سیستم موقعیت یابی ویژه آتش نشانان طراحی شد

به گزارش وبلاگ تور کیش، به گزارش خبرگزاریی مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر امین درخشان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: ما با توجه به اعلام احتیاج از سوی سازمان آتش نشانی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد طی سال گذشته، سیستم موقعیت یابی ویژه آتش نشانان را برای اولین بار طراحی کردیم.

سیستم موقعیت یابی ویژه آتش نشانان طراحی شد

وی اضافه نمود: این سیستم اطلاعاتی از شرایط حادثه را به مدیر عملیات نجات ارائه می دهد تا در صورت احتیاج و در اسرع وقت به آنها امدادرسانی گردد. به واسطه این سیستم می توانیم در همه طبقات تا یک طبقه زیر زمین، موقعیت آتش نشانان را در هنگام وقوع حادثه مشخص و ردیابی کنیم.

درخشان با تاکید بر اینکه این سیستم قابلیت مشخص موقعیت آتش نشان در داخل ساختمان و انتقال شرایط سلامت و علائم حیاتی افراد حادثه دیده را دارد، گفت: کار تحقیق و توسعه این فناوری طی دو سال اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت ادامه داد: علائم حیاتی و موقعیت فرد از نظر نشسته یا ایستاده بودن در هنگام وقوع حادثه با یاری این سیستم قابل ردیابی است؛ بعلاوه این سیستم می تواند ضربان قلب و سطح اکسیژن افراد را گزارش دهد و آتش نشانان نیز می توانند به وسیله دکمه ای، اطلاعات محیط حادثه را به بیرون انتقال دهند.

درخشان، بازار سیستم موقعیت یابی ویژه آتش نشانان را شامل همه سازمان های آتش نشانی و امدادی اعم از هلال احمر، مجموعه های نظامی، امنیتی، پالایشگاه ها، پتروشیمی و صنایع فولادی مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با آنالیز های اجرا شده، این محصول مشابه خارجی ندارد، بیان نمود: در سال 2021 ، وزارت امنیت داخلی آمریکا در یک کار مشترک با ناسا و دانشگاه صنعتی کالیفرنیا اقدام به رونمایی از محصولی کرد که شبیه محصول ما است. محصول آمریکایی هنوز فرایند تجاری سازی و فروش را انجام نداده است و صرفا در مرحله آزمایشی واقع شده است.

مدیرعامل شرکت با بیان اینکه سیستم موقعیت یابی آتش نشانان یک محصول دانش بنیان است، اظهار کرد: برای طراحی این سیستم از سه فناوری شتاب سنجی، اینترنت اشیاء و ثبت علائم حیاتی استفاده شده است. این محصول هنوز احتیاج به حمایت جهت توسعه فناوری و تحقیق و توسعه جهت کاهش خطا و افزایش قابلیت استفاده برای آتش نشان ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه این محصول در داخل کشور بسیار جای کار دارد، اظهار کرد: ما در کشور از حدود 30 هزار نیروی آتش نشان برخورداریم که لازم است برای این افراد که در محیط های پرخطر قرار می گیرند، تدابیر بیشتری در حوزه سلامت و ایمنی اندیشیده گردد. این محصول می تواند جان این افراد را حفظ کند و در مواقع حادثه، امکان موقعیت یابی دقیق و پایش سلامت آنها فراهم گردد.

درخشان در خصوص صادرات این محصول نیز گفت: ما برای صادرات منتظر ثبت پتنت محصول با حمایت صندوق نوآوری هستیم که امیدواریم تا دو ماه آینده این مهم محقق گردد. ضمن اینکه صحبت ها و مذاکرات اولیه با چندین کشور اروپایی و کشورهای منطقه اوراسیا برای صادرات محصول انجام شده و همچنان در حال رایزنی هستیم.

مدیرعامل شرکت توضیح داد: ما تا به امروز از تسهیلات نمونه سازی و نیز خدمات توانمندسازی و توسعه بازار صندوق نوآوری نظیر خدمات آموزشی و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی استفاده نموده ایم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سیستم موقعیت یابی ویژه آتش نشانان طراحی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم موقعیت یابی ویژه آتش نشانان طراحی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید