پیوستگی فرهنگی قم در تمدن اسلامی جریان داشته است

به گزارش وبلاگ تور کیش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پیوستگی فرهنگی قم در تمدن اسلامی جریان داشته است.

پیوستگی فرهنگی قم در تمدن اسلامی جریان داشته است

عمار کاوسی، معاون میراث فرهنگی قم در اولین نشست تخصصی آنالیز جایگاه فرهنگ و تمدن قم و شیراز در افق تمدن اسلامی ایرانی نوین که در سالن همایش های بین المللی شهرداری با حضور اساتید برجسته کشوری، دانشجویان و علاقمندان گردشگری برگزار گردید، گفت: قم سابقه تاریخی طولانی دارد که برای خیلی از مردم ایران قابل تصور نیست.

معاون میراث فرهنگی قم در این نشست تخصصی به معرفی گورستان صرم پرداخت و اظهار کرد: با توجه به کاوش های باستان شناسی اجرا شده در قم تعداد زیادی محوطه تاریخی وجود دارد که قدمت آنها از هزار ششم قبل از میلاد تا دوره های مختلف اسلامی است.

کاوسی با بیان اینکه گورستان صرم مربوط به عصر آهن است، اضافه کرد: در این عصر بشر آهن را کشف کرد و آن را برای ادوات مورد احتیاج خود مورد استفاده قرار داد و از آنجا که در ابتدا فلزی گرانبها تلقی میشد از آهن برای ساخت زیورآلات هم استفاده میکرد.

او با بیان اینکه اولین بار در سال 1379 شمسی اولین حدس باستان شناسی و مطالعات مقدماتی به وسیله استاد کاظم عرب، مسئول وقت میراث فرهنگی قم در گوستان صرم انجام شد، گفت: این محوطه تاریخی بعدها به وسیله استاد خسرو پوربخشنده، استاد سیامک سرلک و اینجانب در فصول مختلف مورد کاوش باستان شناسی نهاده شد.

معاون میراث فرهنگی قم با اشاره به تنوع سفال های گورستان تاریخی صرم توضیح داد: برخلاف تمام گورستان های عصر آهن، گورستان روستای صرم در استان قم دارای تنوع زیادی در شیوه تدفین است.

منبع: همگردی

به "پیوستگی فرهنگی قم در تمدن اسلامی جریان داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوستگی فرهنگی قم در تمدن اسلامی جریان داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید