کوهی که سردترین آب و هوای دنیا را دارد!

به گزارش وبلاگ تور کیش، کوهی با سردترین آب و هوا

تا به حال کنجکاو شده اید که بدانید کدام کوه سردترین آب و هوای جهان را دارد؟ شاید فکر کنید جواب این سوال قله هایی با ارتفاع بیش از 8 هزار متر است اما این طور نیست درسته که بلندترین قله جهان یعنی اورست آب و هوای سردی دارد اما سردترین کوه جهان بسیار کوتاه تر از این حرف هاست و ارتفاع آن حتی به 2 هزار متر هم نمی رسد. این کوه که در استان نیوهمپشایر واقع شده است، بلندترین قله در شمال شرقی آمریکا و معروف ترین کوه شرق رودخانه می سی سی پی است. قبل از اینکه مهاجران اروپایی به این منطقه بروند بومی ها به این کوه خانه روح بزرگ می گفتند اما امروز خیلی ها این کوه را دارای سرترین آب و هوای جهان می دانند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با کوه واشنگتن بیشتر آشنا شوید.

کوهی که سردترین آب و هوای دنیا را دارد!

با اینکه کوه واشنگتن (Mount Washington) در منطقه ای با آب و هوای معتدل واقع شده است اما شرایطش دقیقا مثل آب و هوای قطبی است. سرمای وحشتناک، بارش برف همیشگی، مه غلیظ، یخبندان سنگین و بادهای شدید تنها گوشه ای از ویژگی های آب و هوایی این کوهستان هستند. با اینکه این کوه چندان هم بلند نیست و فقط حدود 1900 متر ارتفاع دارد اما چنان آب و هوای سردی دارد که با قله کوه اورست و یا قطب جنوب قابل مقایسه است.

در بالای این کوه یک ایستگاه آب و هوایی واقع شده است که با زنجیر به زمین بسته شده است فکر می کنید چرا؟ برای اینکه بادهای شدیدی که در کوه جریان دارد آن را با خود نبرند! کمترین دمایی که تا به حال در قله این کوه به ثبت رسیده منفی 46 درجه سانتی گراد است سرمای طاقت فرسایی است این طور نیست؟ برای اینکه به سردی این دما پی ببرد باید بدانید که در جهان فقط آب و هوای قطب جنوب از این دما پایین تر است. شدیدترین بادی که در این کوه ثبت شده 372 کیلومتر در ساعت قدرت داشته، بادی که تا مدت ها این منطقه را رکورد دار شدیدترین باد جهان نموده بود. هنوز هم این منطقه شدیدترین گردباد را دارد طوری که وجود این گردبادها به همراه سردی هوا باعث شده که سردی این ناحیه بسیار بیش از آن چیزی که دماسنج ها نشان می دهد باشد.

روی قله این کوه به طور میانه 110 روز در سال بادهایی می وزد که قدرتی به مقدار گردباد دارند. در 16 ژانویه 2004 دمای این کوه منفی 42 درجه سانتی گراد بوده و با توجه به اینکه بادهایی با سرعت 140.8 کیلومتر در ساعت در آن می وزیده سرمای هوا حتی به منفی 74.77 درجه سانتی گراد هم رسیده بود. آب و هوای سرد و خشن این کوه به خاطر موقعیت جغرافی اش است چون این قله در راستا طوفان های بسیاری واقع شده است به خصوص آن طوفان هایی که از اقیانوس اطلس به سمت جنوب، ناحیه خلیجی و شمال غربی اقیانوس آرام در جریان اند. وجود رشته کوهی دیگر به همراه جهت گیری شمالی به جنوبی آن باعث شده که این کوه جلوی بادهای غربی را بگیرد و مانعی برای وزش آن بادهای سنگین شود. شاید بپرسید چه چیزی باعث وزش این بادهای شدید در این کوه می شود؟ در واقع، در طول ماه های سرد زمستان، تفاوت دمای نسبی بین شمال شرقی و اقیانوس اطلس باعث می شود که فشار خط ساحلی پایین بیاید و این اتفاق نتیجه ای به جز وزش تندبادهای شدید ندارد!

این کوه نزدیک به 62 سال رکوردار شدیدترین وزش باد را داشت؛ ماجرای وزش این باد شدید به 12 آوریل سال 1934 برمی شود در آن سال محققان در رصدخانه کوه واشنگتن بادی با سرعت 372 کیلومتر در ساعت را به ثبت رساندند، رکوردی که برای بیش از 60 سال در هیچ جای جهان دیده نشد تا اینکه بالاخره در سال 1996 این رکورد جابجا شد در این سال و در جریان طوفان اولیویا در استرالیا، ایستگاه آب و هوایی جزیره بارو رکورد تازه 407 کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. اولین رصدخانه این کوه در سال 1932 بر روی قله ساخته شد و بیشتر قسمت های ساختمانش با زنجیر به زمین بسته مشد تا باد آن ها را نبرد.

در این کوه به غیر از بادهای شدید، برف های سنگینی هم می بارد به طوری که تقریبا در همه ماه های سال بارش برف وجود دارد و ارتفاع برف به طور میانه به 7.11 متر می رسد. در فوریه 1969، در این کوه فقط در طول 24 ساعت 1.25 متر برف بارید. این شرایط بد آب و هوایی باعث شد که چارلز بروک، کسی که ایستگاه آب و هوایی را در بالای این کوه بنا کرد لقب کوهی با سخت ترین شرایط آب و هوایی را به آن بدهد.

اما جالبه که این کوه با این آب و هوای سردی که دارد اما به همراه ایستگاه آب و هوایی اش از جاذبه های گردشگری است. راستا مخصوصی به سمت قله این کوه وجود دارد که گردشگران ماجراجو را به این کوه می رساند و کوهنوردان زیادی به آن صعود می نمایند. وزش بادهای سنگین هم باعث شده که اینجا محل مناسبی برای ماجراجویی هایی مثل گلیدر فلایینگ باشد. کسانی که نمی توانند کوهنوردی نمایند اما دوست دارند قله این کوه را ببینند می توانند از قطار برای رسیدن به قله استفاده نمایند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "کوهی که سردترین آب و هوای دنیا را دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهی که سردترین آب و هوای دنیا را دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید