رونمایی از کتاب قرن صنعت غذا

به گزارش وبلاگ تور کیش، تهران (پانا) - در تازه ترین نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران از کتاب قرن صنعت غذا رونمایی شد. این کتاب در قالب سه فصل تهیه شده که در آن سیر تکامل صنعت غذا در ایران، پیشگامان صنعت غذا و تصویرسازی از رویدادهایی که در یک قرن گذشته برای صنعت غذا روی داده است را مشاهده می کنیم.

رونمایی از کتاب قرن صنعت غذا

اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در نشست اخیر این کمیسیون ضمن آنالیز فرصت ها و چالش های پیش روی صنعت غذا از کتاب قرن صنعت غذا رونمایی کردند. دراین نشست دبیرکل اتاق ایران نیز حضور داشت.

این کتاب به همت محمدرضا جمشیدی تهیه شده و هدف اصلی آن تقدیر از نامداران و فعالان قرن صنعت غذای کشور است. در سه فصل این کتاب سیر تکامل صنعت غذای ایران، پیشگامان این صنعت و تصویرسازی از رویدادها و چگونگی اوج گیری محصولات مختلف غذای کشور را شاهد هستیم.

محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران تهیه این کتاب را اقدامی ارزشمد توصیف کرد و گفت: صنعت غذا در ایران با فرازو نشیب های زیادی روبه رو بوده و باید از زحمات بزرگان این صنعت تقدیر کنیم و از آنجا که صنعت غذا اهمیت بسیار زیادی در زندکی و حیات بشر دارد، اتاق ایران نیز همیشه توجه خاصی روی آن داشته و آمادگی هرگونه همکاری و حمایت از فعالان این حوزه را دارد.

بر اساس اظهارات او اتاق ایران بر اساس قانون پیگیر مطالبات بخش خصوصی در سه قوه است و در حال حاضر نمایندگان آن در 135 مجمع، شورا و سازمان حضور دارند و سعی دارند از این طریق مطالبات اعضا و مجموعه بخش خصوصی را پیگیری نمایند.

رمضانی ادامه داد: اتاق به نمایندگی از بخش خصوصی کشور صندلی مهمی در قوه قانون گذاری دارد و باید سعی کند تا در مجلس یازدهم نیز روابط گسترده تری با نمایندگان مجلس برقرار کند. در این راستا کمیسیون های تخصصی اتاق ایران می توانند با کمیسیون های متناظر خود در مجلس به صورت مستمر و موثر ارتباط داشته باشند. بعد از حضور رئیس مجلس در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، توافق شد تا ارتباط برخطی بین این کمیسیون ها از هر دو طرف برقرار گردد.

دبیرکل اتاق ایران در ادامه با اشاره به تقویت مرکز پژوهش های اتاق ایران و اهمیت توسعه همکاری ها بین این مرکز با کمیسیون های تخصصی اتاق ایران، تاکید نمود: مرکز پژوهش ها برای اینکه بتوانددر ماموریت های پژوهشی خود پیروز عمل کند باید از تجربیات و دانش کمیسیون های تخصصی بهره ببرد، بنابراین ارتباط مستمر بین مرکز و بخش مطالعاتی کمیسیون ها بسیار مهم است.

او در ادامه به فعالیت های شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار که به تازگی دراتاق ایران فعال شده است اشاره و تاکید نمود: از آنجا که موضوع برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است، می توان از ظرفیت این شورا استفاده کرد و انتظارات بخش خصوصی درباره برنامه هفتم را در اختیار برنامه ریزان و تصمیم سازان قرار داد. این مهم با همکاری بین شورای راهبری و کمیسیون های تخصصی اتاق ایران محقق می گردد. بدین ترتیب ضروری است تا همکاری بین شورا و کمیسیون ها شکل بگیرد و تجربیات و رویکرد کمیسیون ها در اختیار شورا گذاشته گردد.

در ادامه محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با تاکید بر نقش صنایع غذایی بر جنبه های مختلف زندگی، توضیح داد: در کشورهای پیشرفته که نگاه ویژه ای به صنعت غذا وجود دارد، می بینیم که سهم بخش کشاورزی در اقتصاد آنها از نظر عدد و رقم کوچک است اما حمایت و رویکرد دولت و سیاست مداران نسبت به این بخش بسیار گسترده است.

بر اساس اظهارات این فعال مالی در کل اقتصاد آمریکا سهم بخش کشاورزی در اقتصاد زیر یک درصد ولی سیاست و کل ظرفیت ها از همین یک درصد حمایت ویژه ای دارد. در استرالیا این رقم بین 2 تا 2.5 درصد است اما شرایط حمایتی خاصی پشت سر این صنعت وجود دارد؛ این رقم در ایران حدود 10 درصد برآورد می گردد.

مرتضوی ادامه داد: مسئولان باید مانند گذشته به نقش اساسی صنعت غذا توجه نمایند. اطمینان دهی در صنعت غذا بسیار اهمیت دارد. التهابات مختلف در این صنعت بسیار اثرگذار است. آرامش دادن به وسیله رسانه ها نیز مهم است پس باید به صندلی آنها توجه ویژه ای داشته باشیم.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی درباره کتاب قرن صنعت غذا نیز گفت: این کتاب پیشینه صنعت غذای کشور را نشان می دهد و مردم باید بدانند چه بزرگانی در این صنعت خدمت کردند. خدمت به سفره مردم بی اجر و بی پاداش نیست.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران نیز در ادامه ضمن تقدیر از تهیه و تالیف کتاب مذکور، اشاره ای به شرایط بازار مواد غذایی در شرایط ناشی از تحریم ها و شیوع کرونا داشت و توضیح داد: دراین روزها صنعت غذای کشور با توجه به نااطمینانی هایی که وجود داشت با انواع مسائل و چالش ها دست و پنجه نرم کرد.

به اعتقاد او از یک سو اثرات کرونا بر بازار و تغیراتی که در زنجیره غذا ایجاد کرد، موجب شد نسبت به قبل فرصت ها و چالش های جدیدی شکل بگیرد. تغییر در رویه های فراوری، توزیع و مصرف را شاهد بودیم. در این بین قیمت تمام شده و حجم تقاضا نسبت به قبل دستخوش تغییرات زیادی شد و متناسب با آن ضروری است تا مطالعات پژوهشی درباره کل زنجیره از فراوری تا مصرف صورت بگیرد و شناخت دقیق تری نسبت به این تغییرات پیدا کنیم.

زرگران ادامه داد: با توجه به اهمیت شناخت بازار، کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گزارشی را تهیه نموده است. البته باید توجه داشت که شرایط فعلی آمارها در کشور شرایط ویژه ای دارد. بانک مرکزی مدتی است که نرخ ها را اعلام نمی کند و از سوی دیگر اطلاعات و آمار مرکز آمار نیز با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد، فاصله معناداری دارد. درتهیه گزارش ها نیز باید بر آمارهای رسمی تکیه کرد و نمی توان روی آنالیز های میدانی متمرکز شد، بنابراین به نظر می رسد تا حدودی اعداد و ارقام ارائه شده نسبت به واقعیت های بازار متفاوت باشد.

در ادامه، گزارش بازار صنایع غذایی (مروری بر شاخص ها، فرصت ها و چالش ها) توسط اشرف مرتضایی، مشاور کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران ارائه شد.

در این گزارش شرایط بازار داخلی و خارجی، تهدیدها و فرصت های پیش روی صنعت غذا مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آن تغییراتی که در حجم بازار مواد غذایی در سطح شهری و روستایی کشور رخ داده در کنار میزان تغییرات ارزش افزوده فراوری شده در این صنعت در بازار داخلی و خارجی ارائه و مقایسه شده اند. در بخش های پایانی این گزارش نیز به چالش ها و فرصت های پیش روی صنعت غذای کشور پرداخته شده است که علاقه مندان برای مطالعه کامل آن می توانند به اینجا مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رونمایی از کتاب قرن صنعت غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از کتاب قرن صنعت غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید