن ها مبلغی معادل 12 میلیارد تومان از بودجه کشور خرج می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران محققان مازندرانی از اسکناس های فرسوده الکل زیستی فراوری کردند" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران محققان مازندرانی از اسکناس های فرسوده الکل زیستی فراوری کردند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محققان مازندرانی از اسکناس های فرسوده الکل زیستی فراوری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید