خطر برخورد دنباله دار آتشفشانی چقدر نگران کننده است؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، همشهری آنلاین نوشت: طبق گفته انجمن نجوم بریتانیا که این ستاره دنباله دار آتشفشانی را رصد نموده است، پس از اینکه دنباله دار به علت انعکاس نور اضافی چند برابر درخشان تر شد، انفجار بزرگی از P 12 به وسیله ستاره شناسان شناسایی شد.

خطر برخورد دنباله دار آتشفشانی چقدر نگران کننده است؟

یک ستاره دنباله دار آتشفشانی بزرگ که به بزرگی یک شهر است، برای دومین بار در چهار ماه گذشته در حالی که به سمت خورشید می چرخید، به شدت منفجر شد.

مانند انفجار قبلی، این بار هم ابری از گاز و یخ از این ستاره دنباله دار آتشفشانی ساطع شد که شبیه یک جفت شاخ غول پیکر بود.

این دنباله دار که P 12 نامیده می گردد، یک دنباله دار آتشفشانی سرد است. این دنباله دار یک هسته جامد دارد که قطر آن 30کیلومتر تخمین زده شده و حاوی ترکیبی از غبار، گاز و یخ است که به کریوماگما معروف است.

هسته این ستاره دنباله دار به وسیله یک ابر گاز فازی به نام کما احاطه شده است که از داخل دنباله دار به بیرون نشت می نماید. هنگامی که درون دنباله دار به وسیله تابش خورشید گرم می گردد، فشار افزایش می یابد و دنباله دار به شدت منفجر می گردد و روده های یخ زده خود را به وسیله شکاف های پوسته هسته به فضا رها می نماید.

طبق گفته انجمن نجوم بریتانیا که این ستاره دنباله دار آتشفشانی را رصد نموده است، پس از اینکه دنباله دار به علت انعکاس نور اضافی چند برابر درخشان تر شد، انفجار بزرگی از P 12 به وسیله ستاره شناسان شناسایی شد.

تعداد کمی از کارشناسان گفتند که شکل نامنظم آن را شبیه یک سفینه فضایی علمی- تخیلی مانند هزاره فالکون از جنگ ستارگان می نماید.

ریچارد مایلز، ستاره شناس این انجمن گفت: شکل غیرمعمول حاصل از انفجار این دنباله دار آتشفشانی به احتمال زیاد به علت بی نظمی در شکل هسته P 12 است. به گفته مایلز، به احتمال زیاد، گاز خروجی تا حدی به وسیله یک بریدگی بیرون زده روی هسته مسدود شده است.

او اضافه نمود: با انبساط گاز دنباله دار، بی نظمی در شکل گاز ساطع شده از آن محسوس تر و معین تر می گردد. P 12 در آوریل 2024 به نزدیک ترین فاصله به زمین خواهد رسید و احتمالا قبل از حرکت به سمت خارج از منظومه شمسی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. احتمال بازگشت این دنباله دار به زمین تا سال 2095 وجود ندارد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "خطر برخورد دنباله دار آتشفشانی چقدر نگران کننده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر برخورد دنباله دار آتشفشانی چقدر نگران کننده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید