وب نشست نقش شناختی، آموزشی اصطلاحات برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ تور کیش؛ هفتمین وب نشست تخصصی واژه گزینی و اصطلاح شناسی مرکز نشر دانشگاهی با موضوع نقش شناختی ـ آموزشی اصطلاحات، ساعت 18 تا 20 ، روز چهارشنبه 25 دی ماه با سخنرانی رضا عطاریان، مدرس پژوهشکده مطالعات واژه گزینی و اصطلاح شناسی، از سوی مرکز نشر دانشگاهی و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبان شناسی ایران برگزار می گردد.

وب نشست نقش شناختی، آموزشی اصطلاحات برگزار می گردد

گرایش های نو اصطلاح شناسی برای اصطلاحات، نقشی پویا قائل هستند تا حدی که در اشاره به اصطلاح از عناوینی همانند واحد انگیزشی، واحد شناختی، واحد دانش و واحد بازنمایی استفاده می نمایند. این موضوع یادآور نگره نسبیت زبانی است که بر نقش برجسته زبان در تعامل دوسویه زبان و اندیشه تأکید می نماید.

از این منظر اصطلاح صرفا برچسبی زبانی برای یک مفهوم علمی نیست بلکه در صورت انگیخته کردن آن، یعنی توصیف رابطه معنایی اجزای آن با مؤلفه های معنایی موجود درتعریف که خود بازنمود مفهوم است، می توان مخاطب را به سمت مفهوم راهنمایی، و ادراک علمی را تسهیل نماید.

در روش انگیخته آموزی دوزبانه، که موضوع اصلی این نشست است، ابتدا مفهوم و شبکه مفهومی مربوط به هر اصطلاح آموزش داده شده و سپس به توصیف انگیختگی معادل های غیرفارسی و فارسی مفهوم مورد نظر به طور همزمان پرداخته می گردد.

علاقه مندان برای شرکت در نشست های اصطلاح شناسی، که با همکاری مرکز نشر دانشگاهی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبانشناسی ایران برگزار می گردد، می توانند از لینک زیر استفاده نمایند:

https://online.itland.org/b/37g-o0u-vbz-btm

شرکت در نشست ها برای همه علاقه مندان به ترجمه، ویراش و زبانشناسی آزاد و رایگان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "وب نشست نقش شناختی، آموزشی اصطلاحات برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وب نشست نقش شناختی، آموزشی اصطلاحات برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید