پروبیوتیک ها واقعا تا چه میزان مفیدند؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، پروبیوتیک ها که به عنوان باکتری های محبت آمیز نیز شناخته می شوند، میکرو ارگانیسم های زنده و در واقع میکروب های مفیدی هستند که به طور طبیعی در بدن انسان ها زندگی می نمایند.

پروبیوتیک ها واقعا تا چه میزان مفیدند؟

این باکتری ها را می توان در بعضی غذاها و مکمل ها یافت. در حالی که ماست و دیگر محصولات پروبیوتیکی هزاران سال است که در بین ما وجود دارد، اما به تازگی در بازار ها و سوپر مارکت ها انواع مکمل های پروبیوتیک و محصولات تجاری پروبیوتیک در حال رشد است.

بیشتر این محصولات بعلاوه حاوی پری بیوتیک هستند، پری بیوتیک ها در حقیقت عناصری هستند که رشد یا فعالیت میکروب های مفید را ترویج می بخشند. محصولاتی که هم حاوی پروبیوتیک ها و هم پری بیوتیک ها باشند به اصطلاح به آنها سینبیوتیک گفته می گردد.

هواداران محصولات پروبیوتیک و پری بیوتیک اغلب ادعا می نمایند که این محصولات می توانند به جلوگیری یا تسکین انواع مسائل گسترده سلامتی یاری نمایند، از سندورم روده تحریک پذیر گرفته تا عفونت های مخمری و …

اما واقعا تا چه میزان این باکتری ها را می شناسیم؟

تحقیقات تازه بر روی میزان سلامت پروبیوتیک ها

بیشتر تحقیقات میزان کم یا هیچ اطلاعاتی درباره ایمن بودن این نوع محصولات گزارش نداده اند.

نویسندگان این آنالیز یافته های منتشر شده 384 آزمایش بر روی پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها و سین بیوتیک ها را ارزیابی کردند.

آنها متوجه شدند که بیشتر تحقیقات و یافته ها به وسیله فراوری نمایندگان محصولات پروبیوتیک صورت گرفته است، بنابراین اعتبار این تحقیقات ممکن است زیر سوال برود زیرا فراوری نمایندگان این محصولات علاقه مند به پیدا کردن یافته هایی هستند که نشان دهد محصولاتشان امن و موثر است.

پروبیوتیک ها دارای منافع و مضراتی هستند!

ممکن است مصرف دوز خاصی از پروبیوتیک ها برای بعضی افراد موثر باشد.

شرایط مختلفی وجود دارد که در آن نشان می دهد پروبیوتیک ها می توانند سودمند باشند. این منافع شامل پیشگیری از آلرژی در بچه ها و جلوگیری از اسهال های مرتبط با آنتیبیوتیک ها است.

اگرچه هنوز معین نشده است که پروبیوتیک ها می توانند سلامت عمومی را بهبود بخشند یا بسیاری از شرایط و مسائل را تسکین دهند، اما بیشتر مردم می توانند با خیال راحت آن را مصرف نمایند.

با اینحال گزارشاتی از عفونت های ناشی از ارگانیسم ها در محصولات پروبیوتیک وجود دارد. و در بعضی موارد این عفونت ها بسیار جدی بوده است.

معمولا یک شرایط پزشکی برای شرح این عفونت ها، مانند یک اختلال در سیستم ایمنی بدن یا پوشش روده وجود دارد.

اگر دچارضعف سیستم ایمنی یا شرایطی هستید که یکپارچگی روده شما را مختل می نماید، شاید بهتر باشد محصولات پروبیوتیک دار مصرف نکنید.

بعلاوه اگر کاتتر وریدی (لوله پزشکی برای انتقال مایعات (خون، ادرار و …) از داخل بدن انسان به بیرون یا بالعکس) داشته اید که می تواند مسیری را برای ارگانیسم های محصولات پروبیتیک برای وارد شدن به جریان خون فراهم کند و باعث عفونت گردد، بهتر است این نوع محصولات را مصرف نکنید.

اگر از محصولات پروبیوتیکی استفاده می کنید، بهتر است نوع و دوز پروبیوتیک هایی را مصرف کنید که معین شده است برای درمان شرایط و علائم خاص موثر باشند.

هنگامی که قصد انتخاب پروبیوتیک ها را دارید، مطمئن شوید نوعی را استفاده می کنید که معین شده است در یک کارآزمایی بالینی موثر است و می تواند در درمان شرایط های خاص یا علائمی که می خواهید بهبود پیدا نمایند، موثر باشد.

منبع: فوت و فن / healthline.com

به "پروبیوتیک ها واقعا تا چه میزان مفیدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروبیوتیک ها واقعا تا چه میزان مفیدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید