قیمت خودرو یوز ایرانی احتمالا چقدر خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، شرکت های نوپا و دانش بنیان زیادی در ایران در پی فراوری وسایل حمل و نقل برقی به منظور یاری به محیط زیست هستند. در این بین سال 1397 با حضور روحانی یوز رونمایی شد. این روزها خبرهایی از پیش فروش این خودرو مطرح است. قیمت خودرو یوز ایرانی احتمالا چقدر خواهد بود؟ با مشخصات فنی آن آشنا شوید.

قیمت خودرو یوز ایرانی احتمالا چقدر خواهد بود؟

وبلاگ تور کیش - تب استفاده از وسایل نقلیه برقی در سرتاسر دنیا فراگیر شده است و امروزه انواع و اقسام وسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه برقی در حال فراوری و استفاده هستند. در کشور ما هم با توجه به نو پا بودن این تکنولوژی قدم های به نسبت خوبی به وسیله محققان دانشگاهی و فعالین شرکت های دانش بنیان در راستای طراحی و مهندسی خودرو یوز و موتورسیکلت های برقی برداشته شده است.

به گونه ای که تا به این لحظه بیش از 5 دوره مسابقات ساخت وسایل نقلیه برقی اعم از خودرو و موتورسیکلت موسوم به مسابقات ملی طراحی ماشین به وسیله متولی آن یعنی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است. حال یکی از تیم های دانشگاهی که سابقه حضور در این مسابقات را داشته است.

قیمت خودرو یوز ایرانی احتمالا چقدر خواهد بود؟

یوز خودرویی در کلاس quadricycle

شرکت دانش بنیانی تحت نام پاراکس موتورز را تاسیس نموده و قرار است در آینده نزدیک به عرضه محصولاتی تمام الکتریکی بزند.

این شرکت که متولی آن دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است در روز هوای پاک محصول 4 چرخ 2 نفره خود که در کلاس quadricycle دسته بندی می گردد را در نسخه نهایی (پیشتر نسخه های اولیه این خودرو 2 نفره رونمایی شده بود) به همراه دو موتورسیکلت برقی دیگر از شرکت بناشریف و دانشگاه صنعتی شریف در حضور رئیس جمهور ایران پرده برداری مجدد کرد.

به گونه ای که رئیس جمهور و هیئت دولت به تست و آنالیز این خودرو 2 نفره پرداختند. از سوی دیگر اخیرا مدیرعامل سایپا و وزیر صنعت هم از تاکید بر روی ساخت خودروهای برقی سخن گفته اند که البته تا به امروز نمود عملی چنین پروژه هایی در واحد های تحقیق و توسعه خودروسازان کشور نمودی نداشته اند.

قیمت خودرو یوز ایرانی احتمالا چقدر خواهد بود؟

خودروی 2 نفره و چهارچرخ الکتریکی که ظاهرا قرار است به زودی به صورت گسترده عرضه گردد و از همین حالا هم می توان آن را پیش ثبت نام کرد با حواشی به نسبت زیادی رو به رو بوده است.

طراحی بسیار نزدیک این خودرو 2 نفره به رنو توییزی که در سال 2013 میلادی به وسیله رنو رونمایی شد و در نوع خود جز اولین وسایل نقلیه با چنین شکل شمایلی بود سر و صدای زیادی به پا کرد.

گرچه سازندگان این خودرو هم اذعان داشته اند که محصولشان را با الهام از نمونه فرانسوی ساخته اند.

یوز مناسب حضور در کلانشهرها

در واقع چنین محصولی با هدف استفاده درون شهری ساخته شده است و به علت ابعاد کوچک مناسب عرضه در کلان شهر های شلوغ است.

گرچه رنو پس از 3 سال عرضه این خودرو پیروز به فروش 13 هزار دستگاه از آن شده است اما هدف رنو بیشتر آشنایی مردم با چنین وسایل نقلیه هوشمند برقی بوده است که به داشتن هوایی پاک یاری می نمایند و به علت استفاده از تکنولوژی اختصاصی خود از قیمت به نسبت بالایی در حدود 7 هزار پوند هم برخوردار است.

رنو حتی پا را فراتر از این گذاشته است و پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری آن را تحت شرایط open source یا متن باز در اختیار استارتاپ ها، محققان مستقل و خریداران شخصی قرار می دهد.

رنو ادعا می نماید که این اولین پلت فرم متن باز فراوری انبوه در دنیای خودروسازی است و نمونه ایرانی فراوری شده آن که با نام یوز خوانده می گردد را هم می توان در راستای این حرکت رنو دانست.

رنو می خواهد با این کار تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی را توسعه دهد که این سیاست به وسیله سازندگان عظیم خودروهای الکتریکی همانند تسلا هم دنبال می گردد.

حودرویی مجهز به موتوری با قدرت 20 اسب بخار

در هر صورت این خودروی برقی مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی فراوری 20 اسب بخار قدرت یا 15 kw را دارا است (قدرتی کمتر از یک سوم قدرت پیشرانه پراید) و با هر بار شارژ که در حدود 3 ساعت 30 دقیقه به طول می انجامد توانایی پیمایش مسیری معادل 100 کیلومتر را دارد.

وزن این یوز برقی هم در حدود 480 کیلوگرم اعلام شده است که شرایط ایمنی خودرو را در هاله ای از ابهام فرو می برد. صفحه نمایش 4.3 اینچی، ایموبلایز و… از دیگر معیناتی است که تا به این لحظه از این خودرو 2 نفره منتشر شده اما با توجه به عرضه نمونه فرانسوی در طول سالیان گذشته تست و آنالیز های زیادی از این خودرو منتشر شده است.

طول بدنه یوز به وسیله رنو تنها 2.32 متر اعلام شده و عرض آن هم 1.19 متر و ارتفاع آن 1.46 متر است. سازنده ایرانی از عرضه دو مدل آن یعنی تک سرنشین به همراه فضای بار عقبی و دو سرنشین خبر داده است.

در تست و آنالیز مجله اتواکسپرس انگلستان آمده است که رانندگی رنو توئیزی در مسیرهای کوتاه لذت بخش است، اما این خودرو مسلما گزینه مناسبی برای طی مسافت های طولانی نیست.

ایمنی یوز چگونه است؟

در حال حاضر موسسه euro ncap که به آنالیز مقدار امنیت خودروها می پردازد، این گونه خودروها را در دسته بندی جداگانه ای قرار داده است که با توجه به آن دسته بندی، رنو توئیزی نمره خوبی را دریافت می نماید.

اما در هر صورت با گرفتن 2 ستاره ایمنی از 5 ستاره نمی توان آن را یک خودروی ایمن و مناسب برای عبور مرور به خصوص در خارج از شهر دانست اما باز هم ایمنی آن به نسبت اسکوتر ها و موتورسیکلت ها در رده بالاتری قرار می گیرد. این خودرو در نمونه فرانسوی مجهز به یک ایربگ است.

اما تا به امروز هیچ اطلاعاتی در خصوص مقدار ایمنی و استاندارد بودن (یا نبودن) یوز رسانه ای نشده است.

از رقبای رنو توئیزی در اروپا می توان به فولکس واگن up!، سئات mii و اشکودا citigo اشاره نمود، با این وجود رنو توئیزی در بازار اروپا پیروزیت چندانی به دست نیاورده است و معین نیست که سرنوشت نسخه ایرانی آن هم به کجا ختم خواهد شد.

در هر صورت می توان عرضه چنین وسایل نقلیه ای آن هم به صورت فراوری انبوه را به فال نیک گرفت و از آن جا که تا به حال اقدامی از سمت و سوی خودروسازان دولتی در این زمینه صورت نگرفته است.

قیمت احتمالی یوز

براساس اطلاعات غیر رسمی قیمت خودرو یوز ایرانی در حدود 15 میلیون تومان خواهد بود که رقمی گزاف برای یک وسیله پاک درون شهری با شرایط نامعین فنی به نظر می رسد و ممکن است یوز را به سرنوشتی مانند توئیزی دچار کند.

بدیهی است که چنین شرکت های دانش بنیانی با همکاری شرکت های عظیمی همانند رنو دست به عرضه این وسایل نقلیه هوشمند بزنند و از آن جا که همکاری چندان گسترده ای بین صنعت خودرو و دانشگاه دیده نمی گردد. خود شرکت های دانش بنیان ناچارند تا آستین را بالا زده و با جذب سرمایه دست به فراوری محصولات خود بزنند.

تاریخ رونمایی یوز ایرانی

اوایل اسفند ماه سال 1397، زمان رونمایی از این خودرو، حسین زیارتی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان با اشاره به این موضوع که 100 دستگاه از این موتور سیکلت در فاز پایلوت در حال فراوری است، خاطر نشان شده بود: در حال حاضر ما فراوری آزمایشی موتور سیکلت چهارچرخ برقی را در برنامه داریم که تا نیمه اول سال آینده -1398-، انجام و تا خاتمه سال 98 مراحل ارزیابی نهایی و معین قیمت تمام شده اجرایی می گردد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره مزیت های موتور چهارچرخ برقی، اظهار نموده بود: کم حجم بودن و ابعاد کوچک این موتور، کاهش آلودگی در کلانشهرها، تسهیل در رانندگی، کاهش خطر رانندگی و پایداری این موتورسیکلت برقی از جمله مزایای این موتورسیکلت های تمام برقی است که در صورت فراوری به مصرف نمایندگان آن بسیار یاری می نماید.

منبع: دیجیاتو

منبع: بیت ران

به "قیمت خودرو یوز ایرانی احتمالا چقدر خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو یوز ایرانی احتمالا چقدر خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید