گشایش گازی چگونه امکان پذیر می گردد؟

به گزارش وبلاگ تور کیش، گشایش گازی چگونه امکان پذیر می گردد؟ در شرایطی که بحران انرژی به مساله اصلی دنیا تبدیل شده، ناترازی گازی در ایران دردسرساز شده است. تشکیل یک کمیته مشترک میان دولت و مجلس برای گزارش دهی در راستای عبور از این شرایط نیز به همین دلیل قابل فهم است.

گشایش گازی چگونه امکان پذیر می گردد؟

به گزارش دنیای اقتصاد؛ نمایندگان مجلس در حالی نگران قطع گاز در بعضی استان ها هستند که کارشناسان در صفحه باشگاه اقتصاددانان راه گشایش تامین گاز مشترکان صنعتی و خانگی در شرایط کنونی را مشروط به کاهش مصرف از طرق مشخصی نظیر ابزار گواهی صرفه جویی نموده اند.

روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی برای آنالیز چگونگی نحوه تامین سوخت در فصل سرد سال جلسه ای با حضور وزرای نیرو و نفت برگزار کرد. در این جلسه غیر علنی گزارش کمیسیون انرژی مجلس در مورد آسیب شناسی شرایط گاز در کشور و پیش بینی ای از مسائل احتمالی را ارائه کرد.

بعلاوه در این جلسه قرار بر این شد تا کمیته مشترکی از سوی وزارتخانه های نفت و نیرو برای حل مشکل انرژی در کشور ایجاد گردد و این کمیته قرار است گزارش های خود را به کمیسیون انرژی مجلس ارائه کند. از سوی دیگر در جلسه غیر علنی مجلس انتقاداتی از سوی بعضی نمایندگان مجلس در مورد استفاده از مازوت در بعضی شهر ها که موجب آلودگی هوا شده است، مطرح شد.

در جلسه غیر علنی مجلس چه گذشت؟

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس برای آنالیز نحوه تامین سوخت، گفت: مجلس دغدغه تامین سوخت زمستان را داشت و یکی از مسائل و معضلات ما تامین و تراز انرژی کشور در بخش صنعت، نیروگاه ها و مصارف خانگی است. یکی دیگر از مهم ترین مسائل بهینه سازی مصرف سوخت در کشور است.

او تاکید نمود: اگر در مصرف صرفه جویی نکنیم شاهد قطع گاز در کشور خواهیم بود. پیش از این نیز در یک جلسه غیر علنی دیگر اعلام نموده بودیم که ناترازی داریم و دولت باید حواسش جمع باشد. در حال حاضر با ناترازی گاز روبرو هستیم و به نیروگاه ها باید سوخت مازوت یا نفت گاز بدهند. اگر کنترل و مدیریت نکنیم به مشکل بر می خوریم. اولویت ما دادن گاز خانگی و تجاری است. اما اگر به فراوری نماینده سوخت ندهیم فراوری می خوابد و فراوری و فراورینماینده صدمه می بیند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به نظر نمی رسد شاهد قطع گاز در بخش خانگی باشیم، چون دولت در این بخش مدیریت می نماید. اما در بخش صنعت از سوخت دوم یعنی مازوت استفاده می نمایند. سنگدوینی بر لزوم واردات گاز از ترکمنستان تاکید نمود و گفت: باید با ترکمنستان در بحث سوآپ گازی به تفاهم برسیم تا شرایطمان بهتر گردد. چون هم خط لوله داریم و هم می توانیم گاز را به کشور انتقال دهیم.

بعلاوه جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به جلسه مهرماه مجلس با وزیر نفت گفت: وزیر نفت چند ماه پیش صحبتی داشتند که ما در زمستان مسئله ای نخواهیم داشت، اما گویا آمادگی لازم را نداشتند و گاز تعدادی از مراکز در بعضی از استان ها مانند یزد که مصرف بیشتری دارند، قطع شده است.

او ادامه داد: اگر هوا سردتر گردد مسائلی در تامین گاز خانگی خواهیم داشت. باید گاز بعضی از مراکز پرمصرف مانند نیروگاه ها و بعضی ادارات که مصرفشان بالاست را قطع نمایند؛ در غیر این صورت احتمالا گاز خانگی در بعضی استان ها قطع می گردد. باید ادارات و بعضی ارگان های پر مصرف صرفه جویی نمایند که گاز خانگی قطع نگردد.

از سوی دیگر کارخانه ها و نیروگاه های برقی که مصرف عمده گاز دارند دچار مشکل خواهند شد. این نماینده مجلس تاکید نمود: آماری که وزیر نفت قبل از فصل سرما می داد و آماری که الان ارائه می دهند با هم تفاوت دارد. پیش از شروع فصل سرد اعلام می کردند که مسئله ای نداریم و سوخت نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه ها را می توانیم تامین کنیم، اما در حال حاضر که به فصل سرد رسیدیم می گویند بعضی از پرمصرف ها یا باید رعایت نمایند یا گازشان قطع می گردد.

این موضوع نشان می دهد که دولت برنامه ریزی دقیقی ندارد و آمارشان با واقعیت ها همخوانی ندارد. محمودزاده گفت: طبق آماری که پیش از این وزیر نفت اعلام نموده بود در حال حاضر نباید مسئله ای داشته باشیم. اما این آمار صحیح نبود و در حال حاضر با مشکل روبرو هستیم. به نظر بنده وزیر نفت غافلگیر شده است.

چرا مازوت سوزی؟

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در تبادل نظر با دنیای اقتصاد با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون انرژی در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: کمیسیون انرژی در جلسه غیر علنی و در گزارشی آسیب شناسی از مسائل کشور در حوزه سوخت و پیش بینی از ماه های آینده و زمستانی که در پیش داریم را ارائه کرد.

این گزارش نتیجه ای بود که با همکاری مرکز پژوهش ها و کمیته های تخصصی کمیسیون انرژی به آن رسیدیم. او ادامه داد: وزرای نفت و نیرو به صحن مجلس دعوت شدند و ناگفته ها گفته شد. انتظاراتی که از دولت و وزارتخانه های مربوطه می رفت را اظهار داشتیم.

بعلاوه مجلس به وزرا هشدار داد و باید ها و نباید ها به وزرای نفت و نیرو یادآوری شد. وزارت نفت و نیرو دو وزارتخانه مرتبط با تامین انرژی هستند و از این بابت این دو وزارتخانه رایزنی هایی خواهند داشت و قرار بر این شد تا کمیته مشترکی را تشکیل دهند و گزارش های شان را به کمیسیون انرژی اعلام خواهند کرد.

این نماینده مجلس تاکید نمود: از رئیس جمهور هم انتظار می رود که بحث انرژی کشور را زیرنظر یک سازمان یا زیرنظر یکی از معاونت هایش قرار دهد تا به صورت روزمره بر آن ها نظارت گردد و جلوی هر گونه پدیده قطعی گاز در زمستان گرفته گردد و مشکل و چالشی در بحث سوخت ایجاد نگردد.

مجلس نگرانی و پیش بینی اش از شرایط سوخت در حال و آینده را به دولت اظهار داشت؛ بنابراین دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد. ساعدی با اشاره به احتیاج به صرفه جویی در کشور، گفت: اگر مردم مانند سال های گذشته همراهی و صرفه جویی نمایند ما قطعی های محدودی خواهیم داشت.

می توانیم به خطوط فراوری صنایع کوچک و غیر مادر استراحتی بدهیم. در این صورت می توانیم زمستان خوبی را در پیش داشته باشیم. اما اگر مردم رعایت ننمایند یقینا باید از سایر سوخت ها مانند مازوت در پالایشگاه ها استفاده کنیم که آلودگی هوا را در پی خواهد داشت. او در سرانجام اضافه کرد: کوشش مان این است که در شهر های بزرگ مازوت استفاده نگردد؛ به شرطی که بتوانیم گاز را درحد مورد احتیاج تامین کنیم.

از سوی دیگر فتح الله توسلی، عضو کمیسیون مالی مجلس گفت: دولت و وزیر نفت باید کوشش بیشتری به منظور تامین سوخت کشور انجام دهند. در جلسه غیر علنی مجلس، نمایندگان از مسائلی که در توزیع سوخت و مسائلی که در نیروگاه ها داریم انتقاد داشتند. بنده نیز از اینکه مازوت می سوزانیم و نیروگاه شهید مفتح در همدان آلودگی زیست محیطی زیادی را ایجاد نموده گلایه داشتم.

او ادامه داد: وزارت نفت اظهار داشت در شرایط برودت هوا نخستین اولویت گاز برای مصرف خانگی است. اما دولت باید به نحوی تنظیم کند که هم مصرف گاز خانگی تامین گردد و هم صنایع تعطیل نشوند و هم مصرف مازوت در نیروگاه ها بیش از حد نباشد که موجب مسائل زیست محیطی گردد.

این عضو کمیسیون مالی تاکید نمود: با ادامه شرایط کنونی مازوت سوزی از سوی نیروگاه ها ادامه خواهد داشت و بعضی از نیروگاه ها صد در صد مازوت می سوزانند. دولت باید فراوری گاز را بالا ببرد و از سوی دیگر در مصرف گاز صرفه جویی گردد که برای تامین گاز نیروگاه ها با مشکل روبرو نباشیم.

منبع: فرارو

به "گشایش گازی چگونه امکان پذیر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش گازی چگونه امکان پذیر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید